Test Alfa Romeo Tonale ladbar hybrid:

Forventningene er høye – dette er dommen

ITALIA (Broom/TV 2): Vi har testet Alfa Romeos første ladbare hybrid.

Det er høye fjell, vingårder og strålende sol – møtet med den italienske landsbygda får ikke blitt særlig vakrere.

Vi befinner oss en liten time vest for Milano. På vei opp de svingete fjellveiene, finner vi en perfekt sidevei for å ta et par bilder av splitter nye Alfa Romeo Tonale ladbar hybrid.

Ut fra intet dundrer en pickup mot oss på grusveien. Inni bilen sitter en mildt sagt hissig italiener.

Han drar frem knyttneven, rister på hodet og er tydeligvis ikke særlig imponert over at vi valgte å stoppe akkurat her, som tydeligvis er en privat vei.

Den lokale bonden serverer en rekke italienske gloser. Vi skjønner ikke mye, annet enn at vi bør komme oss vekk. Og det ganske kjapt.

Heldigvis har vi nærmere 300 hestekrefter til rådighet – som tar oss raskt videre.

Se vårt førsteinntrykk av Tonale øverst i saken.

LUKTEN AV VIN: Du kan nærmest kjenne lukten av vindruer ute på den italienske landsbygda. Smale veier og mange svinger er dessuten 'godis' for nye Tonale.
LUKTEN AV VIN: Du kan nærmest kjenne lukten av vindruer ute på den italienske landsbygda. Smale veier og mange svinger er dessuten "godis" for nye Tonale.

Viktig modell

Tonale Plug-in hybrid er Alfa Romeos aller første ladbare modell, og starten på en helt ny epoke.

Innen bare fem år, skal samtlige biler fra merket være helelektriske. Det er Tonale som starter overgangen, og er dermed en svært viktig modell, som også kan bli interessant for det norske markedet.

Under panseret har de plassert en liten bensinturbo på 1,3 liter. Sammen med en elmotor på bakakslingen, er samlet effekt 280 hestekrefter.

Batteripakken er på 15,5 kWt, noe som bidrar til en elektrisk rekkevidde på inntil 69 kilometer. Det er ikke best i klassen, men absolutt innafor i dette segmentet.

Det Alfa Romeo også er veldig tydelig på, er at den sportslige kjøreopplevelsen så absolutt skal være ivaretatt, tross økt vekt og den hybride drivlinjen.

Dette var lekker bil – med mange problemer

STRAMT: Interiøret preges av stramme linjer, gode seter og et fantastisk deilig ratt. Litt mye hardplast her og der, trekker noe ned.
STRAMT: Interiøret preges av stramme linjer, gode seter og et fantastisk deilig ratt. Litt mye hardplast her og der, trekker noe ned.

Underholdende

Du trenger ikke mange meterne på veien før du får bekreftet at det sportslige DNA-et er på plass. Særlig når du kjører bilen i «Dynamic» – som er den mest sportslige kjøreprofilen.

Da strammes demperne og gassresponsen blir bedre. I tillegg får du en litt annen og tyngre vekting på styringen. Til og med bremsepedalen endrer karakter og girkassen sjalter raskere.

Alfa Romeo har også jobbet mye med tyngdepunkt og vektfordeling på Tonale. Batteripakken er montert så lavt som mulig, mens vektfordelingen er 53/47, altså en liten overvekt foran.

Nye Tonale er kort oppsummert riktig så underholdende å kjøre, spesielt på de svingete fjellveiene vi kjører i Italia.

Få gjør dette vakrere

TOPPUTSTYRT: Når Tonale plug in hybrid kommer til Norge neste år, er det med den rikeste utstyrspakken 'Veloce'. Det innebærer blant annet 20 toms felger.
TOPPUTSTYRT: Når Tonale plug in hybrid kommer til Norge neste år, er det med den rikeste utstyrspakken "Veloce". Det innebærer blant annet 20 toms felger.

Blomstrer på bane

Den direkte styrefølelsen er også en viktig bidragsyter. Alfa Romeo sier selv at bilen skal levere «ekte kjøreglede med italiensk racing-inspirasjon.»

Faktisk er de så sikre i sin sak, at vi får slippe til på deres eget testanlegg i Balocco. Etter noen runder på «Alfa Romeo Track», kan vi ikke annet enn å bekrefte det sportslige DNA-et nok en gang.

Tross økt vekt med batterier og elmotor, angriper bilen svingene godt. Du får god kontakt med underlaget, slik at du kan kjøre relativt hardt og likevel føle på full kontroll.

BANE: Stellantis, som blant annet eier Alfa Romeo, har et gigantisk testanlegg i Balocco utenfor Milano. Denne gangen får vi slippe til på én av mange ulike baner.
BANE: Stellantis, som blant annet eier Alfa Romeo, har et gigantisk testanlegg i Balocco utenfor Milano. Denne gangen får vi slippe til på én av mange ulike baner.

Men...

En annen ting Tonale skal ha for, er en jevn og fin overgang i det fossilmotoren våkner. Vi noterer oss også et nokså lavt støynivå inne i kupeen.

Over på vanlig landevei, velger vi normal kjøremodus, eller «Natural» som de kaller det. Da sjalter bilen selv mellom elektrisk og hybrid drift. Demperne er også mykere.

Men... Du får ikke i både pose og sekk. Selv med demperne i mykeste oppsett, kan bilen oppleves noe stiv og stumpete over humper og ujevnheter. Absolutt ikke krise, men du merker det.

FREKK LYD: Tross en liten 1,3 liters bensinmotor, høres den overraskende frekk ut. Det er tydelig at Alfa Romeo har jobbet en del med eksoslyden.
FREKK LYD: Tross en liten 1,3 liters bensinmotor, høres den overraskende frekk ut. Det er tydelig at Alfa Romeo har jobbet en del med eksoslyden.

Denne Alfaen er en glemt bilskatt

Trivelig førermiljø

På innsiden oppleves Tonale som ryddig og gjennomført – med digitale instrumenter og en sylskarp infotainmentskjerm på 10,25 tommer.

Vi har sansen for at det er fysiske knapper for betjening av klimaanlegget.

Rattet er i kjent Alfa-stil, svært godt å holde i, med store girhendler i aluminium dersom du vil gjøre jobben selv.

Hvis vi skal pirke, er det i overkant mye hardplast på innsiden. Det trekker litt ned og er ikke på høyde med det beste fra de tyske konkurrentene.

TØFFE KONKURRENTER: Tonale en kompakt-SUV som plasserer seg sammen med for eksempel BMW X1 og Mercedes GLA.
TØFFE KONKURRENTER: Tonale en kompakt-SUV som plasserer seg sammen med for eksempel BMW X1 og Mercedes GLA.

Vekker oppsikt

Det er interessant å kjøre Tonale elektrisk rundt om i ulike landsbyer i Nord-Italia. Det er åpenbart at lokalbefolkningen langt i fra er vant til elbiler og fraværet av motorlyd.

GOD PLASSUTNYTTELSE: Til å være drøyt 4,5 meter lang, er det god plass i baksetet.
GOD PLASSUTNYTTELSE: Til å være drøyt 4,5 meter lang, er det god plass i baksetet.

Vi stopper på en lokal Lidl-butikk, som faktisk er utstyrt med ladestasjon. (Dem er det ikke flust av her ute). Folk ser nesten rart på oss når vi går ut av bilen og plugger inn kabelen.

Mye av oppmerksomheten handler nok også om designet. Tonale er i likhet med de øvrige Alfa-modellene, en bil som skiller seg ut på veien.

Alfa Romeo 156 Crosswagon: Denne er uvanlig

KJAPP: Med samlet effekt på 280 hestekrefter, oppleves bilen nokså kvikk. 0-100 km/t tar 6,2 sekunder.
KJAPP: Med samlet effekt på 280 hestekrefter, oppleves bilen nokså kvikk. 0-100 km/t tar 6,2 sekunder.

Til Norge neste år

Det er ingen tvil om at Alfa Romeo kommer sent til den elektriske «festen». Men de neste årene skjer det virkelig store ting. Fra å ikke tilby en eneste elbil i dag, skal de altså utelukkende selge helelektriske biler fra og med 2027.

Tonale plug in hybrid starter ballet. Og de gjør det på en overbevisende måte. Spørsmålet er bare om det er hakket for sent i Norge. Bilen kommer til landet i mars/april neste år.

Prisen er ikke klar, men den norske importøren regner med en startpris på rundt 700.000 kroner, med dagens avgifter. Dette er for toppmodellen «Veloce» med mest utstyr.

Nå skal det sies at det fremdeles selges ladbare hybrider her til lands. For de som ønsker seg det lille ekstra, gjennom lekent design og herlige kjøreegenskaper – da bør nye Tonale absolutt være på listen over aktuelle kandidater.

Test Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: – Det er bare å smile!

Alfa Romeo Tonale plug in hybrid

Effekt og ytelser:

  • Motor: 1,3-liter bensin + el
  • Hjuldrift: 4x4
  • Effekt bensinmotor: 180 hk
  • Systemeffekt: 280 hk
  • 0-100 km/t: 6,2 sekunder
  • Toppfart: 206 km/t

Batteri, lading og forbruk:

  • Batteri: 15,5 kWt
  • Rekkevidde strøm: 61-69 kilometer
  • Kombinert drivstofforbruk: 0,19 - 0,22 l/mil

Mål og vekt:

  • Lengde x bredde x høyde: 4,52 x 1,84 x 1,6 m.
  • Bakkeklaring: 14,1 cm.
  • Bagasjerom: 385 / 1.430 liter
  • Egenvekt: 1835 kg.

Pris:

Ikke klar

Bli med på første prøvetur i nye Tonale her: