
Første test: Så bra at vi måtte dobbeltsjekke
Vi kjører Audis nye flaggskip.
Noen biler gir deg godfølelsen med en eneste gang. Audi S8 er en slik bil.
Følelsen av å synke ned i de brune skinnsetene, trykke på startknappen og høre åtte sylindre buldre dypt på tomgang – det er rett og slett en liten oppskrift på lykke.
Av alle ting er jeg på vei til Gol og Pers Hotell for å feire min tantes 60 års-dag.
Jeg skal innrømme at veien fra Oslo, gjennom Hallingdal, ikke er direkte spennende. Tvert i mot. Men bak rattet i Audi sitt flaggskip, vil du egentlig ikke at turen skal ta slutt. Selv om det venter både bobler og rykende ferskt pinnekjøtt i restauranten hos Pers.

Viktig modell
Selv om Audi satser hardt på nullutslippsbiler, er fremdeles den store, bensintørste, luksussedanen S8 en svært viktig modell for merket.
Det er her du får den mest avanserte teknologien, og det ypperste av komfort og luksus fra Ingolstadt. Nyeste generasjon A8 ble første gang lansert tilbake i 2018, men er nå oppdatert som facelift i år, inkludert S8: Den absolutte toppmodellen – som skal by på det lille ekstra gjennom en sportslig luksusfølelse.
Med en V8-motor på 571 hestekrefter, sier det ganske mye utgangspunktet for luksusbilen.
Audi RS 6 Performance: Den har aldri vært raskere

Mer å gå på
Du kjenner umiddelbart at Audi ikke har spart på mye i utviklingen av denne bilen.
På innsiden blir du omfavnet av mykt, deilig skinn, sammen med alcantara, sort pianolakk og karbon. Sistnevnte er litt for å underbygge det litt sportslige DNA-et i S8.
Med 22-veis justering av førersetet, sitter du bokstavelig talt som støpt. Også er det noe spesielt å sette seg inn i et luksusflak på 2,2 tonn som måler nesten 5,2 meter i lengderetning. Storbil-følelsen er komplett.
Men er alt perfekt? Nja... Det er lite å si på den opplevde kvaliteten, men vi syns selve interiørdesignet er en smule for konservativt. På dette området syns vi både Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie byr på et mer spennende og ikke minst moderne uttrykk.
En av våre Audi-favoritter – les testen

Nydelig motor
WOW! Audi S8 imponerer på veien. For det første er skyvet overraskende bra. Vi får Audi RS 6-assosiasjoner, selv om råskapen er mer «pakket inn» i S8.
S8 blir litt som en sindig, kontrollert, men slagkraftig Erna Solberg. RS 6 er mer Siv Jensen, fresende i opposisjon.
For øvrig deler bilene samme grunnmotor: En 4-liters V8er med doble turboer. I S8 yter den solide 571 hestekrefter og 800 Nm.

Sammen med et effektivt quattro firehjulsdrift-system, serverer bilen 0-100 km/t på høyst respektable 3,8 sekunder. Det er kjapt i en luksusbil på langt over to tonn.
Velger du å kjøre bilen i Dynamic, strammes understellet og du kan faktisk ha det ganske så moro gjennom svingene.
Her hjelper også bilens dynamiske firehjulsstyring til. I høy hastighet vil bakhjulene styre i samme retning som forhjulene, som bidrar til merkbart smidigere kjøreegenskaper.
Vi må også legge til det herlige samspillet mellom motor, girkasse og ikke minst lyden fra V8-motoren. Forbikjøringer er en lek og du blir bare sittende å smile.
Men tross avansert understell og vanvittig mengder med krutt under panseret, trives vi best i kjøreprofilen komfort. Det er da bilen imponerer oss mest.
Test BMW i7: Aldri har du fått mer for pengene

Vanvittig komfort
Én ting er hvor støysvak kupéen er, blant annet ved hjelp av doble glass i vinduene. Men hovednøkkelen til at turen på RV7 gjennom Hallingdal virkelig går som en lek, er et vanvittig godt dempersystem Audi kaller «prediktiv luftfjæring». Dette er også standard på S8.

Det er spesielt over fartsdumper du virkelig kjenner magien i det bilen omtrent svever over dumpene.
Når alle systemene klaffer skikkelig, fungerer det så bra at du er nødt til å dobbeltsjekke i bakspeilet om det faktisk var en fartsdump du kjørte over.
Vi har testet tilsvarende dempersystem hos en konkurrent med stjerne i grillen. På øvelsen fartsdump er det Audi og S8 som stikker av med seieren.
Rent praktisk scanner frontkameraet veien og forutser ujevnheter. På den måten justerer luftdemperne seg lynraskt, slik at du som sjåfør merker minimalt.
Teknologien utligner også krengebevegelser i lengderetning og sideveis. Les mer om Audis dempersystem nederst i saken.

Diger
Du trenger ikke være spesielt bilinteressert for å se at S8 er noe eget. Ikke på grunn av designet, for det er nesten litt for diskrét. Men på grunn av størrelsen.
Dette er en bil som virkelig ruver, både på veien og parkeringsplassen. Bilen er 5,2 meter lang og 1,94 meter bred.
Plassen innvendig er upåklagelig. Også i baksetene er det romslig, men du får ikke S8 med «first class» liggesete bak, som både BMW og Mercedes tilbyr. Det er forbeholdt vanlige A8 i lang utgave...
Bagasjerommet i bilen svelger unna 505 liter – nok til å frakte en hel sau – dersom det skulle skorte med pinnekjøtt på Pers Hotell.
Burmester 4D: Lanserer tidenes råeste lydanlegg

Fornuftig galskap
I dag velger 97 prosent av norske Audi-kunder elektrisk. Blant de få som går mot strømmen, finner vi blant annet kundene på A8 og S8.
Sistnevnte har en startpris på 1.799.900 kroner. Det inkluderer mye standardutstyr. Så er det noe med «mye vil ha mer». Testbilen ender på 2.045.270 kroner. Galskap for en grå og litt anonym sedan? Kanskje litt. Men mest av alt er det fornuftig galskap.
S8 er en bil du utelukkende handler på følelser. Det er bilen som byr på noe ekstra. Både i form av teknologi, luksus og en stor WOW-faktor, når V8-motoren eksplosivt skyter bilen av gårde.
Til og med tante Liz Tone, som ikke er spesielt bilinteressert, er nysgjerrig i møtet med S8.
60-års dagen på Gol ble en festlig aften, som utvilsomt får et kapittel i familiens historiebok. Prikken over i-en ble turen i Audi S8. Å kjøre den er en fest i seg selv.
Test Mercedes S-Klasse: Å kjøre bil blir aldri det samme igjen

Audi S8
Motor og ytelser:
- Motor: 4-liter V8
- Drivstoff: Bensin
- Effekt: 571 hk og 800 Nm
- Girkasse: 8-trinns automat
- 0-100 km/t: 3,8 sekunder
- Toppfart: 250 km/t
- Forbruk: 1,15 liter/mil (blandet)
Mål, vekt og volum:
- L/B/H: 5,19/1,94/1,47 meter
- Vekt: 2.200 kg
- Bagasjerom: 505 liter
Pris fra: 1.799.700 kroner
Pris testbil: 2.045.270 kroner
Les mer om dempersystemet her:
Dette er så nært Audi-himmelen man kommer. Se vårt møte med de heftigste modellene: