Første smakebit: Dette kan bli en skikkelig storselger

Denne kan bli svært populær i Norge. Se video:

Polestar er søstermerket til Volvo – og så dagens lys med den helt spesielle ladbare hybriden: Polestar 1. En lekker coupe – med over 600 hestekrefter.

Den ble produsert i et begrenset opplag. Senere introduserte man Polestar 2. Den er langt mer folkelig priset – og tilgjengelig med flere ulike batteri- og drivlinjealternativer.

Og snart er det duket for en tredje modell – som enkelt og greit skal hete 3. Verdenspremieren for den elektriske SUV-en Polestar 3 er satt til oktober 2022. Men vi kan allerede nå vise det første bildet av bilen.

Lesten testen av den billigste utgaven av Polestar 2 her

Over 600 kilometer

Polestar 3 er selskapets første SUV. Lanseringen markerer Polestars entré i et av bilsegmentene med størst marginer og vekst, spesielt i USA.

Polestar 3 vil, over tid, få autonom selvkjøring på motorvei ved hjelp av LiDAR-sensoren fra Luminar og sentralisert prosessorkraft fra NVIDIA.

Ved lansering får Polestar 3 drivlinje med to motorer og stort batteri, der rekkeviddemålet er mer enn 600 km (WLTP). I tillegg til annonseringen av verdenspremieren, har Polestar sluppet en ny film og det første bildet av bilen.

Kunder kan forvente at det blir mulig å bestille Polestar 3 i de første lanseringsmarkedene fra premieredagen.

Elbil i varmen – dette bør du vite

3 blir, som navnet tydelig forteller, tredje modell i Polestar-familien. Her snakker vi SUV med sporty tilsnitt. Du får se litt mer av bilen i videoen øverst i artikkelen.
3 blir, som navnet tydelig forteller, tredje modell i Polestar-familien. Her snakker vi SUV med sporty tilsnitt. Du får se litt mer av bilen i videoen øverst i artikkelen.

Viktig

– Polestar 3 skal produseres i Kina og USA. Med denne bilen, bringer vi "sport" tilbake til SUV-en, tro mot våre røtter fra motorsporten. Polestar 3 er en svært viktig milepæl for selskapet vårt, som øker veksttakten og fører oss inn i neste fase, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Produksjonen forventes å starte tidlig i 2023.

Polestar planlegger å lansere en ny bil hvert år de neste tre årene, først med Polestar 3, og har som mål å utvide tilstedeværelsen til minst 30 markeder globalt innen utgangen av 2023. Dette støtter planene om å tidoble salget globalt, fra rundt 29.000 biler i 2021 til 290.000 innen 2025.

Nei – noen ganger bør du ikke bruke mobilen

Godt salg

Det er altså en tid til vi får Polestar 3 på markedet her hjemme. Polestar 2 er blitt en svært populær bil i Norge. Bare så langt i år er det solgt rundt 2.000 eksemplarer.

Du kan få bilen med både bakhjulsdrift og firehjulstrekk – innstegsmodellen har en startpris på 349.000 kroner.

På bruktmarkedet ligger det i skrivende stund 35 Polestar for salg. Èn av disse er Polestar 1 – som er priset til drøyt 1,8 millioner kroner.

De andre er Polestar 2 - og her starter prisene på 566.000 kroner.

Video: Polestar 1 har et bagasjerom ulikt alt annet:

Snart slutt for en stor norsk elbil-bilsuksess