Dette er interiøret i en Ford Fiesta   og her trives kvinner svært godt, skal vi tro juryen bestående av 18 kvinnelige biljournalister, som nylig kåret Ford Fiesta til Årets verdensbil.
Dette er interiøret i en Ford Fiesta og her trives kvinner svært godt, skal vi tro juryen bestående av 18 kvinnelige biljournalister, som nylig kåret Ford Fiesta til Årets verdensbil.

Ford Fiesta: Dette er kvinnenes favoritt

Og det er ikke bare størrelsen som teller.

Nye Ford Fiesta med 1,0-liters EcoBoost-motor er kåret til årets verdensbil av en jury bestående av kvinnelige motorjournalister, som plasserte den lille Ford-modellen foran finalister som Mazda MX-5, Range Rover og Porsche Boxster S.

Mange vil nok nikke bekreftende til resultatet, da vesle Fiesta er en typisk "kone/damebil".

Men det er mye mer enn størrelsen som spiller inn. Også når det kommer til bil ...

LES OGSÅ: Vi kjøper en slik bil hvert andre minutt

Valuta for pengene

Juryen som står bak kåringen består av 18 kvinnelige motorjournalister fra forskjellige deler av verden.

De la blant annet vekt på faktorer som sikkerhet, valuta for pengene, utseende, oppbevaringsplass, barnevennlighet, kjøreegenskaper, farger, sexappell og miljømessig fotavtrykk.

Og med dette som utgangspunkt var det Ford Fiesta 1,0 Ecoboost som stakk av med seieren. Den tresylindrede motoren på 125 hk har et forbruk på bare 0,43 l/mil.

Broom hadde det "makeløst" moro da vi testet en Fiesta...

– Hevet lista

– Nye Fiesta har hevet listen i sin klasse, med sprekere utseende, enda morsommere å kjøre og betydelig forbedret drivstofføkonomi sammenlignet med sin forgjenger, fastslår Steve Kimber, adm.dir. for Ford Motor Norge.

Han er overbevist om at bilen vil gå en lysende framtid i møte også her hjemme.

LES OGSÅ: Ford Fiesta: Nybilen som er aller rimeligst å eie

Fullt pott av Euro NCAP

Nye Fiesta fikk fem stjernene av sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP etter deres kollisjonstest og sikkerhetsanalyse av bilen.

Her ble det også lagt vekt på at Fiesta har Ford SYNC med Nødhjelpsassistanse, som automatisk varsler den lokale redningstjenesten dersom bilen involveres i en trafikkulykke og Active City Stop som hjelper sjåføren til å unngå sammenstøt i lave hastigheter.

0 Kvinnebilen Fiesta 2
0 Kvinnebilen Fiesta 2

LES OGSÅ: Men bilen var ikke gått 155.000 kilometer likevel

Favoritt fra starten

– Det var helt klart allerede fra begynnelsen av vår vurdering at nye Fiesta med 1.0-liters EcoBoost-motor traff de kvinnelige jurymedlemmene, som også er aktive motorjournalister i forskjellige deler av verden, sa juryleder Sandy Myhre fra New Zealand.

LES OGSÅ: Disse bilene taper seg minst