Ford Edsel: Klassikeren har vært i samme familie i over 50 år

Nå kan du overta nøklene til en norsksolgt sjeldenhet.

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no
Ford Edsel er berømt for så mye   både tidenes markedsføringsflause og en av tidenes mest omdiskuterte griller. Her er noe så sjeldent som en opprinnelig norsk Edsel   som du kan bli neste eier av! (Foto: Finn.no)
Ford Edsel er berømt for så mye både tidenes markedsføringsflause og en av tidenes mest omdiskuterte griller. Her er noe så sjeldent som en opprinnelig norsk Edsel som du kan bli neste eier av! (Foto: Finn.no)

På 1950- og 60-tallet var forskjellen mellom europeiske og amerikanske biler på det aller mest merkbare, både når det gjaldt størrelse, design og utstyrsnivå. Amerikanerne var nok minst like dyre i forhold den gang som nå, og atpå til enda vanskeligere å få tak i i bilrasjoneringens Norge.

Men noen fikk det til – enten ved å importere selv med egentjent, amerikansk valuta som de kunne disponere fritt, eller på andre måter. De få amerikanerne som kom hit gjennom ordinært salg gikk gjerne til taxieiere som trengte spesielt solid redskap – og da snakket vi gjerne om de billigste utgavene.

Les også: Garanti og bruktimport - hvordan slår det ut?

Sjeldent syn i Norge i 1958

Bilen på bildene må dermed ha vakt oppsikt i et bilhungrende Norge da den kom hit som ny i 1958.

Det er tydelig at tilhørighet i samme eierfamilie helt siden 1961 har bidratt til å bevare denne artige gamle bilen. Men tre pedaler og manuell
Det er tydelig at tilhørighet i samme eierfamilie helt siden 1961 har bidratt til å bevare denne artige gamle bilen. Men tre pedaler og manuell

Fords nye toppmodell Edsel var gjenstand for stor oppmerksomhet på grunn av sitt spesielle grilldesign allerede da den var ny – og bortsett fra daværende kronprins Harald var det nok ikke mange andre nordmenn som kunne sette seg bak rattet i en slik bil.

Det er det fremdeles ikke. Men akkurat denne kan du kjøre av gårde med, dersom du vil. I dag, 55 år senere, er nemlig bilen til salgs, og det er på alle måter en spennende del av bilhistorien du i så fall overtar – hvis du er den som byr mest for den.

Se annonsen her:

Importert av Horten Verft

Bilen ble ifølge kodene på chassisplaten bygget den 16. januar 1958, og ifølge selgeren i Drammen importert ny til Norge av den daværende direktøren ved Horten Verft. Han var trolig blant de heldige som gjennom utenlandshandel kunne skaffe seg bil uten å stå i kø for å få kjøpetillatelse.

Del med Facebook-vennene dine!

Edsel var markedsføringsmessig et bomskudd på alle måter, som vi tidligere har skrevet om på Broom.no: Bilene ble for dyre i forhold til de billigste Mercuryene, og det var egentlig ikke noe klart definert hullrom mellom Ford og Mercury som trengte å fylles opp. Når de atpå til opplevde kvalitetsproblemer OG folk reagerte med undring på det famøse grilldesignet, da måtte det gå som det gikk.

Se video: Linda kjører kul Edsel Villager stasjonsvogn

Vågalt bilvalg

Men foran introduksjonen av den første årsmodellen i 1958 var alle optimister, og det ble tross alt solgt en god del av den nye og luksuriøse bilen – som var oppkalt etter Henry Fords sønn Edsel Ford, og skulle være en helt separat divisjon. Dermed står det ikke ”Ford” noe sted på bilen.

Tilbake på 1950-tallet var det ikke så nøye med orange blinklys bak i Norge heller, så Edselens fine boomerang-lys er ikke blitt tuklet med. Overraskende nok finner vi ikke reflekstape på støtfangeren heller, noe man pleide å klistre på fordi man ikke stolte på refleksen i amerikanske lykteglass. (Foto: Finn.no)
Tilbake på 1950-tallet var det ikke så nøye med orange blinklys bak i Norge heller, så Edselens fine boomerang-lys er ikke blitt tuklet med. Overraskende nok finner vi ikke reflekstape på støtfangeren heller, noe man pleide å klistre på fordi man ikke stolte på refleksen i amerikanske lykteglass. (Foto: Finn.no)

Horten Verft valgte helt klart en bil som de visste at ville bli lagt merke til når de gikk for en Edsel, men de gikk likevel ikke helt fra konseptene: E-400-betegnelsen i annonsen bekrefter at bilen hadde den minste av to Edsel-motorer, en V8 med 400 fotpund moment som var oppgitt til 303 hester, og som ble levert i de to billigste seriene Ranger og Pacer, i tillegg til stasjonsvognene.

Manuell og ukomplisert

Bilen er en firedørsversjon med vanlig B-stolpe av den billigste Ranger-serien, en versjon det ble bygget 6.576 stykker av. Her har man ikke brydd seg om å bestille tofarget lakk, elektriske vinduer eller særlig annet utstyr som var vanlig og etter hvert standard på de dyrere versjonene.

Det var ikke bare grillen og den knappstyrte automaten på de dyreste modellene som var spektakulært på Edsel. Samtlige modeller fikk også roterende speedometer av
Det var ikke bare grillen og den knappstyrte automaten på de dyreste modellene som var spektakulært på Edsel. Samtlige modeller fikk også roterende speedometer av

Sikkert med tanke på service i Norge har man også bestilt bilen med manuelt gir. Vi tipper det var forholdsvis uvanlig på en tross alt litt påkostet bil som en Edsel i USA, selv om tretrinns manuell var standard på Ranger, Pacer og stasjonsvognene. De fleste gikk nok for automat, enten med tradisjonell velger eller den futuristiske ”Teletouch”-automaten, som ble styrt med knapper i rattsenteret.

Les også: Knappstyrt automat ga mange Edsel-eiere grå hår...

For mange år siden kunne det magre utstyret ha gjort denne bilen mindre interessant i Norge, de fleste er tross alt ute etter en amerikaner for å få kaskader av utstyr og flashy utseende. Men i dag, når man kan importere hva man vil uten problemer, er denne ekstra interessant nettopp fordi den er i en typisk ”norsk” utgave – og ikke minst siden historikken er komplett, og bilen likeså.

Urørt, men trenger en gjennomgang

Riktignok oppgir selgeren at den har stått lagret siden slutten av 1980-tallet, men bortsett fra batteri og en coil – som er innkjøpt – skal den være som da den ble parkert. Et ekstra fristende poeng er at den skal ha vært i samme eierfamilie helt tilbake til 1961, og slikt er gull verdt for de som setter pris på gammel norsk eierskapshistorie i tillegg til selve opplevelsen av bilen.

Chassisplaten har tre bokstavkoder for lakk - på de fineste var det forskjellige farger på både tak, innfellingen i sidene og bak, og på resten av bilen. Her er det imidlertid tre ganger
Chassisplaten har tre bokstavkoder for lakk - på de fineste var det forskjellige farger på både tak, innfellingen i sidene og bak, og på resten av bilen. Her er det imidlertid tre ganger

Vi snakker nok om en bil som må gås nøye over etter en så lang Tornerose-søvn, men utgangspunktet ser veldig helt og greit ut.

Kanskje bør den få lov å beholde sitt patinerte utseende når den er frisket opp teknisk, for å gjøre ære på både Horten Verft og de som har tatt godt vare på den i ettertid. For mens Edsel først og fremst er blitt kjent for sitt ekstreme grilldesign og sin ekstravaganse i ettertid, er dette en sjelden kombinasjon av en voldsom bilmodell i en ”dempet”og typisk norsk utgave.

Del med Facebook-vennene dine!

Les også: Edsel-grillen - en av tidenes kuleste bilgriller?