Firehjulstrekkerne som er like morsomme hele året

Vi har funnet fire som naboen neppe har maken til.

Eksepsjonelt god på vinterføre behøver ikke bety eksepsjonelt kjedelig. Vi har sett på hva som finnes av firehjulstrekkere, som ikke nødvendigvis er helt lik det alle andre kjører. (Foto: Finn.no/montasje)
Eksepsjonelt god på vinterføre behøver ikke bety eksepsjonelt kjedelig. Vi har sett på hva som finnes av firehjulstrekkere, som ikke nødvendigvis er helt lik det alle andre kjører. (Foto: Finn.no/montasje)

Vi nordmenn er rare. Til tross for rekordhøye omregistreringsavgifter bytter mange av oss bil ofte, og årstidene påvirker prisbildet:

Firehjulstrekkere er kostbare på høsten, når vinterføret er like rundt hjørnet, men mindre populære på våren. Da er det mer morsomme kjøretøyer som står høyest i kurs.

Men firehjulstrekk og gode vinteregenskaper trenger ikke nødvendigvis bety kjedelig, halvstor SUV som ”alle” har maken til. Her er noen forslag som vi tipper vil være artige året rundt:

1995 Opel Frontera, kr. 39.530,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Har du ikke all verdens budsjett kan du få bil som tar seg fint frem på vinterføre likevel. Her er vi og snuser litt på den tradisjonelle SUV-kategorien, men du behøver ikke være redd for å møte mange lignende i trafikken.

Se annonsen her:

Fronteraen er liten og nett, har godkjent kufanger og ser rimelig tøff ut. Dessuten er den halvveis åpen, slik at baksetepassasjerene kan nyte åpen himmel i sommerhalvåret, og med to tonns tilhengervekt ser vi for oss båteiere som et meget aktuelt publikum for denne.

Med brede hjulhus, kort hjulavstand og kule detaljer er ikke akkurat denne Frontera Sporten en typisk SUV. I sommerhalvåret kan man til og med slippe solen inn ved å kneppe av soft topen på bakre del av karosseriet. (Foto: Finn.no)
Med brede hjulhus, kort hjulavstand og kule detaljer er ikke akkurat denne Frontera Sporten en typisk SUV. I sommerhalvåret kan man til og med slippe solen inn ved å kneppe av soft topen på bakre del av karosseriet. (Foto: Finn.no)

Med i underkant av 140.000 kilometer bør det i hvertfall være mye bil igjen her, i hvertfall i forhold til prisen man må betale.

Les også: Broom-Benny er dog ikke veldig imponert over Frontera...

1979 Dodge Ramcharger, kr. 48.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Vi holder oss på samme beskjedne kilometerstand på neste forslag, som dessuten er gammel nok til at den er veteran, med de fordeler det har når det gjelder gratis omregistrering og lav årsavgift. Og det kan komme godt med, for selgeren advarer allerede i annonsen om at denne ikke ble bygget for å kjøres i økonomiløp.

Se annonsen her:

Amerikanerne laget tilbake på 70-tallet noen versjoner av sine ”små” firehjulstrekkere som også ga mulighet til å nyte fritt utsyn i naturen. Mest vanlig i Norge er hovedkonkurrent Chevrolet Blazer, men denne er ikke noe dårlig alternativ.

Om en helt åpen bil virker litt i overkant spenstig, har denne Ramchargeren også ståltak som gjør den mer egnet som vinterbil. (Foto: Finn.no)
Om en helt åpen bil virker litt i overkant spenstig, har denne Ramchargeren også ståltak som gjør den mer egnet som vinterbil. (Foto: Finn.no)

Den trofaste 318 kubikktommers, eller 5,2 liters, V8-motoren burde levere krefter nok til alt man kan ønske seg, og bilen har også høy- og lavserie. Ergo kan den også fungere som arbeidshest når det måtte være påkrevet året rundt, og avtagbart ståltak øker vinter-komforten dramatisk.

