Ford Focus stasjonsvogn: Det beste familiebil-kjøpet du kan gjøre
Ekspertene har finregnet – denne koster deg minst.

Å kjøpe nybil er for de fleste av oss i seg selv en stor investering. Men hva bilen egentlig koster deg – det vet du gjerne ikke før du skal selge den igjen.
Her er verditapet den store usikkerhetsfaktoren. Og det varierer veldig mye fra merke til merke – og fra modell til modell.
Lever av å beregne
Noen av dem som kan mest om akkurat det, er de som jobber med administrasjon av leasingbiler. Enkelt sagt lever de av å beregne hva bilene vil være verdt noen år fram i tid.
Og for å kunne treffe godt nok, må de også vurdere både motoralternativer og utstyrsnivå.
LES OGSÅ: Denne Audien har tapt seg 1,35 millioner – på tre år
Månedskostnad
Avisen Dagens Næringslivhar sett nærmere på dette, sammen med Haakon J. Marthinsen som leder det DNB-eide leasingselskapet Autolease.
I flere bilklasser har de tatt utgangspunkt i hva det vil koste å eie en nybil i tre år og 45.000 kilometer – og deretter regnet seg fram til månedskostnad. Denne omfatter kapitalkostnader, verditap, veiavgift, forsikring, service og vedlikeholdskostnader.
LES OGSÅ: Sjelden luksusbil kan være en tapsbombe
Focus stasjonsvogn
I kategorien "familiebil" går bestselgeren Ford Focus helt til topps, da i stasjonsvognutgave. Autolease mener Focus med 1-liters bensinmotor og Titanium City-pakke 1 og Titanium X-pakke er det aller beste kjøpet.
Denne bilen har en listepris på like under 300.000 kroner. Den vil gi månedlige kostnader på 3718 kroner gjennom de tre første årene.
Rett i teten: Les testen vår av Focus her:
Hyundai på femteplass
Videre på oversikten hos Dagens Næringslivfinner vi Mazda 6 stasjonsvogn på andreplass. Månedlige kostnader er her på 4182 kroner.
På tredjeplass følger Toyota Avensis med 4246 kroner. Deretter Peugeot 508 SW med 4472 kroner – og på femteplass Hyundai i40 stasjonsvogn som ifølge disse beregningene vil koste 4538 kroner i måneden å eie.
Rimelig kan bli dyrt
Et av de grunnleggende rådene fra Autolease er å ikke kjøpe rimeligste utgave av de ulike modellene. Dette er særlig viktig når man kjøper bil i de mer eksklusive prisklassene.
Man sparer kanskje penger der og da – men billigvarianter vil ha høyere verditap og i sum være dyrere å eie enn biler som har "riktig" utstyr og motorisering.
LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst