Første test: Rett og slett en makeløs bil

DENVER, USA (Broom/TV 2): Vi har prøvd noe eierne aldri vil gjøre. Se video:

Etter en 10,5 timera lang flytur lander vi på Denver International Airport – som er en «mile high»-flyplass, på 1.600 meters høyde. Vi flyr i det som føles som en evighet over endeløse og paddeflate sletter før vi lander.

Men når vi lander, får vi også se konturene av Rocky Mountains i horisonten. Det er fascinerende å se hvordan den enorme fjellrekken bare plutselig bryter helt med resten av det flate landskapet.

Og der opp i fjellene ligger noen av de beste og mest pittoreske veiene USA har å by på.

Det er selvsagt ikke tilfeldig at Mercedes har valgt akkurat dette stedet for lanseringen av sitt nye elektriske flaggskip: EQS SUV.

En millionbil som det ble revet bort hundrevis av, da Mercedes Norge åpnet opp for bestillinger 8. september.

Men det er én grunn til at vi tror enda flere vil vente på en annen viktig nyhet fra Mercedes.

Norske kunder står i kø for millionbilen

Vi har vært i Denver, USA, for å få et veldig tidlig møte med det nye flaggskipet til Mercedes – EQS SUV.
Vi har vært i Denver, USA, for å få et veldig tidlig møte med det nye flaggskipet til Mercedes – EQS SUV.

Ikke pent

Denver er en livlig og hyggelig by. Det er ikke pent her – med en god del gamle og nye bygg om hverandre i det som virker helt planløst og tilfeldig. Men når du går inn i byen, dukker det stadig opp små og koselig gater med kafeer, puber og uteliv. Folk er, på typisk amerikansk vis, veldig åpne og imøtekommende. Det er ganske enkelt lett å trives i Denver.

Men elbiler har de ikke noe særlig forhold til. Skal jeg tippe, er andelen pickup og store SUV-er blant de høyeste i USA. En og annen elbil ser vi. Men her står fossilbilene fjellstøtt, fortsatt.

Når det er sagt. De har faktisk en helt spesiell elbilhistorie i denne byen. Den er over 100 år gammel – og den skal vi komme tilbake til ...

Her snakker vi luksus for hele familien

Uheldig timing

La oss enn så lenge holde oss til 2022 – og plassere EQS SUV litt mer: Dette er altså en fullvoksen SUV med en lengde på nesten 5,2 meter. De første kundebilene kommer til Norge i januar i to varianter: 450 4Matic og 580 4Matic. Disse har henholdsvis 360 og 544 hestekrefter – og prisene starter på 1.275.000 for innstegsmodellen – og knappe 1,5 millioner for toppmodellen. Godt hjulpet av at vi fra nyttår ligger an til å få moms på alle biler som koster mer enn 500.000 kroner.

Det kaller vi uheldig timing. Hadde de kunnet få bilene et par måneder før, ville i alle fall de første kundene kunne sikret seg bil før de nye avgiftene.

(Vi tar med at det ligger inne et forslag om at innføringen av de nye avgiftene skal skyves framover – slik at de ikke blir trer i kraft før etter første halvår av 2023. Men ingen avgjørelse er tatt her, enda).

EQS SUV er nesten 5,2 meter lang. Lengden gjør at den minner nesten like mye om en stasjonsvogn, som en SUV. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS SUV er nesten 5,2 meter lang. Lengden gjør at den minner nesten like mye om en stasjonsvogn, som en SUV. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun

Dette var årets påske-SUV

Mindre såpestykke

Begge modellene Mercedes Norge tilbyr sine kunder har firehjulsdrift og luftfjæring som standard. Toppmodellen har også Mercedes sinHyperscreen-skjerm inkludert i prisen. Du kan også bestille EQS SUV som sjuseter, om du ønsker det.

I andre land blir den tilgjengelig med bakhjulsdrift, og betydelig bedre rekkevidde. Men den forventer man altså ikke vil være aktuell nok for norske kunder, enn så lenge.

Vårt første møte med EQS SUV er inne i resepsjonen på hotellet. Slektskapet til sedanen er selvsagt åpenbart. Men vi liker SUV-uttrykket bedre. Her er det mindre «såpestykke» - og mer «bil». Grillen er for eksempel betydelig mer høyreist.

Men vi får ikke skikkelig SUV-følelse. Kanskje fordi bilen er så lang. Den minner nesten mer om enn stasjonsvogn.

Særlig med AMG-design og nattpakke, som gjør at krom er byttet bort med sort høyglans, ser den veldig bra ut.

Hyperscreen, som er delt opp i tre, er rett og slett svært imponerende.
Hyperscreen, som er delt opp i tre, er rett og slett svært imponerende.

Bilverdens råeste skjerm

I det jeg åpner døren og ser inn på det lyse skinninteriøret, stemningsbelysningen og diamantmønsteret i setene, skjønner jeg hvilken opplevelse jeg har i vente.

Det er få bilprodusenter som evner å «sette stemningen» så til de grader, som Mercedes gjør med interiøret i denne bilen. Det har kostet dem, også. Noen har nok sprengt et overtidsbudsjett eller to for å finjustere detaljer og materialvalg for at det skulle bli helt perfekt. De har gjort en god jobb!

Hyperscreen har vi omtalt flere ganger. Vi koster imidlertid på oss å ta med litt om den, også. For dette er virkelig bilverdens råeste skjerm! OLED-teknologi gir et krystallklart bilde, flotte og intuitive menysystemer, glimrende digitale instrumenter med gode tilpasningsmuligheter.

Prisen er klar: Det er kanskje ikke gode nyheter...

Delikat

Hovedskjermen har også åtte såkalte aktuatorer strategisk plassert på skjermen, som gir en haptisk tilbakemelding når du trykker.

De belyste luftdysene kjenner vi også fra før – men er med å underbygge luksusfølelsen. Testbilene var også utstyrt med Burmester Surround-anlegg. Og høyttalerne har akkurat så mye bling-faktor som man forventer.

EQS SUV har selvsagt mulig for trådløs oppdatering – og det gjelder ikke bare infotainmentsystemet. Det avanserte batteristyringssystemet vil også kunne oppdateres underveis, slik at energistyringen skal være optimal gjennom bilens levetid.

Stemningsbelysningen setter prikken over i-en i det eksklusive interiøret. Men lyse tepper er ikke det mest praktiske ...
Stemningsbelysningen setter prikken over i-en i det eksklusive interiøret. Men lyse tepper er ikke det mest praktiske ...

Her møtte vi EQS SUV for aller første gang

Plass til alt – og litt til

Plassen er forresten i særklasse. EQS er jo en diger bil i utgangspunktet – men den innvendige plassen blir ekstra stor takket være den elektriske drivlinjen.

Praktisk er den også. Andre seterad er justerbar både i lengderetning og ryggen på baksetet. Jeg med mine lange bein og 190 centimeter på sokkelesten sitter komfortabelt i andre seterad, selv når setet er skjøvet så langt framover som det går. Da er det også bra plass til dem i tredje seterad. Men helt bakerst vil de høyreiste få litt problemer med takhøyden.

Bagasjerommet er på 190 liter med alle setene i bruk. Som femseter er det på mellom 645 og 880 liter, avhengig av hvor lang fram du skyver andre seterad.

Legger du ned alle setene har du 2.100 liter til rådighet.

På taket kan du laste opptil 100 kilo – og hengerfeste gir deg mulighet til å trekke opptil 1,8 tonn.

Får du ikke med deg det du trenger i denne bilen, er det ikke bilen det står på ...

Fjellområdene like utenfor Denver gir noen helt unike opplevelser. Som her – med red rocks i bakgrunnen.
Fjellområdene like utenfor Denver gir noen helt unike opplevelser. Som her – med red rocks i bakgrunnen.

Kraftige motorer

Testruten vår tar oss rett opp fra Denver til en pittoresk vei som inkluderer Red Rocks. Akkurat som navnet tilsier, er fjellene her rett og slett røde. Det er et mektig syn. På veien opp, får vi noen Trollstigen-aktige svinger– og samtidig gir en fantastisk utsikt over slettene på nedsiden.

Vi kjører innstegsmodellen først. 450. Den føles absolutt ikke som noen sinke – og har like mye dreiemoment som 580 – med andre ord 800 Nm. 0-100 km/t bruker den seks sekunder på. På typisk elbil-vis er frasparket i starten heftig.

