Bildet viser konseptet av Audi A6 Avant e-tron. En bil som står på produksjonslisten til VW / Audi. Dette er en av modellene som kan bli flere år forsinket.
Bildet viser konseptet av Audi A6 Avant e-tron. En bil som står på produksjonslisten til VW / Audi. Dette er en av modellene som kan bli flere år forsinket.

Flere VW- og Audi-modeller kan bli kraftig forsinket

Her snakker vi ikke om måneder – men år.

VW-gruppen, som inkluderer VW, Audi, Bentley, Lamborghini, Porsche, Skoda, Seat og Cupra, er en av aktørene som virkelig har satset mye på produksjon av elbiler.

Det har, av mange ulike årsaker, ikke gått bare på skinner. Mange husker nok at VWs ny ID.-serie ble forsinket på grunn av software problemer. Da bilene kom var de ikke «ferdige», men måtte oppgraderes på et senere tidspunkt.

I tillegg har den globale mangelen på halvledere og andre komponenter, sammen med krigen i Ukraina og nye Covid-utbrudd i blant annet Kina, stukket ytterligere kjepper i hjulene for bilprodusentene.

Audis nye flaggskip, som bygger på Grandsphere konseptet (bildet), kan bli flere år forsinket.
Audis nye flaggskip, som bygger på Grandsphere konseptet (bildet), kan bli flere år forsinket.

Kan være snakk om år

For VW-gruppen stopper det ikke her. De har ytterligere utfordringer som må løses. Igjen er det software-problemer som bremser lanseringen av nye modeller. Det skriver det tyske bilbransjemagasinet Automobilvoche.

Blant modellene som er truet med forsinkelser er nye Audi A6 e-tron, den nye og elektriske Porsche Macan og Audis kommende flaggskipmodell – som baserer seg på konseptbilen Grandsphere.

Dette er modeller som etter planen skulle vises og lanseres i 2023 og 2024. Nå snakkes det om 2026, eller 2027, i stedet. Vi snakker altså om år...

Bentleys planer om kun å selge elbiler etter 2030 henger også i en tynn tråd på grunn av utfordringene.

Det er spesielt software knyttet til selvkjøring som skaper stor problemer for VW-konsernet.
Det er spesielt software knyttet til selvkjøring som skaper stor problemer for VW-konsernet.

Fra 2.0 og tilbake til 1.2

Det er særlig programvaren rundt autonom-kjøring (selvkjøring) som skaper problemer. VW-gruppens system for dette, som kalles Caride, skulle vært i versjon 2.0 i de nye bilene. Det ville gjort at bilene var helt selvkjørende i enkelte områder. Det som bransjen selv kaller selvkjøring på nivå 4.

Nå ser det derimot ut til at VW-gruppen heller må gå for den enklere, 1.2-versjonen. Men også den er forsinket.

Alt tyder dermed på at både produsenter og kunder må smøre seg med en god dose tålmodighet i vente på nye modeller framover.

Les også: Var norsk familiebil-favoritt. Nå er det slutt

Video: Her tester vi en brukt Audi A4 – dette må du se opp for