Fire billige med turbo
Lyst på morsom turbo-bil til en rimelig penge? Her gir vi deg fire gode eksempler.

Det trenger ikke koste mye med turbo. Det trenger ikke en gang gå fort med turbo. Du får VW Golf 1,9 TD med 75 slappe hestekrefter for en slikk og ingenting, men når du hører turbo tenker du neppe på slapp diesel.
Vi har funnet en Volvo, en Saab, en Mazda og en Nissan som alle er vesentlig morsommere, uten å koste skjorta. En fellesnevner er at de alle begynner å trekke på åra.
1987 Volvo 744 Turbo, 15 000,-

150-hesters Volvo 744 til 15 000 kroner. Her lukter det tøff ungdomsbil. Denne er EU-godkjent ut september neste år og står på Dilling på Østlandet.
Dette er mye bil for pengene, men du kan aldri være sikker på så gamle biler. Selv om forrige eier har hatt den i ett år uten problemer kan noe når som helst gå i stykker, sånn er det bare. Bilen skal være i god teknisk stand, og vi synes den ser fin ut på bildene.
Bilen er utstyrt med forsterket automatkasse og er komfortabel sammenlignet med andre 22 år gamle biler.
Les mer om Volvo i Brooms bruktbilguide
1988 Mazda 323, 40 000,-

Denne Mazdaen har en feiende flott melding på bakruta. "Kjør hardt, kjør stil, kjør konebil." En 1,6-liters turbomotor med 150 hestekrefter gjør at denne firehjulstrekkeren går bra. Og det er egentlig bare tøft at den ikke ser ut som om den går så fort. Da kan du overraske langt dyrere biler i en lyskryssduell.
Første eier hadde den i 20 år, og da han skulle selge den plukket våre kollegaer i Autofil den ut som et godt og morsomt kjøp. Det er den fortsatt, bare 15 000 kroner billigere. Lakken skal være fin, men du må regne med noen riper, litt overflaterust i dørene og hjulbuer.
Bilen står i Flekkefjord og er EU-godkjent frem til midten av februar 2010.
1987 Saab 900 Turbo, 55 000,-

Klikk her for å se hele annonsen
- Det er en utrolig artig, men ganske primitiv bil. Saab lagde en cabriolet uten å overanstrenge seg, en ting er at du måtte holde gått i rattet, en annen ting er at den er veldig vinglete, sier Brooms-redaktør Knut Skogstad mens han tenker tilbake på gamlebilen sin.
Den har elektrisk tak, og er fint utstyrt. 55 000 kroner for en 900 Turbo cabriolet er billig. Det er flere grunner til det. Hvit lakk og rødt interiør er ikke den mest populære kombinasjonen, men vel så viktig er det at den ser litt lurvete ut. Rust ved dørene er vanlig, og det er det litt av på denne.
Har du råd kan det være en god idé å kjøpe et velholdt eksemplar med full servicehistorikk, eller gå for en med tak. I lengden kan det bli litt dyrt med et slitent eksemplar.
Du kan få Peugeot 205 GTI for 10 000 kroner. Les mer her.
1989 Nissan 200SX, 69 000,-

Det står fint lite i annonsen om denne bilen, men den gikk i det minste igjennom en EU-kontroll i begynnelsen av september. Den ser også ren og pen ut på bildene. Og ikke minst er den original.
Det er ikke alltid like fristende å ta over andres prosjekt, med veldig mange 200SX – egentlig er dette en 180SX – blir stylet og trimmet til himmels. Det finnes nemlig ekstremt mye ettermarkedsdeler til disse bilene, og 1,8-liters turbomotoren er trimmevillig. Her kan du få bolt-on deler som vil gjøre den mindre pålitelig - og raskere.
Det er nok først og fremst litt unge kjøpere som ønsker seg denne bilen, men her blir det nærmest en umulighet å forsikre bilen på eget navn. Det er en stor fordel å få foreldre med på laget... Bilen står i Solbergelva i Nedre Eiker-kommune.