Hovedforskjellen i forhold til 580, er at sistnevnte ikke går tom for krefter når du banker gasspedalen i gulvet. Her har du hele tiden et formidabelt kraftoverskudd.

De har utviklet en «reservekanne» for elbiler

Ikke i sitt rette element

Oppover fjellsidene forsøker vi forsiktig å presse den litt gjennom hårnålssvingene. Men det merker vi ganske fort er liten vits i. Dette er tross alt en stor og tung bil – og så langt unna en rallybil du kommer. Bakakselstyringen den har er for å gjøre manøvrering i trange parkeringshus og gater enklere – og for å stabilisere i høy fart, ikke for å herje i svingene.

EQS skal by på overlegen komfort – og prøver ikke på noe annet. Det synes vi er en ærlig sak.

Her lykkes den dessuten på fortreffelig vis.

Ikke minst har Mercedes lagt enorm innsats i å redusere støynivået så mye som mulig. Den stillheten som råder i bilen, selv i høy fart på motorveien, er nesten ikke til å tro.

Tre seterader gir sitteplass til sju personer. Og selv voksne kan bruke bakerste benk – selv om takhøyden kan by på noen utfordringer. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
Tre seterader gir sitteplass til sju personer. Og selv voksne kan bruke bakerste benk – selv om takhøyden kan by på noen utfordringer. Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun

Komfortkonge

Setene underbygger denne komforten. Glem sidestøtte som klemmer deg fast, forlengbar sittepute og høy lårstøtte. Det er som å sette seg i en svært god lenestol. Og med et tastetrykk, kan du nyte både massasje, varme og kjøling.

Styrefølelsen er fast og fin – og du har ulike kjøreprogrammer hvor du kan bestemme både hvor vektet den skal være, nivået på bakkeklaring opptil 22 centimeter – og hvor stramt oppsett understellet skal ha.

Man kan velge Sport, også. Men det blir som å tvinge et dovendyr inn i et løpehjul. Det gir ingen mening.

Drømmebil for familier med god råd

Rekkevidde og forbruk

To «girhendler» bak rattet gir meg mulighet til å justere regenereringen. Mesteparten av tiden får den stå i «en-pedal-modus». Altså høyest mulig regenerering.

På den måten virker det også som vi får det laveste forbruket. Vi endte under oppgitt forbruk både på 450 og 580. Sistnevnte tok vi på en langtur lang inn i fjellheimen – og endte på 20,9 kW per 100 kilometer.

Batteriet er på 120 kWt og skal gi en rekkevidde på henholdsvis 611 og 610 kilometer. Under gode forhold, bør det være mulig å overgå disse tallene.

Hurtiglading skal den klare med opptil 200 kW hastighet. Mercedes sier den skal kunne gi 300 kilometer i løpet av 15 minutter med lading. Her skal det nevnes at Mercedes kjører på et 400 Volt-system.

Flere andre har begynt med 800 Volt, som gir betydelig høyere makskapasitet på ladingen. Det er heller ikke slik at EQS SUV kan brukes som strømkilde til andre biler/verktøy. Akkurat det synes vi faktisk er rart, når man lanserer en ny elbil i 2022.

Ombordladeren er på opptil 22 kW. Vi får ikke testet ladehastighet på turen.

Her går det unna i offroad-løypa. EQS SUV kan faktisk kjøre i skikkelig ulendt terreng.
Her går det unna i offroad-løypa. EQS SUV kan faktisk kjøre i skikkelig ulendt terreng.

Ikke redd for å bli skitten

Mercedes har også ordnet en ekstra-test for oss – i form av kjøring i en heftig offroad-løype. Den er egentlig laget for ulike firehjulinger – og den har garantert aldri sett en luksusbil som dette før.

Det er på grensen til en bisarr opplevelse å kjøre en slik bil, på et slikt sted. Bratte bakker, hårnålssvinger og trekkspill-løype forseres – om enn ikke helt uten dramatikk.

EQS SUV: Bagasjerom og bakseter: Her er det ingen nedtur å sitte baki

Kort oppsummert kan vi slå fast at EQS er langt mer kapabel til å kjøre i terrenget enn noen av kundene kommer til å sjekke. Vi kan mer eller mindre garantere at ingen vil utsette den for lignende offroad-utfordringer som vi har gjort.

Men du kommer garantert fram til både hytta og langt opp i skibakken, med denne bilen.

Men det er klart. Flere av testbilene våre var utstyrt med lyst skinninteriør – inkludert lyst gulvtrekk – og det passer ikke perfekt med gjørmete offroad-kjøring og skitne støvler.

Her kan du se video og lese mer om opplevelsen terrengløypa

EQS SUV med de tilsynelatende endeløse slettene rundt Denver i bakgrunnen.
EQS SUV med de tilsynelatende endeløse slettene rundt Denver i bakgrunnen.

Ny modell i kulissene

Mercedes Norge vil ikke gå ut med eksakte tall. Men da det ble åpnet opp for bestillinger, 8. september, var det flere hundre kunder som slo til.

De første bilene leveres til kunder i januar. Planen er å skuffe ut ganske mange biler på kort tid.

De som bestiller når, kan vente seg å få bil mot slutten av første kvartal i 2023, eller starten av tredje kvartal.

I kulissene står forresten en litt mer folkelig nyhet fra Mercedes og venter på å kaste seg inn i kampen om kundene. EQE SUV. Vi får se den også på turen vår i Denver. Den vil koste mindre.

Foreløpig kan vi hverken dele bilder eller informasjonen vi har fått om denne bilen. Det skjer først i forbindelse med avdukingen 16. oktober. Den kommer til sommeren. Vi spår at det kommer til å bli en skikkelig storselger her i Norge. Mange vil nok heller gå for den, enn for flaggskipet.

Knallsuksess for "nytt" kinesisk merke i Norge

Konklusjon:

Forrige gang det var snakk om elbil-eventyr i Denver, Colorado, var det privatpersonen Oliver Parker Fritchle som sto bak. Han bygget rett og slett en elbil som skulle konkurrere med en annen bilgründer, ved navn Henry Ford.

Fritchle solgte faktisk 500 elbiler. Men produksjonen var kostbar. Samtidig knakk Henry Ford koden for samlebåndsproduksjon av biler. Det ble slutten for både Denver og Fritchle sin elbil-epoke.

Denne gangen er situasjonen en helt annen. Elbilen har kommet for å bli – selv om Denver neppe vil stå første i køen når skiftet skal skje.

Men takket være at Mercedes valgte å legge sin lansering hit, har de i alle fall fått se noe av det beste elbil-verden har å by på, akkurat nå. EQS SUV er ganske enkelt en makeløst bra bil!

Bare synd den er såpass dyr ...

 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun
EQS 580 4MATIC (US specific model); Exterieur: AMG Line, alpingrau; Interieur: Electric Art, Leder schwarz/biscayablau // Exterior: AMG Line, alpine grey; Interior: Electric Art, Leather black/biscay blue
 Foto: Mercedes-Benz AG - Global Commun

Merces EQS SUV 450 4Matic / 580 4Matic

Motor og ytelser:

  • Motor: Elektrisk, én motor på hver aksel
  • Effekt: 360 hk / 800 Nm - 544 hk / 858 Nm
  • 0-100 km/t: 6 sek. - 4,6 sek.
  • Toppfart: 210 km/t
  • Forbruk (WLTP): 20,2 – 24,3 kWt / 100 km

Batteri/lading:

  • Batteripakke: 120 kWt
  • Rekkevidde: 611 - 610 km (WLTP)
  • Hurtiglading: 200 kW
  • Ombordlader: 22 kW

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 512 x 195 x 171 cm
  • Bagasjerom:
  • 7 seter i bruk: 190 liter
  • 5-seter i bruk: 645-880 liter
  • Alle setene nede: 2.100 liter
  • Vekt: 2.800 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Taklast: 100 kg

Pris:

Startpris:

450 4Matic: 1,2 millioner kroner

580 4Matic: 1,5 millioner kroner

Oppgitt vs målt:

Målt forbruk* 20,9 kWt/100 km

* = Vi kjører alle testbilene i egen testløype, som inkluderer motorvei, småkjøring og landevei, og forsøker å gjøre det så likt som mulig.

NB: Forbruket påvirkes likevel av ytre faktorer, som temperatur, vær, kjøreforhold, trafikk og kjøremønster.

Video: Her ser du testen av EQS SUV i offroad-løypa:

Sendte biler med fly fra Kina