Fire svenske-kupp som skiller seg ut
Blant dem en diger luksusbil til 99.000 kroner! Les mer her:

Brooms fredagsquiz med bilder fra trafikkbildet for 30 og 40 år siden har vist at bil-mangfoldet nok var større den gang. Og mange klager over at nordmenn løper i flokk for å handle bil, noe som nok også til en viss grad stemmer.
Men alternativene finnes – om ikke her i landet, så like over grensen. Mulighetene for alternativ beregning av registreringsavgift ved bruktimport gjør at regnestykket ikke alltid behøver å bli så stygt som det kan se ut til å begynne med. Og uansett er det kanskje verdt noen kroner ekstra å ha en bil man er rimelig alene om?
Her er noen alternativer vi har funnet. Kanskje er noen av dem noe for deg – eller kanskje har du andre forslag?
Les også: Christer har gjort sin Hyundai i30 til noe helt spesielt
2004 VW Phaeton 4,2, kr. 99.000 svenske

Volkswagens minst folkelige modell har slitt for å få fotfeste i Norge. I øyeblikket finner vi kun to biler til salgs her i landet, begge V10 diesel-utgaver, hvorav én på norske skilter til litt under halvmillionen.
Svenskene har mer å velge mellom. Nå som diesel ikke lenger er miljøvennlig i Norge kan det kanskje friste mer med en solid bensinmotor under panseret. Denne 4,2-literen i Huddinge ved Stockholm, som loves å ha alt utstyr, komplett servicehistorikk og en kilometerstand på drøyt 170.000 kilometer, burde gi utsøkt komfort.

Og prisen? Vel, 99.000 svenske kroner antyder vel at den første og eneste eieren er i ferd med å realisere et brutalt verdifall. Selvsagt blir den langt dyrere når du har den på norske skilter, men forskjellen er stor nok til at det kan være interessant å regne på for VW-entusiasten.
Les også: Phaeton floppet - men får likevel en ny sjanse
2009 Seat Leon 1,8 TSI, kr. 115.000 svenske

Mange synes det er trist at Seat mer eller mindre har forsvunnet fra det norske markedet de siste årene. Ganske kult design, og en personlighet som oser av høyt blodtrykk kjennetegner mange av modellene. Med 160 hesters TFSI-motor er denne bilen i Malmö i den kategorien.
Mange vil ønske seg en Cupra-versjon med en gang Leon-modellen nevnes. Vi tipper at motoren i denne bilen går mer enn godt nok – og siden dette er en Linea R-utgave er den, i hvertfall etter vår smak, faktisk tøffere å se på enn en Cupra. Spoilerkitet på Linea R er nemlig hentet fra Copa-utgaven fra 2008, og har ekstra store og meget kledelige luftinntak og –utslipp både foran og bak.

Noen biler finnes i Norge, til tross for at det ikke har vært satset på nysalg av Seat på noen år. For øyeblikket finner vi kun én bil av samme generasjon til salgs, og det er en diesel. Det er liksom litt fjernere fra det sydlandske temperamentet vi forbinder med Seat ...
Les også: Dette er Seats nyeste Leon - men hit kommer den ikke
2007 Lincoln Town Car, kr. 199.000 svenske

Det går svært lang tid mellom hver gang man ser en siste generasjons Lincoln Town Car på norske skilter, bortsett fra noen få stretchede limousine-utgaver. Men de tradisjonelt oppbygde, amerikanske komfort-flakene har sine tilhengere i hele Norden – og i Sverige er det solgt noen av dem, også.
Denne 2007-modellen i Uppsala er ikke den billigste vi har funnet, men den mest strøkne. Og med drøyt 90.000 kilometer på telleren bør det være mye klassisk amerikaner igjen i mange år med normalt vedlikehold.

Tradisjonalistenes Lincoln ble veldig avrundet i hjørnene på slutten av 90-tallet, og led av litt ubestemmelig ”såpestykke-fasong” frem til denne solide faceliften kom med litt skarpere kanter i 2003. Her er det altså den aller siste og mest staselige utgaven av en legende du får, og du blir nesten helt alene om å ha en slik i Norge.
Les også: Denne kreasjonen startet som en vanlig 1986 Town Car...
2012 Lancia Delta 1,6 Multijet, kr. 159.840 svenske

Ok, du vil ikke ha bruktbil, sier du. Og du vil ha noe som virkelig skiller seg ut. Da bør denne gjøre susen: Et design-påfunn i god Lancia-tradisjon med de siste oppdateringene etter fusjonen med Chrysler, dessuten i nest høyeste utstyrsversjon ”Gold”.
Prisen oppgis til snaue 200.000, men siden bilen har gått mindre enn 50 mil og tydeligvis ikke har vært registrert på andre enn forretningen ennå, er det altså mulig å få igjen den svenske momsen. Og med 1,6 liters bensinmotor og utslipp på 120 gram CO2, skulle avgiften bli til å leve med, selv om bilen bare har vært registrert i seks måneder.

Tofarget lakk og mang en eksklusiv ”touch” gjør den lille bilen ganske lekker, og du er garantert å skille deg ut i trafikkbildet. For øyeblikket ligger det tre slike Deltaer til salgs i Norge, men ingen etter faceliften fra 2011, og ingen i så frisk fargekombinasjon.
Les også: Kanskje import av Lancia til Norge er noe å satse på?