Fisker Karma: – Folk stopper opp, peker og glaner åpenlyst

Dette er virkelig ikke bilen for deg som helst vil være anonym.

Brroms redaksjonssjef er ute og tester Norges eneste Fisker Karma. Den omdiskuterte hybrids sportsbilen som virkelig får folk til å snu seg på gaten.
Brroms redaksjonssjef er ute og tester Norges eneste Fisker Karma. Den omdiskuterte hybrids sportsbilen som virkelig får folk til å snu seg på gaten.

– Hallo? Benny? Vegard her. Beklager at jeg kommer deg i forkjøpet, men jeg måtte bare ringe med en gang. Hadde ikke tid til å vente på at du skulle ringe meg. Dette er en helt spesiell bil, du. Jeg har faktisk aldri opplevd så mye oppmerksomhet – selv ikke da vi kjørte Rolls-Royce Ghost i vinter. Du husker det, Benny?

– Klart det. Men du, er det ikke jeg som skal stille spørsmålene her, egentlig?

– Jo da, men hør da. Dette må jeg bare fortelle. I stad, da jeg kjørte bak en buss, åpnet plutselig sjåføren vinduet. Sånn helt uten videre – og viste meg en finger. Men ikke den du tror, nei, det var tommelen opp. Han digget bilen!

- He, he, det høres jo bra ut.

- Ja, og han er i godt selskap. Jeg er ganske sikker på at kjøreturen gjennom Oslo sentrum har påført en håndfull bilinteresserte et ublidt møte med en vegg, lyktestolpe eller fremmed fotgjenger, ja du skjønner tegningen. De glor – skamløst lenge – og peker uten blygsel. Men de smiler også. Denne bilen har en sånn effekt på folk.

Del med dine Facebook-venner

Interiøret i Fisker Karma er veldig spesielt - men oppleves tøffere i virkeligheten enn på bilder.
Interiøret i Fisker Karma er veldig spesielt - men oppleves tøffere i virkeligheten enn på bilder.

LES OGSÅ: Fisker Atlantic: Denne vil utfordre Audi A5

Eneste i Norge

Vi skylder, egentlig for lenge siden, å gjøre oppmerksom på hva som foregår. Redaksjonssjef Vegard er ute å prøvekjører en bil mange har ventet lenge på: Plug in-hybriden og sportssedanen Fisker Karma.

Det har tatt sin tid, men etter mye fram og tilbake er den nå på plass. Broom har fått tilgang til den eneste bilen som er å oppdrive i Norge, hentet inn av Ferdinand motor.

Egentlig skulle vi ha vår tradisjonelle "førsteinntrykk-sak" – da Vegard bestemte seg for å ta regien selv, i stedet for å vente på å bli oppringt.

LES OGSÅ: Fisker Karma hadde Norges-premiere på Broom-festivalen!

Overrasket

– Men du Vegard, nå må jeg nesten få lurt inn et spørsmål her altså. Jeg skjønner at utseendet er noe helt spesielt, men det jeg er mest spent på er hvordan den er å sitte i og å kjøre. Er den så rå som utseendet skulle tilsi?

– Vet ikke helt hva jeg forventet. Men jeg er i alle fall overrasket. Dette er en stillegående rakett – sett venstre hendel bak rattet på Sport, og du har drøyt 400 hk tilgjengelig. Og siden vi snakker hybridbil – med to sterke elmotorer – er dreiemomentet av en annen verden. Her kommer kreftene umiddelbart. Deilig!

LES OGSÅ: Hvorfor kjører så mange gamlinger hybridbil?

1.3 millioner kroner

– Så du koser deg, med andre ord?

– Absolutt. Dette er en helt spesiell kjøreopplevelse. Jeg har jo vært spent på å kjøre denne bilen helt siden vi hadde den på Broom-festivalen i høst.

– Hva koster denne miljøbilen da?

– Akkurat denne er priset til like under 1,3 millioner kroner. Den blir dessverre ikke klassifisert som elbil, selv om bensinmotoren kun er der som en generator til elmotorene. Derfor oppnår den heller ikke de samme fordelene som for eksempel Nissan Leaf med tanke på avgifter og andre fordeler som følger elbilene.

Drøyt 400 hk, et råtøft design - og 0-100 km/t på knappe seks sekunder gjør dette til en av verdens kuleste miljøbiler.
Drøyt 400 hk, et råtøft design - og 0-100 km/t på knappe seks sekunder gjør dette til en av verdens kuleste miljøbiler.

LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Populær blant kjendiser

– Og hvem er kundene til en slik bil?

– Tja, si det. Så langt har den vekket en del oppmerksomhet blant kjendiser i USA. Blant annet har Leonardo DiCaprio og tenåringsidolet Justin Bieber kjøpt seg hver sin. Den er jo et noe kulere miljøalibi enn en Toyota Prius, for å si det sånn. Det er ikke bare image heller. Den kan jo tross alt kjøre rundt 80 kilometer kun på batteriene – og forbruket ved blandet kjøring er målt helt ned i 0,21 l/mil.

Det som i alle fall er sikkert er at du ikke kan være redd for oppmerksomhet, for denne bilen skiller seg ut som en sjiraff i en sebraflokk.

Det kommer naturligvis en mer omfattende test av bilen så snart Vegard har fått kjørt litt mer. Så det er bare å følge med.

PS: TV 2 Nyhetskanalen laget en reportasje på denne bilen som skal vises på Økonominyhetene fredag ettermiddag!

LES OGSÅ: Elbil: Hjem fra jobben, med hjertet i halsen