Flere elbiler overrasker: Dette ble en skikkelig opptur
Flere går mye lenger enn de offisielle tallene.

Rekkeviddeangst kom som et nyord da elbilene for alvor begynte å gjøre seg gjeldende i det norske nybilmarkedet.
Utgangspunktet var at de første elbilene hadde høyst begrenset rekkevidde. Dessuten hadde de en annen og fort ganske uforutsigbar svakhet: De gikk ofte mye kortere enn den offisielle rekkevidden skulle tilsi. Årsaken til det var i hovedsak en målemetode som var på grensen til urealistisk.
Den såkalte NEDC-målemetoden var nemlig altfor snill. Det var ikke få kjøpere av førstegenerasjons elbiler som rett og slett følte seg litt lurt etter at de hadde brukt bilene sine en stund og erfart at det var tilnærmet umulig å klare offisiell rekkevidde.
Nå er det den nye og strengere WLTP-målemetoden som gjelder, og den har så langt vist seg å være langt mer realistisk.
Koreanerne imponerte
Det får vi igjen et bevis for i den omfattende rekkeviddetesten NAF og Motor akkurat har gjennomført på norske veier. De tok med seg hele 29 (!) elbiler på test. Alle kjørte lenger enn oppgitt rekkevidde, og noen knuste den solid.
– Teslas modeller gikk som forventet lengst, men koreanerne imponerte igjen og knuste oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er andre gang NAF og Motor tester rekkevidden på et stort utvalg elbiler. I vinterens test ble 20 av bilene testet og alle kjørte da kortere enn oppgitt rekkevidde.
Du må bare smile når du ser denne elbilen

Kapitulerte før Venabygdsfjellet
Siden da har det kommet ni nye elbilmodeller på markedet, som alle ble inkludert i sommerens test.
10. juni ble samme rute som i vinter kjørt. Denne gangen var det mange som kom seg både opp på Dovrefjell og over Venabygdsfjellet. I vinter kapitulerte alle bilene før Venabygdsfjellet.
I vinterens test overbeviste Hyundai Kona med å kjøre nesten like langt på norsk vinterføre som rekkevidden produsenten har oppgitt. Nå overbeviste samme bil igjen ved å kjøre hele 88 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde. Også koreanerne Kia e-Niro og e-Soul klinket til med lang rekkevidde. e-Niro kjørte 69,5 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde og e-Soul med 68 kilometer. Opel Ampera-e, som skuffet i vintertesten, gjorde det enda bedre. Den klarte hele 89 kilometer mer enn oppgitt rekkevidde.
Peder (26) takker Teslaen for at han er i live

Norgesferie med færre stopp
– De fleste av modellene gikk mye lenger enn det som står i salgsmateriellet. Igjen bekreftet dette at den offisielle målemetoden, WLTP, bare er en indikasjon på rekkevidde og ikke fakta, sier Sødal.

Testen viser at det ikke er lett å beregne rekkevidden på elbiler. Mange faktorer spiller inn og det er stor forskjell på vær, topografi og føreforhold.
– Det som i hvert fall er sikkert etter denne testen, er at norgesferien i elbil kan by på færre ladestopp enn mange tror. Så lenge været er godt, går bilene langt, ja faktisk lenger enn du tror, avslutter Sødal.
Flere enn bilene som er trukket frem her imponerte i testen. De kan du lese om på naf.no
Topp 3: Elbilene som går lengst i virkeligheten
Se video: Kan billig-Kina-bil hamle opp med tøffe konkurrenter?