FORNYET: BMW har gitt 3-serie en ansiktsløftning – og den merkes best på fronten. Nye lykter, ny grill og nytt design på frontfangeren. Vi har testet den foreløpige toppmodellen – M340i xDrive Touring.
FORNYET: BMW har gitt 3-serie en ansiktsløftning – og den merkes best på fronten. Nye lykter, ny grill og nytt design på frontfangeren. Vi har testet den foreløpige toppmodellen – M340i xDrive Touring.

Før var det bestselgeren – nå er det «ingen» som kjøper den

Her har utviklingen gått fort.

Ingen BMW-modeller har solgt bedre enn 3-serie. Den åpnet et helt nytt marked i sin tid. Lavere pris gjorde det mulig for langt flere å bli premiumbil-eier.

Norge var intet unntak. Det ruller mange 3-serie på veiene. I 2014 ble det for eksempel solgt nesten 2.000 eksemplarer her hjemme.

Men så har elektrifiseringen kommet for fullt, kombinert med at stasjonsvogn er byttet ut med SUVer. Det har gått hardt utover 3-serie-salget. I fjor ble det registrert rundt 120 biler. Det er forsvinnende lite.

Derfor er det ikke så mange som har fått med seg at dagens generasjon er blitt fornyet.

MATT: Matt lakk er ikke lenger helt uvanlig. BMW er blant de som tilbyr dette originalt.
MATT: Matt lakk er ikke lenger helt uvanlig. BMW er blant de som tilbyr dette originalt.

BMW-verdiene

M340i xDrive Touring betyr at jeg har fått hendene på en M3-light. Mens vi venter på M3 Touring – som jo er like rundt hjørnet – er dette det sprekeste alternativet.

Og BMW-entusiastene vil nikke anerkjennende til følgende oppsett:

  • 3-liters rekkesekser
  • 374 hestekrefter
  • xDrive firehjulsdrift – med fokus på bakhjulene

I forhold til tilsvarende stor elbil, er vekten også lav. Drøyt 1,8 tonn.

Dyr og dyrere

Testbilen kostet fra 942.500 kroner i 2022. Det er mye penger. Og i år ble det enda mer. Nå må du nemlig ut med nesten 60.000 kroner til. 1.002.000 kroner er startprisen.

Da begynner det å bli mange biler å vurdere den mot.

Likevel, vi tror det er noen som fortsatt vil velge denne. Bli med videre, så skal vi forklare hvorfor.

Dette er en korttest. Det betyr at vi har kjørt denne modellen tidligere. Nå prøver vi den med en annen motor. Du finner en mer grundig test av denne modellen her.

NYTT: Interiøret har fått de viktigste oppgraderingene, denne gangen. Nå har du nemlig de nye skjermene på dashbordet.
NYTT: Interiøret har fått de viktigste oppgraderingene, denne gangen. Nå har du nemlig de nye skjermene på dashbordet.

Hva er nytt:

I alle fall ikke motoren. Den kjenner vi godt fra før – både i X3, 2-serie, 4-serie og X4. Egentlig er det ingen grunn til å gjøre noe med den, heller. Herlighet for en nydelig, silkemyk rekkesekser.

Effekten er 374 hestekrefter og dreiemomentet på solide 500 Nm. Dermed får du 0-100 km/t på 4,6 sekunder og et deilig bunndrag.

Men vi skal altså snakke om det som er blitt nytt. Som vanlig handler facelift om noen forsiktige visuelle løft på lykter og andre detaljer. Denne gangen har man dratt på litt ekstra. Foran ser du forskjellen best på de nye lyktene, det nye designet på nyrene – og frontfangeren.

Vi synes det visuelle har fått et løft – særlig er de nye lyktene vellykket.

Likevel, det er nok mange som ikke vil klare å se at du har byttet bil, om du går fra pre-facelift til denne.

NY GIRSPAKE: Den tradisjonelle løsningen er fjernet. Nå er det en liten spake som tar mindre plass.
NY GIRSPAKE: Den tradisjonelle løsningen er fjernet. Nå er det en liten spake som tar mindre plass.

Viktigere er imidlertid det som har skjedd på innsiden. Nå har nemlig 3-serie fått samme Curved Display på dashbordet som i4. Det vil si siste versjon av det nye infotainmentsystemet.

Den tradisjonelle girspaken er også tatt bort. I stedet har du nå en mindre bryter til å skifte gir med.

Åttetrinns steptronic automatgirkasse er standard på alle modeller med automatgir.

I tillegg kan nå også 3-serie bestilles med M Sport Pro-pakke. Denne inkluderer blant annet sorte lister rundt vinduene (Shadow Line) som mange liker. I tillegg kan du få "sorte" lykter, som gir bilen et ekstra frekt utseende.

Testbilen har Frozen Tanzanit Blue individual lakk med sort optikk. Kombinert med røde bremsekalipre, er dette en bil som legges merke til.

Hvordan fungerer det?

Kjøreegenskapene er det vanskelig å merke stor forskjell på nå på vinteren. Trolig er det heller ikke mye forskjell å snakke om. Oppsettet på understell og fjæringer er det gjort lite med.

Vinterdekk og glatte veier er uansett ikke ideelt for å teste G-krefter i svingene.

I stedet passer det fint til å kjenne litt på balansen, og hvordan bilen reagerer når den får slippe seg løs på det glatte underlaget. Slår man av antispinn-systemet blir det skikkelig moro. Den føles bakhjulsdrevet, men med nok grep foran til at du kan holde sladden kontrollert lenger. Virkelig moro!

Styringen er presis og typisk BMW-vektet. Girkassen holder lenge på girene og er rask med å gire ned når du har den i Sport. Masete ved vanlig kjøring – men fungerer godt når du skal kjøre aktivt.

Komforten er ikke helt på nivå med de beste i klassen. Men kjøper du M340i er du trolig villig til å ofre litt av den, for å få mer kjøreglede.

ROMSLIG: Det er god plass i baksetet. Men du får ikke flatt gulv i hele bredden – slik som på de fleste elbilene.
ROMSLIG: Det er god plass i baksetet. Men du får ikke flatt gulv i hele bredden – slik som på de fleste elbilene.

Det nye infotainmentsystemet får pre facelift-modellene til å plutselig virke litt gammeldagse innvendig. Det nye systemet har ikke de største skjermene på markedet – men er ekstremt brukervennlige. BMW holder på hurtigmenyknapper – slik at du slipper å trykke på selve skjermen.

Potent lydbilde, er det også. Men ikke sett den i Sport. Da får du nemlig ekstra lyd. Selve motorlyden isolert sett er helt topp. Det er forsøkene på smell og "gurgling" når du går av gassen, som ødelegger. For dette er noe halvhjertede greier. Det høres mest inne i bilen (heldigvis, så slipper du å dumme deg ut for alle andre), og minner mer om dvaske kinaputter, enn ekte smell fra eksosanlegget.

Kul bil nummer to - eller bare trøbbel?

FOR SPESIELT INTERESSERTE: Selv om åtte av ti velger elbil, er det noen som fortsatt vil sverge til bensinmotor, slik du får i M340i xDrive Touring.
FOR SPESIELT INTERESSERTE: Selv om åtte av ti velger elbil, er det noen som fortsatt vil sverge til bensinmotor, slik du får i M340i xDrive Touring.

Konklusjon:

Det er flere måter å se på denne bilen. Man kan argumentere med at dette er en av de aller mest kjøreglade og morsomme familiebilene du kan få. Både mer dynamisk og komfortabel enn SUVene – og like praktisk, med mindre du har behov for ekstra bakkeklaring.

Alt i ett-bilen framfor noen? Så langt er alt vel.

Problemet er selvsagt at du får minst like praktiske, enda raskere og ikke minst billigere elbiler. Disse gir også lavere brukskostnader.

Dessuten velger som nevnte svært mange SUV, i stedet for stasjonsvogn.

Men det vil alltid være noen få som fortsatt sverger til bensinmotor, lyd og en girkasse. Og de vil ikke bli skuffet over denne!

For ett år siden: Dette trodde ekspertene om bilåret 2022

ROMSLIG: Bagasjerommet er på 500 liter. Det holder for de fleste. I tillegg har du mulighet til å ha 75 kilo på taket og henger på opptil 1,8 tonn.
ROMSLIG: Bagasjerommet er på 500 liter. Det holder for de fleste. I tillegg har du mulighet til å ha 75 kilo på taket og henger på opptil 1,8 tonn.

Bilen for deg hvis?

Du fortsatt vil ha stasjonsvogn og gode kjøreegenskaper

Ikke bilen for deg hvis?

Hvis du vil spare penger og synes det er dyrt med bensin

En biltype spiser opp elbilenes miljøgevinst

Eierne mener

I Brooms bilguide, kan norske eierne selv fortelle om bilene sine. Omtrent som en Tripadvisor for bil. Så langt har vi fått inn over 10.000 omtaler!

Du kan også fortelle om bilen din: Klikk her – det er fort gjort.

Det ligger inne 279 vurderinger av BMW 3-serie – og eierne gir bilen 7,9 av 10 poeng.

VINTERFØRE: BMW 3-serie elsker skikkelig vinterføre. Særlig M340i xDrive.
VINTERFØRE: BMW 3-serie elsker skikkelig vinterføre. Særlig M340i xDrive.

BMW M340i xDrive

Motor og ytelser:

  • Motor: 3-liter, rekkesekser, bensin
  • Effekt: 374 hk / 500 Nm
  • 0-100 km/t: 4,6 sek.
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk (WLTP): 0,78 l/mil

Mål, vekt og volum:

  • Lengde x bredde x høyde: 471 x 182 x 144 cm
  • Bagasjerom: 500 / 1.510 liter
  • Vekt: 1.805 kg
  • Tilhengervekt: 1.800 kg
  • Taklast: 75 kg

Pris:

  • Startpris 2022: 942.500 kroner
  • Startpris 2023: 1.021.100 kroner

Video: Her blir det full krangel i Broom-leiren:

Test av BMW med bensinmotor: – Helt utrolig at ikke flere gjør dette