Ford Scorpio Cosworth: Ikke akkurat helt alminnelig familiebil

Selv hos merkeforhandleren er det folk som aldri har hørt om denne.

Utvendig er det lite som avslører at det ikke er en helt vanlig Scorpio du har med å gjøre. Et ørlite Cosworth merke ved siden av baklyset er nok til at man passer seg. Foto: Privat
Utvendig er det lite som avslører at det ikke er en helt vanlig Scorpio du har med å gjøre. Et ørlite Cosworth merke ved siden av baklyset er nok til at man passer seg. Foto: Privat

Si "Sierra Cosworth" og folk sperrer opp øynene i beundring - også de som ellers ikke ville tatt i en Ford med ildtang. Si "Scorpio Cosworth", og de få som reagerer vil fort tro du sa feil.

På slutten av 80-tallet begynte nemlig Ford å leke med tanken på å lansere et enda litt heftigere motoralternativ enn de allerede hadde også i den største Europa-modellen. Ikke for å lage noen GT-bil, slik som Sierra Cosworthen var blitt, men for å gi enda litt pulver til de som var ute etter en skikkelig grom "glidare" med enorm plass og komfort.

Original-levert fra 1991 til 1998

- Den kom på markedet allerede i 1991, og ble levert helt frem til Scorpioen gikk ut i 1998, forteller Svein Gudevold i Fredrikstad.

Han kan Scorpio Cosworth-historien ut og inn etter å ha eid en slik bil gjennom ti år, og på den tiden å ha gått fullstendig gjennom den. For i likhet med de fleste andre slike biler i Norge startet ikke hans bil livet som en Cosworth, men har blitt godkjent ombygget i løpet av et langt liv på veien.

Med Cosworth-maskineri fikk Scorpioen ressurser som kunne måle seg med kjøremaskiner fra Mercedes, Alfa Romeo og BMW. Det kunne prisen også, og dermed ble det solgt svært få i Norge. Foto: Privat
Med Cosworth-maskineri fikk Scorpioen ressurser som kunne måle seg med kjøremaskiner fra Mercedes, Alfa Romeo og BMW. Det kunne prisen også, og dermed ble det solgt svært få i Norge. Foto: Privat

Originale Scorpio Cosworth ble det nemlig ikke solgt mange av i Norge. En prislapp på over 700.000 kroner i 1991 kan være noe av forklaringen på det.

- Det er en fryktelig morsom bil å kjøre. Den har et bunndrag som gjør at den går uten å lugge helt ned mot tomgang på fjerdegir selv over Fredrikstadbrua, som er ganske bratt i starten, sier han.

Nå har han skiftet jobb, og med 12 mil pendling hver dag er det lite aktuelt å kjøre Cosworth. Bensinforbruket var nemlig ett av ankepunktene mot denne bilen allerede da den var ny. Sammenlignet med dagens biler blir den svært dyr i kosten, dermed har han lagt den ut til salgs. Og tilbakemeldingene er av svært varierende slag.

Se annonsen her:

Både anonym og ukjent

- Noen vet hva dette er, men de fleste gjør det nok ikke. Noen spør for eksempel om jeg vil bytte mot en 1978-modell Volvo, sier han, og rister på hodet.

Det mangler ikke på ustyr bak rattet i Sveins Scorpio Cosworth. Men kjørecomputeren blir litt lurt av at tanken er mindre enn original. Foto: Privat
Det mangler ikke på ustyr bak rattet i Sveins Scorpio Cosworth. Men kjørecomputeren blir litt lurt av at tanken er mindre enn original. Foto: Privat

Nå er han i og for seg vant til at de fleste aldri har hørt Cosworth-navnet i forbindelse med Scorpio. Til og med ved deledisken hos Ford har han møtt på folk som mener at en slik bil ikke finnes.

Spøkefullt kan man si at hans egen bil ganske riktig er en utgave som ikke ble produsert. Den er nemlig bygget på en 1985-modell, som fra starten av var en vanlig 2,8 i GL. Originalt kom Cosworth-motoren først som et alternativ i 1991.

Har kostet både tid og penger

- Bilen jeg startet med hadde gått svært lite. Cosworth-delene kom opprinnelig fra en utenlandsk bil som også hadde gått ganske lite før den gikk rundt på taket. Motor og drivverk derfra ble så brukt på en såkalt "skjøtebil" i Norge. Den var hardt angrepet av rust da jeg kjøpte den som delebil, dermed søkte jeg om å få bruke Cosworth-delene til å bygge om min på vanlig måte, forteller han.

