Toyotas elektriske SUV, bZ4X, skulle egentlig vært på markedet i Norge, allerede. Men nå er den forsinket – på ubestemt tid.
Toyotas elektriske SUV, bZ4X, skulle egentlig vært på markedet i Norge, allerede. Men nå er den forsinket – på ubestemt tid.

Forventes å bli Norges mest solgte – nå er den forsinket

Problemer med hjulboltene.

Toyota bZ4X er merkets første helelektriske personbil, som også er bygget på en dedikert elbil-plattform.

SUVen plasserer seg i en knalltøff klasse, og skal konkurrere mot modeller som Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-e og Tesla Model Y – for å nevne noen.

Tusenvis av nordmenn har bestilt. Den var ventet å bli en av Norges mest solgte biler. Kanskje til og med årets aller mest solgte.

Planen var at utleveringene skulle starte nå i sommer. Slik blir det ikke.

Tilbakekalling

Bakgrunnen er en tilbakekalling for alle bZ4X i Nord-Amerika, Europa og Asia. Globalt omfattes om lag 2.700 biler. Tilbakekallingen skjer etter at det er avdekket en utfordring med hjulboltene.

– Toyota setter sikkerheten til kundene foran alt, og vi holder derfor tilbake alle de involverte bilene inntil problemet er løst. I Norge dreier det seg totalt om 461 biler som allerede er produsert. Det er kun noen demonstasjonsbiler ute hos forhandlere som har fått skilter foreløpig. Disse har vi kontroll på, og de skal ikke benyttes inntil videre, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Kan bli Norges mest solgte bil i år

Toyota har valgt et helt nytt design på interiøret.
Toyota har valgt et helt nytt design på interiøret.

Venter på avklaring

– Nå jobbes det med å finne årsaken og en løsning på problemet, og vi venter fortsatt på en avklaring fra Toyota sentralt. Det må dessverre påregnes forsinkelser i utleveringen av bZ4X til kunder i tiden fremover, og Toyota-forhandlerne vil fortløpende ta kontakt med hver enkelt kunde som har bestilt bilen så fort mer informasjon er tilgjengelig, sier Olsen.

Nye bZ4X er tilgjengelig med både to- og firehjulsdrift.

Med forhjulsdrift starter bilen på 411.400 kroner. For 4x4 er startprisen 438.500 kroner. Sistnevnte har et nytt firehjulsdriftssystem som bruker individuelle elektriske motorer på for- og bakakselen.

Her fikk vi møte Toyotas elbil i Belgia

bZ4X kan bli et vanlig syn på norske veier – så snart utleveringen av biler kommer i gang.
bZ4X kan bli et vanlig syn på norske veier – så snart utleveringen av biler kommer i gang.

Rekkevidde inntil 511 kilometer

Bilen kommer med én batteripakke, på 71,2 kWt. De typegodkjente WLTP-tallene viser at den forhjulsdrevne modellen har en rekkevidde på opptil 511 kilometer på et fulladet batteri, med et forbruk på 14,5 kWt/100 km. For firehjulsdrevne bZ4X er den offisielle rekkevidden opptil 466 kilometer, med et forbruk på 16,0 kWt/100 km.

Toyota gir for øvrig svært god garanti på batteriet. Da tilbyr et valgfritt utvidet vedlikeholdsprogram for eiere, som garanterer batterikapasitet på 70 prosent etter ti år, eller én million kjøre kilometere.

Her er den første testen vår av Toyotas elbil

Video: Se vårt aller første møte med Toyota bZ4X:

Her fikk vi møte Toyotas elbil i Belgia, før jul i fjor