Fornuftig elbil er ikke til å kjenne igjen

Nå lanserer Hyundai en helt ny Kona.

BLIR NY: Hyundai lanserer en ny generasjon Kona. I Norge er det den elektriske utgaven som er aktuell.
BLIR NY: Hyundai lanserer en ny generasjon Kona. I Norge er det den elektriske utgaven som er aktuell.

Den rullet i land i Norge første gang i august 2018, da hadde flere tusen kunder allerede ventet ganske lenge på sin Hyundai Kona.

Bra rekkevidde og gunstig pris var de to viktigste salgsargumentene. Bilen utmerket seg ikke på så mange andre områder, kanskje særlig ikke på design. Men Kona kom i en tid da det var langt mindre å velge mellom enn i dag – samtidig som det var lange ventelister på de aller fleste elbiler.

DAGENS MODELL: Ikke bilen som gjør mest utav seg...
DAGENS MODELL: Ikke bilen som gjør mest utav seg...

Spoler vi frem til 2022, har biler som Kona havnet litt i bakleksa. Det er nå svært mange kompakte og elektriske crossovere å velge mellom. Dessuiten har større SUV-er tatt over mye av salget, som Hyundais egen Ioniq 5. Den er starten på en helt ny elbilsatsning fra konsernet.

LYSDESIGN: Hyundai har gitt sin Kona en lyslinje over hele front og hekk.
LYSDESIGN: Hyundai har gitt sin Kona en lyslinje over hele front og hekk.

De første bildene

Hyundai svarer på dette med å lansere en ny generasjon Kona Electric, som skal komme i 2023. Og den er virkelig ikke til å kjenne igjen. Akkurat som på Ioniq 5 drar Hyundai til langt mer på design.

Nå har de akkurat sendt ut de første bildene og gitt oss noen detaljer om bilen som kommer med minst tre ulike drivlinjer: Elektrisk, ladbar hybrid og tradisjonell bensinmotor.

Her rullet de aller første bilene i land i Norge

NYTT: Mer plass og langt mer moderne løsninger preger nå interiøret, her er det blant annet to 12,3-tommers skjermer.
NYTT: Mer plass og langt mer moderne løsninger preger nå interiøret, her er det blant annet to 12,3-tommers skjermer.

Store designendringer

Og bare for å starte med noe vi ikke får vite: Hyundai sier så langt ingen ting om batteripakker eller rekkevidde. Heller ikke noe om ladefart.

Men det som er klart er at Kona vokser betydelig. Lengden er strukket med 15 centimeter, til 4,33 meter. Den har også blitt 2,5 centimeter bredere. Dette skal gi bedre innvendig plass.

Designmessig snakker vi virkelig endringer. Kona har fått flere elementer som hinter mot designspråket på Ioniq 5, Fronten har blant annet lyslinjen Hyundai kaller Pixelated Seamless Horizon Lamp.

I fjor fikk Kona to viktige endringer

ELEKTRISK: Nye Kona kommer med flere drivlinjer, i Norge er det Electric-utgaven som er aktuell.
ELEKTRISK: Nye Kona kommer med flere drivlinjer, i Norge er det Electric-utgaven som er aktuell.

Doble skjermer

Kraftige hjulbuer med integrerte front- og baklykter skal gi Kona styrke og et robust utseende. Bilen er i tillegg full av såkalte parametriske overflater, akkurat som på Ioniq 5. Skarpe diagonale linjer bryter opp sidedesignet, og binder sammen mørke kromelementer fra vinduslistene til spoileren.

Innvendig er det altså mer plass, i tillegg til et nytt og flytende dashborddesign. Kona kommer med doble 12,3’’ skjermer. Stemningsbelysning skal bidra til et behagelig miljø om bord, og har samtidig en nytteeffekt. Med girvelger montert på rattstammen blir det frigjort plass på midtkonsollen.

Hyundai lover at de skal slippe flere detaljer om nye Kona de neste månedene.

Ny innstegsmodell, samtidig kuttet de prisene

Video: Her møtte Kona to tøffe konkurrenter