Snart braker det løs igjen: – Interessen er historisk høy

Atle Gulbrandsen er gjest i Broompraten LIVE. Se video:

Det er pause i Formel 1 om dagen, men første helgen i mars braker det løs igjen.

Interessen for motorsporten har aldri vært større i Norge, godt hjulpet av Netflix-serien «Drive to Survive» og ikke minst vår egen Formel 2-fører, Dennis Hauger.

At Formel 1-interessen her hjemme er historisk høy, synes godt på seertallene, ifølge kommentator i Viaplay Sport, Atle Gulbrandsen.

På enkelte løp under fjorårets sesong ble seertallet tidoblet.

– Interessen er helt hinsides og noe vi aldri har opplevd i motorsport-sammenheng i Norge, sier Gulbrandsen.

I det eksklusive intervjuet du kan se øverst i saken, får du bli mer kjent med kommentatoren.

Nå er det Formel 1-feber i Norge

VINNER: Max Verstappen vant fjorårets mesterskap. Det markeres slik. Foto: Scanpix
VINNER: Max Verstappen vant fjorårets mesterskap. Det markeres slik. Foto: Scanpix

En krasj kan koste 10 millioner

Det er som kjent ikke bare det som skjer på banen som er spennende i Formel 1. Dette handler også om politikk, strategi og enorme pengesummer.

Tidligere kunne et team bruke fire milliarder kroner per sesong på to førere. Nå er det innført budsjettak. I fjor var det på cirka 1,4 milliarder kroner, per team.

MORO: Atle Gulbrandsen koser seg på jobb om dagen, sammen med rekordmange TV-seere. Foto: Scanpix
MORO: Atle Gulbrandsen koser seg på jobb om dagen, sammen med rekordmange TV-seere. Foto: Scanpix

– Hva konkret er det som koster så ekstremt mye i Formel 1?

– Det er veldig mye. Men det som drar veldig mye er å transportere teamene rundt om på de ulike banene i verden. Det er et enormt apparat – med rundt 200 mennesker per team. Selve bilene koster naturligvis MYE penger. Krasjer man kan det fort koste 5-10 millioner kroner, forteller Gulbrandsen..

Dennis Hauger om sirkuset: – Ville summer!

Få med deg hele intervjuet under. Her får du også vite hvem Atle liker best av rivalene Max Verstappen eller Lewis Hamilton.