
Ford Transit varebil: Den sikreste arbeidsplassen
Bare en varebil har klart fem stjerner i krasjtest.
Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hallo Benny! Jeg leser med litt flau smak i munnen om den nye Mercedes Citan som ikke får mer enn tre stjerner i testen hos Euro NCAP. Dette er vel noe bilfabrikantene egentlig bestemmer over selv, jeg mener om de er villige til å konstruere bilene sikre nok?
Selv har jeg kjørt Toyota Hiace i mange år og vært smertelig klar over at det ikke hadde vært en bra bil å kollidere i. Hvis man skal kjøpe ny varebil i dag, hva vil du si er det beste valget i forhold til best mulig kollisjonssikkerhet? Hilsen Ronny.
LES SAKEN: Mercedes skuffer i krasjtest
Benny svarer:
Hei Ronny! Ja, denne kollisjonstesten har vakt stor oppsikt og Mercedes har fått mye (velfortjent, synes jeg) pepper for dette. Hvilket helt sikkert er bra – da tar de kanskje ikke like lett på jobben neste gang.
Nye Citan bygger på Renault Kangoo. Slik sett er det jo ikke Mercedes som har gjort en for dårlig jobb, det er det Renault som har gjort. Men likevel burde man kunne forvente at Mercedes stilte større krav til produktene de ønsker å sette stjerna på enn dette tyder på.
Vel, det var min mening. Når det gjelder sikkert valg av varebil, er det egentlig ganske enkelt. Det er bare én varebil som har fått toppscore og fem stjerner hos Euro NCAP så langt, nemlig nye Ford Transit.
Det viser at det overhodet ikke er noen grunn til at ikke også biler i denne klassen skal kunne få gode resultater. Som du skriver i spørsmålet ditt, er det jo egentlig helt og holdent opp til bilprodusentene om de får fem stjerner eller ikke. De kjenner kravene på millimeteren. Personbiler blir derfor skreddersydd underveis i utviklingen til å klare toppscore hos Euro NCAP. Å få til det med varebiler bør ikke være vanskeligere.
Vet du hvor sikker din bil er? Her får du svaret:
Hva med Toyota?
Transit gjør det særlig bra på beskyttelse av fører og forsetepassasjer (84 prosent) og på barn (90 prosent). På begge disse punktene er den bedre enn mange personbiler.
Som vi var inne på i omtalen av Mercedes Citan mener vi – og mange med oss – at kollisjonssikkerhet er ekstra viktig i biler som dette. Det er jo utrolig mange som har varebil som sin arbeidsplass – og som tilbringer mange timer bak rattet. Da burde det virkelig være fokus på å gjøre denne arbeidsplassen så sikker som mulig.
Nei, Hiace er nok ikke verdens sikreste bil, sånn sett er det vel også greit at den har forsvunnet.
Det skal bli interessant å se hvordan oppfølgeren ProAce vil gjøre det i krasjtest. Også den er basert på en fransk varebil, kan vi håpe at Toyota har gjort en litt mer grundig jobb enn Mercedes her? Det får vi nok svaret på om ikke altfor lenge.

LES OGSÅ: ProAce skal erstatte en av Norges mest solgte
Stort arkiv
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
LES OGSÅ: Denne får vi bare kjøpe i Norge
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: