Fisker Karma fikk en storslagen velkomst da den kom på markedet. Den innovative luksus hybriden skulle bli starten på et nytt bileventyr   nå ser det imidlertid svært mørkt ut for Fisker Automotive.
Fisker Karma fikk en storslagen velkomst da den kom på markedet. Den innovative luksus hybriden skulle bli starten på et nytt bileventyr nå ser det imidlertid svært mørkt ut for Fisker Automotive.

Fisker: Kan gå konkurs denne uken

Nå ser det helsvart ut for luksusbil-produsenten.

Amerikanske Fisker Automotive er i hardt vær. Fredag sparket produsenten av luksus-hybridbilen Karma 75 prosent av arbeidsstokken.

Nå melder bransje-nettstedet autonews.com at situasjonen for selskapet er i ferd med å bli akutt – og at det kan ende med konkurs denne uken.

Del med Facebook-vennene dine

Hentet inn milliarder

Fisker så lenge ut som en suksesshistorie. Ledet av den danskfødte designeren Henrik Fisker – med fortid hos både BMW og Aston Martin – gikk selskapet offensivt ut og med store ambisjoner.

De hentet inn over sju milliarder kroner fra private investorer og sikret seg også flere milliarder i lån fra amerikanske myndigheter, som ville stimulere til mer miljøvennlige biler.

LES OGSÅ: Her er luksusbilen som nesten ikke bruker drivstoff

Lavt volum

Den første modellen ut var både lekker og innovativ – og fikk navnet Karma. Den vakte stor oppsikt da den ble lansert, og noen eksemplarer har også funnet veien til Norge.

Noe produksjonsvolum ble det imidlertid ikke. Det hele stoppet på rundt 2000 eksemplarer. i fjor sommer. Da gikk produsenten av batteriene Fisker brukte konkurs – og siden har det ikke kommet noen flere biler.

På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og
  vi i Broom har naturligvis testet Karma.
På plass i Norge: Noen eksemplarer har kommet hit også - og vi i Broom har naturligvis testet Karma.

LES OGSÅ: Her er oppfølgeren til Karma – som vi neppe får se noen gang

Grunnleggeren trakk seg

I stedet har pengene rent ut av Fisker-kassen. Selskapet skal ha vært på desperat jakt etter nye samarbeidspartnere og/eller investorer, men har slitt med å komme noen vei.

For et par uker siden kom nyheten om at Henrik Fisker trakk seg fra sine roller i selskapet. Offisielt skyldes dette "flere større uenigheter rundt selskapets strategier". I markedet ble det tolket som det nå virkelig gikk mot slutten for Fisker.

Lån forfaller

Nå er pengebehovet blitt akutt. 22. april forfaller et lån på rundt 60 millioner dollar til betaling, gitt av amerikanske Department of Energy.

Det er helt uvisst om Fisker kommer til klare den forpliktelsen. Department of Energy skal være klare til å slå Fisker konkurs – samtidig som Fiskers advokater skal ha kommet langt i arbeidet med å søke konkursbeskyttelse.

Viktig Volvo er forsinket – les mer her:

Sikre seg konkursboet?

I så fall gjør de det før å kjøpe seg litt mer tid. Det er tidligere kjent at forhandlinger med to kinesiske selskaper – om overtagelse av hele eller deler av Fisker – har strandet.

Nå blir det spekulert i at kineserne heller kan være interessert i at Fisker går konkurs, og så kan få muligheten til å sikre seg konkursboet.

Henrik Fiskers bileventyr har hatt mange liv, men akkurat nå er det ikke mange som gir det særlig store sjanser for å overleve.

Broom har naturligvis testet den – klikk her for å lese mer om Fisker Karma

Nå spøker det virkelig for Fisker - som aldri klarte å få til
  noe produksjonsvolum av sin første modell, Karma.
Nå spøker det virkelig for Fisker - som aldri klarte å få til noe produksjonsvolum av sin første modell, Karma.

Se video: Denne mannen bør du ikke kjøpe bruktbil av!