Les også: Denne karen tar burn out-begrepet til et helt nytt nivå

Del med Facebook-vennene dine!

2000 Audi TT Cabrio, kr. 139.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Føler du en fornemmelse av høydeskrekk hver gang du ser en grovbygget firehjulstrekker skal du vite at det finnes langt mer strømlinjeformede biler også, som likevel kravler seg frem på alle fire når værgudene virkelig er på krigsstien. Endog typiske ”sommerbiler” kan ha vinteregenskaper ut over det vanlige.

Se annonsen her:

Dette er en av forholdsvis mange TT-er med firehjulstrekk – men det er ikke fullt så vanlig at de åpne utgavene har det. Dette er en stilig liten roadster, og med sportsseter i skinn og klimaanlegg bør det være en behagelig bil året rundt.

Gode skinnseter og mangel på tak minner mer om utpreget sommerbil enn noe annet. Men med Quattro-system har den åpne TTen stor apetitt også på utfordrende vinterveier. (Foto: Finn.no)
Gode skinnseter og mangel på tak minner mer om utpreget sommerbil enn noe annet. Men med Quattro-system har den åpne TTen stor apetitt også på utfordrende vinterveier. (Foto: Finn.no)

Prisen lyder ikke helt feil for en slik bil med dette utstyret. Dog nærmer den seg 200.000 kilometer, og TT har vært kjent for noen ”standard-feil” som kan koste noen kroner å utbedre. Men med litt grundig sjekk her kan du få en utpreget sommerbil som samtidig er meget god på vinterføre.

Les også: Sugen? Sjekk ut tipsene om TT i Brooms bruktbilguide:

1995 Porsche 911 C4 Cabrio, kr. 319.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Siste alternativ i denne omgang er for deg som gjerne skulle realisert drømmen om en vaskeekte sportsbil, men som synes det er for mye penger å ha stående rolig halve året – samtidig som du kunne trenge en ”nummer 2-bil” som tar seg bra frem på vinterføre.

Se annonsen her:

993-generasjonen er blant tradisjonalistene holdt for å være den siste ”ekte” 911en. Det har først og fremst med det faktum å gjøre at det er den siste luftkjølte, men det er også den siste der man kan kjenne igjen den opprinnelige takprofilen og videreføringene av det opprinnelige designet. Firehjulstrekket på Carrera 4-modellen ble også oppgradert skikkelig i forhold til forgjengeren 964.

Cabrioleten forstyrrer de klassiske linjene på 911-karosseriet, og manglende stivhet påvirker kjøreegenskapene. Følgelig slipper du å betale ekstra for cabriolet-versjonen av en slik bil, noe som er helt perfekt om du skal nyte den med taket nede. Eller som vinterbil... (Foto: Finn.no)
Cabrioleten forstyrrer de klassiske linjene på 911-karosseriet, og manglende stivhet påvirker kjøreegenskapene. Følgelig slipper du å betale ekstra for cabriolet-versjonen av en slik bil, noe som er helt perfekt om du skal nyte den med taket nede. Eller som vinterbil... (Foto: Finn.no)

Her beveger vi oss også opp i eliteserien når det gjelder kostnader om noe skjer, så det lønner seg å sjekke skikkelig. Kilometeren på den sannsynligvis USA-importerte bilen er imidlertid hyggelig, den oppgis å ikke være vinterkjørt, og detaljer som original kassettspiller gir en følelse av at den ikke har vært herjet altfor mye med av unge og rastløse eiere.

Del med Facebook-vennene dine!

911 er blant de få bilene der cabrioleten gjerne er billigere enn en tilsvarende coupémodell, noe som ikke minst henger sammen med at stofftaket ødelegger litt av de klassiske linjene. Det åpner på den annen side muligheten for å gjøre en god handel, og her legger selger opp til pruting. Og om noen antyder at den kunne vært penere kan du jo bare si at det er ”vinterbilen” din ...

Les også: Per har hatt 27 Porscher. Nå er han blitt Porsche-selger