FØRST UT: Tonale er første ladbare hybrid fra Alfa Romeo. Vi har akkurat testet bilen i Italia.
FØRST UT: Tonale er første ladbare hybrid fra Alfa Romeo. Vi har akkurat testet bilen i Italia.

Første test i Italia: – Dette lover virkelig bra

MILANO: Alfa Romeo Tonale markerer starten på en ny epoke.

Alfa Romeo er et merke med lange og stolte tradisjoner.

Lekkert design og sportslige kjøreegenskaper har lenge vært sentralt. Men i Norge har salget aldri tatt av.

Neste år kommer en modell som i alle fall kan bidra til litt salgsvekst. Da er det nemlig klart for Alfa Romeo Tonale – som ladbar hybrid. Dette er også Alfa Romeo-historiens første modell med «ledning».

Akkurat nå er et knippe biljournalister fra hele verden samlet i Milano for å kjøre bilen for første gang.

Broom er også til stede, og denne gangen er det yngstemann Mats Brustad som er den heldige vinneren, og som har vendt snuten mot Italia. Vi gjør som vi pleier, tar en telefon for å høre hvordan dette går:

TØFF I TRYNET: Fronten er som den bør være på en Alfa Romeo: Tøff!
TØFF I TRYNET: Fronten er som den bør være på en Alfa Romeo: Tøff!

Høye forventinger

Ring, ring...

– Hei Knut! Merkelig hvor godt du klarer å time disse telefonene. Nå er jeg akkurat ferdig med testkjøringen av Tonale og er på vei tilbake til flyplassen. Det har vært en dag med mye variert kjøring, nå sist på bane. Alfa Romeo gjør ingenting halvveis, forteller Mats.

– Jøss! Det er ikke ofte man blir invitert på banekjøring i en ladbar hybrid. Hva kan du si om den?

– For det første er dette en ekstremt viktig bil for Alfa Romeo. Det er denne som markerer starten på en helt ny epoke – og veien til en helelektrisk fremtid. De er absolutt sent ute med å tilby en ladbar modell, desto større er forventningene. Jeg har gledet meg til å kjøre den og den innfrir absolutt på kjøreglede. Det er nok også viktig for både Alfa og kundene, mener Mats.

Bandbilde: Slik teaset Alfa sin Tonale

IKKE LANGT UNNA: Tonale skal være i Norge i mars/april, hvis alt går etter planen.
IKKE LANGT UNNA: Tonale skal være i Norge i mars/april, hvis alt går etter planen.

280 hestekrefter

Alfa har fokus på å lage sportslige biler. Det preger også Tonale:

– De tør å skille seg ut, og det synes jeg de fortjener skryt for. Bilen er overraskende kompetent på bane. Vi snakker tross alt en SUV med en ganske tung batteripakke. Vi har kjørt på Balocco Proving Ground. Det er testbane for blant andre Alfa Romeo. Jeg så også flere modeller fra Ferrari og Maserati ute på banen, det blir jo aldri feil!

– Tonale leverer varene på bane og er underholdende å kjøre. Alfa legger vekt på det sportslige. Det er helt etter min smak, men noen vil kanskje tenke at den er litt i overkant stiv og stumpete, i alle fall over små ujevnheter. Her får man rett og slett ikke i både pose og sekk, sier Mats.

Tonale er lillebroren til dagens Stelvio, som det finnes noen eksemplarer av på norske veier. Den går inn i en klasse med mange tøffe konkurrenter:

Kjempefusjon – men vil alle bilmerkene overleve?

SÆRPREGET: Alfa Romeo går egne veier, også innvendig. Her er det for eksempel fortsatt mange fysiske brytere.
SÆRPREGET: Alfa Romeo går egne veier, også innvendig. Her er det for eksempel fortsatt mange fysiske brytere.

Begrenset bagasjeplass

– Alfa ser nok særlig på de tyske premiummerkene her. Det er tøffe biler å konkurrere mot, men Alfa kjører på tradisjoner og personlighet. Tonale har et design som skiller seg ut, samtidig som den er lekker innvendig. Her er det ryddig og gjennomført, jeg liker for eksempel at det er fysiske knapper til klimaanlegget. Litt hardplast her og der viser forresten at dette ikke skal være den mest eksklusive bilen, sier Mats.

Tonale er 4,52 meter lang er tilhører det vi vel kan kalle den kompakte familiebilklassen. Bagasjerommet er på 385 liter, her er det tydelig at den ladbare hybridløsningen har spist av plassen.

Under panseret: En 1,3-liters motor som jobber sammen med en elmotor:

Etter 10 år på markedet forsvant denne Alfa Romeoen.

PÅ REKKE OG RAD: Alfa Romeo er på vei mot elektrifisering, de også. Tonale er den første ladbare bilen deres.
PÅ REKKE OG RAD: Alfa Romeo er på vei mot elektrifisering, de også. Tonale er den første ladbare bilen deres.

Rundt 700.000 kroner

– Det ser litt snaut ut på papiret, men drivlinjen fungerer fint. Samlet systemeffekt er på 280 hestekrefter og den gjør 0-100 km/t på kjappe 6,2 sekunder. Jeg synes også det er morsomt at Alfa Romeo har jobbet med lyden. Dette høres IKKE ut som en 1,3-liter! Offisiell rekkevidde på strøm er forresten oppgitt til mellom 61 og 69 kilometer, forteller Mats.

– Vet vi noe om pris og lansering i Norge?

– Her handler det om topputgaven Veloce, den skal etter planen være i Norge i mars/april. Slik avgiftene ser ut nå, regner importøren med en startpris på rundt 700.000 kroner. Vi snakker altså ikke noen billig bil. Men førsteinntrykket er i alle fall at Alfa Romeo her skal gi premiummerkene god kamp om kundene, avslutter Mats.

Eier du en Alfa Romeo? Fortell oss om det her:

Se video av en annen lekker bil fra Alfa Romeo under: