Første test: Så bra at vi måtte dobbeltsjekke

Vi kjører Audis nye flaggskip.

LUKSUS: Vi har testet Audis oppdaterte flaggskip S8. Bak den digre grillen bor en V8-motor på 571 hestekrefter.
LUKSUS: Vi har testet Audis oppdaterte flaggskip S8. Bak den digre grillen bor en V8-motor på 571 hestekrefter.

Noen biler gir deg godfølelsen med en eneste gang. Audi S8 er en slik bil.

Følelsen av å synke ned i de brune skinnsetene, trykke på startknappen og høre åtte sylindre buldre dypt på tomgang – det er rett og slett en liten oppskrift på lykke.

Av alle ting er jeg på vei til Gol og Pers Hotell for å feire min tantes 60 års-dag.

Jeg skal innrømme at veien fra Oslo, gjennom Hallingdal, ikke er direkte spennende. Tvert i mot. Men bak rattet i Audi sitt flaggskip, vil du egentlig ikke at turen skal ta slutt. Selv om det venter både bobler og rykende ferskt pinnekjøtt i restauranten hos Pers.

DISKRÉ: Selv med nærmere 600 hestekrefter, gjør ikke designet veldig mye ut av seg.
DISKRÉ: Selv med nærmere 600 hestekrefter, gjør ikke designet veldig mye ut av seg.

Viktig modell

Selv om Audi satser hardt på nullutslippsbiler, er fremdeles den store, bensintørste, luksussedanen S8 en svært viktig modell for merket.

Det er her du får den mest avanserte teknologien, og det ypperste av komfort og luksus fra Ingolstadt. Nyeste generasjon A8 ble første gang lansert tilbake i 2018, men er nå oppdatert som facelift i år, inkludert S8: Den absolutte toppmodellen – som skal by på det lille ekstra gjennom en sportslig luksusfølelse.

Med en V8-motor på 571 hestekrefter, sier det ganske mye utgangspunktet for luksusbilen.

Audi RS 6 Performance: Den har aldri vært raskere

AVANSERT: S8 er utstyrt med et svært avansert dempersystem Audi kaller prediktiv luftfjæring. Det bidrar til komfort på beste klasse.
AVANSERT: S8 er utstyrt med et svært avansert dempersystem Audi kaller prediktiv luftfjæring. Det bidrar til komfort på beste klasse.

Mer å gå på

Du kjenner umiddelbart at Audi ikke har spart på mye i utviklingen av denne bilen.

På innsiden blir du omfavnet av mykt, deilig skinn, sammen med alcantara, sort pianolakk og karbon. Sistnevnte er litt for å underbygge det litt sportslige DNA-et i S8.

Dette er nytt:

Nyheter på S8 facelift:

  • Designendringer på fronten, lyktene, sideskjørtene og hekken
  • HD LED Matrix
  • Mulighet for Digital HD LED Matrix
  • Oppgradert motor på PHEV
  • Mulighet for S line interiør- og eksteriørpakke
  • Nye fargevalg på eksteriør
  • Nytt felgdesign

Med 22-veis justering av førersetet, sitter du bokstavelig talt som støpt. Også er det noe spesielt å sette seg inn i et luksusflak på 2,2 tonn som måler nesten 5,2 meter i lengderetning. Storbil-følelsen er komplett.

Men er alt perfekt? Nja... Det er lite å si på den opplevde kvaliteten, men vi syns selve interiørdesignet er en smule for konservativt. På dette området syns vi både Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie byr på et mer spennende og ikke minst moderne uttrykk.

En av våre Audi-favoritter – les testen

STRAMT: I kjent Audi-stil er det stramme linjer som gjelder. Vi syns Audi kunne dratt på enda mer i flaggskipet. Veldig mye er likt som hos lillebror A6...
STRAMT: I kjent Audi-stil er det stramme linjer som gjelder. Vi syns Audi kunne dratt på enda mer i flaggskipet. Veldig mye er likt som hos lillebror A6...

Nydelig motor

WOW! Audi S8 imponerer på veien. For det første er skyvet overraskende bra. Vi får Audi RS 6-assosiasjoner, selv om råskapen er mer «pakket inn» i S8.

S8 blir litt som en sindig, kontrollert, men slagkraftig Erna Solberg. RS 6 er mer Siv Jensen, fresende i opposisjon.

For øvrig deler bilene samme grunnmotor: En 4-liters V8er med doble turboer. I S8 yter den solide 571 hestekrefter og 800 Nm.

KONGEN: S8 er kort og godt kongen i Audis A8-familie.
KONGEN: S8 er kort og godt kongen i Audis A8-familie.

Sammen med et effektivt quattro firehjulsdrift-system, serverer bilen 0-100 km/t på høyst respektable 3,8 sekunder. Det er kjapt i en luksusbil på langt over to tonn.

Velger du å kjøre bilen i Dynamic, strammes understellet og du kan faktisk ha det ganske så moro gjennom svingene.

Her hjelper også bilens dynamiske firehjulsstyring til. I høy hastighet vil bakhjulene styre i samme retning som forhjulene, som bidrar til merkbart smidigere kjøreegenskaper.

Vi må også legge til det herlige samspillet mellom motor, girkasse og ikke minst lyden fra V8-motoren. Forbikjøringer er en lek og du blir bare sittende å smile.

Men tross avansert understell og vanvittig mengder med krutt under panseret, trives vi best i kjøreprofilen komfort. Det er da bilen imponerer oss mest.

Test BMW i7: Aldri har du fått mer for pengene

BØS: Vi syns bilen ser best ut fra denne vinkelen. Her får du også oppleve et deilig V8-snerr fra de fire pottene.
BØS: Vi syns bilen ser best ut fra denne vinkelen. Her får du også oppleve et deilig V8-snerr fra de fire pottene.

Vanvittig komfort

Én ting er hvor støysvak kupéen er, blant annet ved hjelp av doble glass i vinduene. Men hovednøkkelen til at turen på RV7 gjennom Hallingdal virkelig går som en lek, er et vanvittig godt dempersystem Audi kaller «prediktiv luftfjæring». Dette er også standard på S8.

KARBON: Litt karbonfiber hinter om at dette ikke er en 'gubbe-rigget' A8.
KARBON: Litt karbonfiber hinter om at dette ikke er en "gubbe-rigget" A8.

Det er spesielt over fartsdumper du virkelig kjenner magien i det bilen omtrent svever over dumpene.

Når alle systemene klaffer skikkelig, fungerer det så bra at du er nødt til å dobbeltsjekke i bakspeilet om det faktisk var en fartsdump du kjørte over.

Vi har testet tilsvarende dempersystem hos en konkurrent med stjerne i grillen. På øvelsen fartsdump er det Audi og S8 som stikker av med seieren.

Rent praktisk scanner frontkameraet veien og forutser ujevnheter. På den måten justerer luftdemperne seg lynraskt, slik at du som sjåfør merker minimalt.

Teknologien utligner også krengebevegelser i lengderetning og sideveis. Les mer om Audis dempersystem nederst i saken.

LYD: Bilen er utstyrt med Bang & Olufsen premium sound system med 3D-lyd. Totalt er det plassert 21 høyttalere rundt om i kupéen. Lyden er svært god.
LYD: Bilen er utstyrt med Bang & Olufsen premium sound system med 3D-lyd. Totalt er det plassert 21 høyttalere rundt om i kupéen. Lyden er svært god.

Diger

Du trenger ikke være spesielt bilinteressert for å se at S8 er noe eget. Ikke på grunn av designet, for det er nesten litt for diskrét. Men på grunn av størrelsen.

Dette er en bil som virkelig ruver, både på veien og parkeringsplassen. Bilen er 5,2 meter lang og 1,94 meter bred.

Plassen innvendig er upåklagelig. Også i baksetene er det romslig, men du får ikke S8 med «first class» liggesete bak, som både BMW og Mercedes tilbyr. Det er forbeholdt vanlige A8 i lang utgave...

Bagasjerommet i bilen svelger unna 505 liter – nok til å frakte en hel sau – dersom det skulle skorte med pinnekjøtt på Pers Hotell.

Burmester 4D: Lanserer tidenes råeste lydanlegg

NIKS: Du får ikke S8 med liggesete bak. Da må du over på en 'vanlig' A8 i lang versjon.
NIKS: Du får ikke S8 med liggesete bak. Da må du over på en "vanlig" A8 i lang versjon.

Fornuftig galskap

I dag velger 97 prosent av norske Audi-kunder elektrisk. Blant de få som går mot strømmen, finner vi blant annet kundene på A8 og S8.

Sistnevnte har en startpris på 1.799.900 kroner. Det inkluderer mye standardutstyr. Så er det noe med «mye vil ha mer». Testbilen ender på 2.045.270 kroner. Galskap for en grå og litt anonym sedan? Kanskje litt. Men mest av alt er det fornuftig galskap.

S8 er en bil du utelukkende handler på følelser. Det er bilen som byr på noe ekstra. Både i form av teknologi, luksus og en stor WOW-faktor, når V8-motoren eksplosivt skyter bilen av gårde.

Til og med tante Liz Tone, som ikke er spesielt bilinteressert, er nysgjerrig i møtet med S8.

60-års dagen på Gol ble en festlig aften, som utvilsomt får et kapittel i familiens historiebok. Prikken over i-en ble turen i Audi S8. Å kjøre den er en fest i seg selv.

Test Mercedes S-Klasse: Å kjøre bil blir aldri det samme igjen

SJEF: Audi S8 er en bil med pondus og utstråling, selv om den for mange kan se nokså anonym ut.
SJEF: Audi S8 er en bil med pondus og utstråling, selv om den for mange kan se nokså anonym ut.

Audi S8

Motor og ytelser:

  • Motor: 4-liter V8
  • Drivstoff: Bensin
  • Effekt: 571 hk og 800 Nm
  • Girkasse: 8-trinns automat
  • 0-100 km/t: 3,8 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 1,15 liter/mil (blandet)

Mål, vekt og volum:

  • L/B/H: 5,19/1,94/1,47 meter
  • Vekt: 2.200 kg
  • Bagasjerom: 505 liter

Pris fra: 1.799.700 kroner

Pris testbil: 2.045.270 kroner

Les mer om dempersystemet her:

Prediktiv luftfjæring

  • Systemet har elektromekaniske aktuatorer og adaptive dempere motvirker aktivt bevegelser i karosseriet og hjulene.
  • En integrert funksjon for helling i svinger reduserer tverrakselerasjonen som virker på personene i bilen.
  • I kombinasjon med Audi pre sense 360°, heves bilen på den ene siden når det er fare for sidekollisjon
  • Ved kjøring på motorvei senkes bilen automatisk med 20 mm
  • Bilens frontkamera registrerer ujevnheter i veibanen foran bilen

Dette er så nært Audi-himmelen man kommer. Se vårt møte med de heftigste modellene: