For fem år siden gjorde de noe smart
Nå ligger den an til å bli mest solgt – igjen!
Ett år etter verdenspremieren i 2012, utforsket Mitsubishi ukjent terreng med sin Outlander: De gjorde den til en ladbar hybrid med firehjulsdrift.
På den tiden var ladbare hybridbil-konkurrenter nærmest ikke-eksisterende og elektriske biler mest egnet til bykjøring.
De hadde tro på at konseptet skulle treffe godt. Men likevel sitter nok noen i Japan nå og gnir seg i øynene over hvilken suksess pioneerarbeidet ledet til.
For fem år siden var det ingen biler som kunne tilby en lignende pakke: SUV, plass til fem personer, opptil 800 kilometers rekkevidde og muligheten til å kjøre 40 kilometer på ren strøm.
Mitsubishi har truffet blink med en annen bil også, les mer her:
Fortsatt unik
Fem år etter er bilen fortsatt markedsleder blant ladbare hybridbiler i Europa, uansett segment, merke eller karosseritype. Det er solgt 115.448 biler, om tar med september 2018. Fortsatt selger den svært godt, også i bilproduserende land som Tyskland og Sverige.
I sommer lanserte Mitsubishi en oppgradert utgave, som regnes som 2019-modell.
Den nye modellen fikk en del viktige nyheter.
Bedre rekkevidde
Mer kvalitetsfølelse i interiøret, bedre støydemping, nye designdetaljer og en del nytt utstyr, er noe av det. Men viktigere: Batterikapasiteten økte med 15 prosent, til 13,8 kWt.
Det gjør at rekkevidden nå er 55 kilometer, målt etter WLTP-metoden (les mer om WLTP her).
Den økte rekkevidden er viktig. Fra 1. juli i år måtte nemlig alle ladbare hybrider ha en rekkevidde på over 50 kilometer for å få full effekt av avgiftsfordelene disse bilene har.
(Dagens modell har rekkevidde på 54 kilometer, målt etter den gamle NEDC-modellen, som gir et urealistisk høy rekkevidde. Les mer om NEDC her).
Her kan du lese mer om 2019-modellen av Outlander
13.500 i Norge
I Norge er Outlander PHEV den mest solgte ladbare hybridbilen i 2014, 2015, 2016, 2017, og hittil i 2018.
Over 13.500 nye Outlander PHEV er totalt registrert så langt.
Bilen kommer gunstig ut av avgiftssystemet, og startprisen er 429.900 kroner. Mens toppmodellen – S Edition – kommer på 504.900 kroner.
Sistnevnte er fullspekket med utstyr, som blant annet påkostede skinnseter med diamantsøm.
Outlander får skryt: Etter 46 år på veien, er dette den beste bilen jeg har hatt
Bruktmarkedet
Om du vil gjøre et kupp på Outlander, er kanskje bruktmarkedet stedet å begynne letingen. Her ligger det i skrivende stund over 570 ladbare PHEV-utgaver for salg.
Prisene starter faktisk helt nede i drøyt 150.000 kroner, men da må du regne med høy kilometerstand.
Går du opp til rundt 250.000 kroner, er det mye å velge mellom. Selv om dette er populære biler, er det kjøpers marked her. Så det er bare å bruke god tid på å sikre seg et godt kjøp.
Broom bilguide: Les alle anmeldelsene av Outlander
Her kan du se mer om den første PHEV-utgaven av Mitsubishi Outlander: