Frykter det deilige broomet forsvinner fra jordens overflate

Journalisten bærer på en sorg. Og kjenner behov for å snakke om det.

Denne eksospotten stammer fra Porsche Cayenne Turbo. Med V8 motor.
Denne eksospotten stammer fra Porsche Cayenne Turbo. Med V8 motor.

Saken er den at jeg frykter gromlyden skal forsvinne fra jordens overflate. Ikke helt med det første, men på litt sikt.

Vi ser allerede konturene av det: Downsizing, hybrid mild, hybrid sterk og elektrisk full. Klimaproblemer og fossil brenselknapphet tvinger nye løsninger fram, sier ekspertene. Lenge håpet jeg at det var tull, men etter hvert har jeg innsett at fremtiden kanskje blir kjipere. Og nå må jeg få dritten ut.

Vil de deilige broomene forsvinne?

Det første alvorlige signalet kom for rundt ti år siden. Det satte en støkk i meg. Kan du gjette hva det var?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Bilfabrikkenes ingeniører legger i dag ned mye arbeid i å fintune lyden til mange bilmodeller.  Dette avanserte eksosanlegget tilhører BMW M3.
Bilfabrikkenes ingeniører legger i dag ned mye arbeid i å fintune lyden til mange bilmodeller. Dette avanserte eksosanlegget tilhører BMW M3.

Jo, nedturen begynte da BMW gjorde tolitern om til fire sylindre. 320i skulle ikke lenger få brumme godslig på tomgang – ta sats i sitt litt svake mellomregister – for så å totalt endre karakter; fra bass via sensuell mellomtone til et turbinlignende jetflyaktig crescendo på sin stadig hissigere vei mot turtallssperren.

Det er trist. Hva har en tørr firer å stille opp med mot slik dampende lydkraft? For meg ble det klart: Ny BMW 320i ble utaktuell. For alltid.

Og verre blir det: I framtiden kommer selv BMW 528i med fire sylindre! Verden er ikke som den var.

Wok-firer fra Kina?

Volvo har vært en trøst, og vært kilde til mange flotte lydopplevelser i trafikken. Helt fra de med 850 innførte fem sylindre. Først med den litt rare, hule eksoslyden på 850 og første generasjon av V70. Så med ny klasse – langt mer sofistikert eksoslyd – da generasjon to av V70 kom på markedet. Men allerede fra introduksjonen i 1992 har de vært rå og gammel-audi-femmer-aktig på høye turtall.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Eksospottene er en vesentlig faktor for hvordan en bil låter. I dag er det dessuten et designelement. Dette er Volvo V60.
Eksospottene er en vesentlig faktor for hvordan en bil låter. I dag er det dessuten et designelement. Dette er Volvo V60.

Da ny Volvo V60 og S60 ble introdusert i fjor fryktet jeg at bensinfemmeren skulle legges på hylla i det såkalte "miljøets" navn. Det ser dessverre ut som jeg fikk rett.

Miljø? Men hva med lydmiljøet da? Hvem tar ansvar for dét?

Enda godt at Volvo-dieselene D5 og D3 (ja, D3 er også femmer) fortsatt ser ut til å skulle spre sin audiofile velsignelse blant oss.

Motorlyden fikk nakkehårene mine til å reise seg

Boxer-minimum

Forleden spaserte fruen og jeg over Festplassen i Bergen. Slentrende nøt vi den tidlige vårsolen som flommet mykt over regnbyen denne dagen.

Plutselig kjente jeg en dyp, nesten umerkelig bølge av lyd som la seg rundt meg. Det var egentlig ikke hørbart, men likevel sansbart.

Litt etter hørte jeg det tydeligere: Bass på tomgang, ørlite urytmisk i gangen, slett ikke tett og kompakt, men bred, høy og lett arrogant. I det lyden gikk over til raspende, lett metallisk sang ble jeg sikker. Men måtte snu meg likevel. Ja visst. Porsche 911. Med boksersekser. Ørene mine stod på stilker mens nytelsen kjørte ut av hørevidde. Jeg tror ikke min kone merket noe ved meg.

Slike gode opplevelser gjør det tungt å lese rykter om at Porsche går for downsizing til fire sylindre for fremtidige øko-modeller. Hva blir det neste? Rekkemotor også? Eller kanskje enda verre; 911 på batteri?

BMW er kjent for sin vakre motorlyd. Noen bare MÅ ha de sekssylindrede motorene til tyskeren.
BMW er kjent for sin vakre motorlyd. Noen bare MÅ ha de sekssylindrede motorene til tyskeren.

Downsiiizing? Woooooaaahahahahahahah!

Replikkveksling på et amerikansk debattforum nylig:

– Does Mercedes still build a 4-cylinder engine for passenger cars?

– They do, but they are not available in the North American market.

Samtalen ovenfor fant jeg i et bilforum på nettet. Mannen som spør trodde at det tyske statusmerket for lengst hadde gått bort fra noe så latterlig som firesylindrede motorer. "The world has moved on", og today vet vi at "nothing beats cubic inches and six or eight cylinders. Of course!"

Kameraten fortalte ham realitetene. At Mercedes faktisk har bygget små motorer lenge.

At amerikanere er naive og ikke henger helt med i utviklingen har vi visst lenge.

Karl-Erik liker den herlige femmerlyden i bilen sin

Har litt å gå på

(artikkelen fortsetter under bildet)

EU tvinger bilprodusentene til å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet. Porsches oppskrift er å kutte to sylindre.
EU tvinger bilprodusentene til å få ned det gjennomsnittlige CO2-utslippet. Porsches oppskrift er å kutte to sylindre.

Likevel kjenner jeg et ørlite stikk av misunnelse i forhold til amerikanerne. NB! Ikke over svære flytelokk av noen antikvariske, diagonalt elastiske kjøretøyer, men over at de ennå har noen sylindre å gå på. V8-er selger fortsatt stort der borte over dammen. Fjerner man to står man i det minste igjen med seks.

Noe av det som gjør bil spennende er mangfoldet. Tenk på de herlige ulikhetene: Forskjeller i design, kjøreopplevelse og ikke minst mangfoldet i lyd. Og jeg frykter at vi nå står ved terskelen av en tidsalder hvor vi mister noe av denne bilkulturelle rikdommen.

Vi kan jo spørre oss: Hvor mange nye Mercedes E-Klasse med mer enn fire sylindre selges i Norge i 2011?

Hva er din mening om billyder? Eller synes du kanskje jeg burde oppsøke psykolog?

Syng ut i kommentarfeltet under.

Nå har det skjedd: Porsche innfører fire sylindre

Å høre lyden av denne bilen er en opplevelse, mener artikkelforatteren. (Foto: Porsche)
Å høre lyden av denne bilen er en opplevelse, mener artikkelforatteren. (Foto: Porsche)