Følger opp en stor suksess – nå er denne i Norge

Kia Niro starter som ladbar hybrid.

Nye Kia Niro er på plass i Norge. Først ut er ladbar hybrid, elbilutgaven er heller ikke langt unna.
Nye Kia Niro er på plass i Norge. Først ut er ladbar hybrid, elbilutgaven er heller ikke langt unna.

Kia var tidlig ute med elbiler i Norge – det ga svært gode salgstall. Særpregete Soul og crossoveren Niro har begge solgt bra. Ja, i perioder ga begge modeller importøren et luksusproblem. Etterspørselen var rett og slett mye høyere enn antall tilgjengelige biiler.

Nå er Kia i gang med fase to av sin elbilsatsing. SUV-en EV6 er først ute her og har fått en svært god mottagelse i Norge. Nå er det også klart for en helt ny og elektrisk Niro, Den er ikke langt unna, men i starten er det den ladbare hybrid-utgaven av Niro som gjelder.

Dratt på mer

De første bilene er nå ute på veiene og du skal ikke se lenge på dem for å oppdage at vi virkelig snakker helt ny bil.

Skjermløsningen fra elbilen EC6 er på plass her, det er ikke noe dumt valg.
Skjermløsningen fra elbilen EC6 er på plass her, det er ikke noe dumt valg.

Der forrige generasjon Niro var en temmelig anonym og nesten litt unnselig bil, har Kia dratt på mye mer på designfronten nå. Vi kjenner igjen ganske mye fra storebror Sportage utvendig. På innsiden har Niro fått en litt nedskalerbar utgave av dashbordet vi kjenner fra EV6, med to skjermer som smelter sammen.

Drivlinjen består av en 1,6-liters bensinmotor og en elmotor. 183 hestekrefter viser at Kia ikke har hatt ambisjoner om å lage noen racerbil. Det gjenspeiler seg også i tiden den bruker på 0-100 km/t: 9,6 sekunder. Mange av konkurrentene er til dels betydelig kjappere.

De fikk en av de første bilene som kom til Norge

Særpreget front, her har Kia dratt på mye mer enn de gjorde på forrige Niro.
Særpreget front, her har Kia dratt på mye mer enn de gjorde på forrige Niro.

Snaut bagasjerom

Batteripakken er på 11,1 kWt. Den gir en elektrisk rekkevidde på 59 kilometer. Kia tilbyr ikke mulighet for 4x4, her er det forhjulsdrift som gjelder.

Bagasjerommet er grunt og ikke veldig stort.
Bagasjerommet er grunt og ikke veldig stort.

Med lengde på 4,42 meter er dette en typisk kompakt crossover. Bagasjerom på 348 liter vil nok oppleves som ganske snaut for mange potensielle familiebilkjøpere. Det merkes at batteriene spiser plass, bagasjerommet er temmelig grunt.

Her er svenskene i Norge for å kjøre bil

Enn så lenge et uvanlig syn på norske veier. Det varer ikke mye lenger.
Enn så lenge et uvanlig syn på norske veier. Det varer ikke mye lenger.

Slipper ikke ventetid

Prisene på den ladbare utgaven starter på 389.900 kroner, for Comfort-utgaven. Det er så vidt under rimelige elbil-Niro, som starter på 391.900 kroner. Dyreste av de ladbare er bilen som heter Exclusive Pluss, den koster 479.900 kroner.

Vi slipper forresten ikke helt unna ventetid på Niro nå heller. Bestiller du den ladbare hybriden, kan du forvente å få den om rundt to måneder. For en Niro EV drøyer det litt lenger. Importøren opplyser at de regner med levering første kvartal 2023 for de som bestiller nå, men at dette kan påvirkes av antall bestillinger.

Slik tok vi farvel med forrige Kia Niro

Video: Her er den første testen vår av elektrisk Niro