Ombyggingen tok over 3 år, og har kostet enormt med penger. Men så gikk Svein også grundig til verks, og alt på bilen er enten nytt eller restaurert til topp stand. Foto: Privat
Ombyggingen tok over 3 år, og har kostet enormt med penger. Men så gikk Svein også grundig til verks, og alt på bilen er enten nytt eller restaurert til topp stand. Foto: Privat

Han plukket bilen helt ned, og alt ble pusset og lakkert opp til nystand før det ble satt sammen igjen. De få delene som hadde preg av slitasje ble byttet ut, slik at bilen var mer eller mindre som ny da han var ferdig med den for noen år siden. Da hadde oppbyggingen tatt over tre år, og kostet på nordsiden av 100.000-kronersmerket.

- Og etterpå har det blitt mye treff og slikt?

- Ikke mye. Jeg har så vidt vært på noen Ford-treff med den, men har for det meste kost meg med den ute på veien. Har vinterhjul til den også, men det er ikke mye jeg har brukt den på sånt føre, forteller den stolte eieren.

Les også: Opel Lotus Omega - denne var enda villere!

Scorpio var en av de aller første vanlige familiebilene som fikk ABS-bremser som standard. Det, samt ekstremt rommelig baksete, er det folk husker. Sveins utgave har i tillegg justerbare skinnseter bak. Foto: Privat
Scorpio var en av de aller første vanlige familiebilene som fikk ABS-bremser som standard. Det, samt ekstremt rommelig baksete, er det folk husker. Sveins utgave har i tillegg justerbare skinnseter bak. Foto: Privat

Og det er blitt en fin hobbybil. Med skinninteriør og nær sagt alle luksusdetaljer som er mulig å oppdrive til en Scorpio, er komfortnivået høynet ytterligere over det det var originalt, og under panseret lurer altså en svært våken drivkilde - langt mer våken enn medtrafikantene normalt regner med fra en Scorpio.

Rundt 215 hester

Mens det i Sierra Cosworth var turbo i tillegg til fireventilsteknikk som sørget for brutal effektøkning og hissig temperament, nøyde Cosworth seg med å sørge for god ventilasjon da de skulle modifisere Scorpio-motoren på 2,9 liter. Med 24 ventiler i stedet for 12 fikk man frem 195 hestekrefter, og bilen ble dermed sammenlignbar med både Mercedes 300 E 24, Alfa Romeo 164 3,0 og BMW 525i og 530i.

- Originalt har den fire katalysatorer, og dobbelt anlegg fra girkassen og bakover. Jeg har bygget dobbelt anlegg hele veien, og i tillegg er det ikke krav om katalysator på denne bilen, da den er bygget på en 1985-modell. Jeg går ut fra at den dermed har et sted rundt 215 hester, forklarer Svein.

Cosworths 24-ventilstopper gjorde underverker i forhold til Fords standardutgave av 2,9-literen. 195 hester originalt, og et usannsynlig bunndrag ble resultatet. Foto: Privat
Cosworths 24-ventilstopper gjorde underverker i forhold til Fords standardutgave av 2,9-literen. 195 hester originalt, og et usannsynlig bunndrag ble resultatet. Foto: Privat

Ombyggingen og det doble anlegget førte til noen utfordringer. Blant annet var det ikke lenger plass til den originale tanken, men etter å ha lest og studert litt fikk Svein en følelse av at en 60 liters tank fra en Granada ville passe med visse modifikasjoner. Det viste seg å stemme, rent bortsett fra at kjørecomputeren nå er litt vel optimistisk når den beregner aksjonsradius på gjenværende bensin.

Del med Facebook-vennene dine!

- Den originale tanken var nemlig på 70 liter, forklarer Svein, og legger til at selve tankmåleren dog fungerer akkurat som den skal.

Det er bra. For nåla beveger seg fort når man virkelig har det moro med denne bilen - hadde det ikke vært for det skulle Svein gjerne beholdt den også nå som han har fått 12 mil å kjøre til og fra jobb hver dag.

PS: Du kan lese mye mer om Scorpio og møte entusiastene på nettsiden til den norske Scorpioklubben - klikk her for å komme til siden deres:

Les også: Disse Fordene var også bygget for fart og spenning