Ford Mustang: Denne bilen skapte de reneste opptøyer
I dag er det 50 år siden verdens mest vellykkede billansering.

Ford Mustang er et bilikon.
Men detn er mer enn det, den er også en legende, en suksess, et "speilbilde" på en optimistisk tidsepoke – en ny tid.
Det er amerikansk ungdomskultur, bilkultur på høyt nivå, den er proppfull av stinn racinghistorie og arv, den skapte et helt nytt bilsegment – pony cars – og den tok en hel verden på sengen.
Det aller første bilen – en hvit cabriolet med sort interiør – trillet av samlebåndet i Dearborn, Michigan 9. mars 1964. Allerede 17. april ble den presentert for publikum på bilutstillingen i New York.
50 år i dag!
Altså på dagen for 50 år siden!

Og det til publikums elleville begeistring. Det var helt tydelig at Ford hadde truffet noe her.
Rundt omkring hos Ford-forhandlerne i USA var det rene opptøyer og håndgemeng for å få sikret seg et eksemplar av den nye bilen.
Les vår bruktbiltest av Ford Mustang her:
Insisterte på å overnatte i nybilen
I Garland, Texas, byr 15 kunder på den samme Mustangen, og vinneren insisterte på å sove i bilen om natten. Rett og slett for å garantere seg mot at den ikke vil bli solgt før sjekken hans er innløst og oppgjøret i boks, neste dag!
Ford hadde selv det de syntes var en ambisiøs målsetting om å selge 100.000 biler det første året.
Sprengte alle prognoser
Allerede første dag var det tegnet 22.000 kontrakter! Man kan trygt fastslå at ingen annen billansering – hverken før eller siden – har matchet dette!

Vi snakker om historiens mest vellykkede. Intet mindre! Det første året endte på 417.000 biler. Altså en firedobling av et allerede ambisiøst mål.
I tillegg kjøpte Mustang-gale foreldre hele 93.000 tråbil-Mustanger til sine håpefulle rett før jul i 1964! Nok en suksess, og nok en rekord! Ikke minst smart tenkt.
Les vår kjøpeguide til Ford Mustang her:
Ærefullt oppdrag
Allerede en måned etter lanseringen fikk Ford Mustang det ærefulle oppdraget å være pace car for det legendariske billøpet Indianapolis 500 i 1964.

Noe som ga ytterligere publisitet og nye navn i ordrebøkene.
I år feires også en av bilindustriens viktigste menn
Bygger på Ford Falcon
På tross av stilen og det sportslige imaget, så var Mustang bygget av velprøvde komponenter som allerede lå i hyllene. Det var både enkelt, billig og raskt.

Hjulopphenget og drivverket kom fra Ford Falcon, mens motorene kom fra mellomklassebilen Ford Fairlane. Bilen var bygget på en konvensjonell ramme fra 1964-modell Falcon,
Verken passform eller finish var helt i toppklasse da bilene var nye. Det skyldes i hovesak at bilen ble utviklet i rekordfart.
Kun 18 måneder brukte prosjektansvarlig Iacocca og hans team fra de fikk "grønt lys" for prosjektet sommeren 1962. Hvilket satt svært langt inne hos Ford-ledelsen etter fiaskoen med Ford Edsel på slutten av 50-tallet. En bil som var forhåndsdømt til suksess, men som ble det motsatte.
Mye utstyr og mange alternativer

Ford Mustang II: Bilen som skuffet en hel verden
Ford var også veldig tidlig ute med en omfattende liste med tilleggsutstyr på Mustang. Dette ga kundene mulighet til å tilpasse bilen til både budsjett og smak. Det førte ofte til at salgsprisen lå flere hundre dollar over grunnprisen, noe som ga både forhandlerne og fabrikken pene marginer.
Mange forskjellige typer motorer og girkassealternativer. Det samme gjør differensialbrems, alternative felger eller hjulkapsler, servostyring, servobremser, klimaanlegg, senterkonsoll, vinyltak, forskjellige radioer, sofa i stedet for separate seter og mye, mye annet.
Listen fortsatte å vokse gjennom livsløpet, og inkluderte senere valg som interiørendringer og GT-pakke. Denne siste omfattet blant annet skivebremser foran og sportsunderstell.
Utvalget motorer ble også større etter hvert.
Fastback
Denne Mustangen skal være verdens fineste:
De tidligste Ford Mustangene var tilgjengelig enten som hardtop eller cabriolet.
Da 1965-modellen kom i produksjon i september 1964, kom også en 2+2 modell, med skrå bakrute og luftinntak. Vi snakker om den tøffe Fastback-modellen!
Dette var karosseriformen den kjente bilbyggeren og tidligere løpsføreren Carroll Shelby kom til å konvertere sin løpsbil på.

Disse kom med High Peformance 289-motor, firetrinns manuell girkasse, skivebremser foran, men manglet panser, bakseter og emblemer, som Shelby selv sto for. Disse ble konvertert til gatebiler og løpsbiler i Shelbys verksted i Los Angeles. Dette er i dag noen av de mest verdifulle Mustang-modellene som finnes.
Drømmedama dro – bilen ble stående i 30 år
1,5 millioner biler på to år!
I løpet av de to første produksjonsårene leverte de tre fabrikkene i San Jose, Dearborn og Metuchen i New Jersey nesten 1,5 millioner Mustanger, en rekord som har stått siden.
Ford Mustang er altså intet annet enn en bildrøm som gikk i oppfyllelse. Både for entusiastene - og ikke minst for Ford selv.

Vi gratulerer selvfølgelig Ford Mustang så mye med jubileet i dag – og gleder oss til fortsettelsen!