BLITT TØFFERE: Det er ikke lenge siden XC60 var Volvos bestselger i Norge. Men så kom den store elbilbølgen og satte den litt i skyggen. Nå håper Volvo at oppgraderinger og prisfrys skal holde den høyt på salgslistene også i 2023.
BLITT TØFFERE: Det er ikke lenge siden XC60 var Volvos bestselger i Norge. Men så kom den store elbilbølgen og satte den litt i skyggen. Nå håper Volvo at oppgraderinger og prisfrys skal holde den høyt på salgslistene også i 2023.

Forbikjørt av elbilene – men langt fra slutt ennå

Volvo XC60 fikk viktig oppgradering i fjor.

Volvo startet på toppen da de først bestemte seg for å lage SUV, med XC90. Den ble umiddelbart en stor suksess.

Den suksessen ble solid fulgt opp da XC60 kom på markedet noen år senere. Litt mindre og litt rimeligere – dermed var også potensialet større. Bilen ble kjapt en storselger.

Nå er vi på andre generasjon XC60. Tilbake i 2019 var den Volvos mest solgte bil i Norge, med over 2.600 biler. Så startet elbiloffensiven med XC40, der hadde Volvo over 9.000 kunder på interesselisten allerede før bilen kom til Norge første gang høsten 2020.

STARTET SLIK: Første generasjon XC60 kom på markedet i 2008. Den var med oss helt til 2017, det er uvanlig lang levetid for en bilmodell.
STARTET SLIK: Første generasjon XC60 kom på markedet i 2008. Den var med oss helt til 2017, det er uvanlig lang levetid for en bilmodell.

Økte ikke prisene

Nå er det elbiler som gjelder også for Volvo, men samtidig selger de fortsatt bra av de ladbare hybridene. I fjor ble XC60 Norges nest mest solgte ladbare hybrid, bare slått av Toyota RAV4. Det er en sterk prestasjon av en bil med startpris på over 800.000 kroner.

1.840 eksemplarer av ladbare XC60 rullet ut fra Volvo-forhandlerne i fjor. Og ambisjonen hos den norske importøren er klar: De skal satse hardt på ladbare hybrider også i år.

I starten av januar gikk de ut med nyheten om at de ikke legger på prisene på disse, selv om det kom nye avgifter fra nyttår.

Femårs-plan og 62 milliarder kroner i investeringer

HENGER MED: XC60 er en påkostet SUV i familiebilklassen. Det er det fortsatt en god del som ønsker seg, selv om den ikke er helelektrisk.
HENGER MED: XC60 er en påkostet SUV i familiebilklassen. Det er det fortsatt en god del som ønsker seg, selv om den ikke er helelektrisk.

Fra 53 til 79 kilometer

XC60 nyter også godt av en viktig oppgradering av den elektriske rekkevidden. Tidligere var den på relativt beskjedne 53 kilometer. I fjor økte den så til inntil 79 kilometer.

Det klarte Volvo ved å øke batterikapasiteten kraftig – fra 11,6 kWt til 18,8 kWt. Cellene ligger i tre lag, i stedet for to som de gjorde på forrige generasjon. Selve batteripakken tar ikke mer plass, dette går dermed ikke ut over hverken bakseteplass eller bagasjerom.

Med totalt 465 hestekrefter og voldsomme 707 Nm er topputgaven T8 den kraftigste Volvoen noensinne.

T6 har på sin side 350 hestekrefter. Med 5,7 sekunder på øvelsen fra 0-100 km/t er den langt fra en sinke, den heller.

Denne Volvoen gir deg mye bruktbil for pengene

GJENNOMFØRT: Interiøret er ikke lenger nytt og spennende, men materialkvalitet og finish holder høyt nivå.
GJENNOMFØRT: Interiøret er ikke lenger nytt og spennende, men materialkvalitet og finish holder høyt nivå.

Utviklet med Google

Noen sportsbil er den likevel ikke. Akkurat som på storebror XC90 er komfort vektlagt høyt på XC60. Understellet sluker ujevnheter og dårlig vei på en imponerende måte. I tillegg er støydemping, seter og interiør med på å underbygge premiumfølelsen. XC60-interiøret er rett og slett et godt sted å være, også på krevende norske vinterveier.

ELEGANT: Orrefoss-girspaken i krystall løfter interiøret flere hakk.
ELEGANT: Orrefoss-girspaken i krystall løfter interiøret flere hakk.

XC50 har nå fått infotainmentsystemet Volvo har utviklet sammen med Google. Dette så vi første gang i XC40.

Dette er brukervennlig og ikke minst ryddig. Slik sett står det i solid kontrast til de mer fancy løsningene vi finner hos mange andre merker. Den konkurransen har Volvo helt tydelig ikke ønsket å være med på.

Får se ny bil i år

Det er på grensen til å se litt kjipt ut, men samtidig er det ingen fare for at du går deg bort i menyer – eller må lete etter funksjoner du bruker ofte.

SKILLER SEG UT:Fancy? Nei. Brukervennlig? Ja. Infotainmentsystemet til Volvo skiller seg fra de fleste konkurrentene.
SKILLER SEG UT:Fancy? Nei. Brukervennlig? Ja. Infotainmentsystemet til Volvo skiller seg fra de fleste konkurrentene.

Nytt i interiøret er også induktiv lading til mobiltelefon og en del andre små detaljer.

Akkurat nå er det altså elbilene C40 og XC40 som drar det store salgslasset hos Volvo i Norge. Det kommer de også til å gjøre resten av 2023.

Til neste år kommer så helt nye EX90, som i praksis er en elektrisk oppfølger av dagens XC90. Volvo har også en mindre, elektrisk crossover på gang. Den fikk vi en liten smakebit av på premieren til EX90 i fjor. Bilen skal vises i år og kommer temmelig sikkert til å bli en viktig volumselger for merket her hjemme.

Dette er første smakebit på de kommende storbilene fra Volvo

NESTE UT: Bilen til venstre er Volvo EX30 og ble avslørt helt på tampen da nye EX90 ble presentert i fjor.
NESTE UT: Bilen til venstre er Volvo EX30 og ble avslørt helt på tampen da nye EX90 ble presentert i fjor.

Oppfølger i 2015

Dagens XC60 blir ikke elektrisk. Men det ligger i kortene at den får en elektrisk oppfølger.

Bransje-nettstedet Automotive News har tidligere avslørt at Volvo har en crossover som størrelsesmessig skal gå inn mellom dagens XC60 og XC90 på gang.

Ifølge Automotive News skal bilen gå i produksjon tidlig i 2025. Plattformen er temmelig sikkert den samme som på EC90. SPA2 heter den. Denne plattformen skal danne utgangspunkt for alle større Volvoer de kommende årene, altså bilene som vil ta over for dagens 60- og 90-modeller.

Nå får du XC60 til under 100.000 kroner

Volvo fryser prisene på sine ladbare hybrider i 2023, de blir altså ikke påvirket av økte avgifter.
Volvo fryser prisene på sine ladbare hybrider i 2023, de blir altså ikke påvirket av økte avgifter.

VOLVO XC60 RECHARGE T6


Motor og ytelser:

Motor: 2-liter bensin + elektrisk

Systemeffekt: 350 hk / 659 Nm

0-100 km/t: 5,7 sek.

Toppfart: 180 km/t

Batteri/lading:

Batteripakke: 18,8 kWt

Rekkevidde strøm: 79 km (WLTP)

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 468 x 190 x 165 cm

Bagasjerom: 468/1.395 liter

Vekt: 2.075 kg

Tilhengervekt: 2.250 kg

Pris:

Fra 810.000 kroner

Video: Her er vårt første møte med elektriske EX90