Finanskrise? Ikke hos Porsche, nei!
Og snart ruller de ut en ny modell som skal sette rekorder.
Det er dystre tider i store deler av europeiske bilindustri. 2013 blir et elendig år for nybilsalget – og det er særlig de folkelige merkene som sliter.
Hos de franske merkene er det røde tall og fokus på kostnadskutt og nedleggelser. Fiat har det tøft i Italia – og merker som Opel og Ford er akkurat nå glade for at de har amerikanske eiere som holder skutene flytende gjennom krisen.
Gullkantede marginer
Men hos en mindre tysk bilprodusent er bildet et helt annet. Vi snakker om Porsche – som er midt i en prosess der de går fra å være en rendyrket sportsbilprodusent til å bli mer og mer volummerke.
Det startet med SUV-en Cayenne, som ble fulgt opp av familiebilen Panamera. Begge har blitt store salgssuksesser – og samtidig bidratt med gullkantede marginer.
LES OGSÅ: Denne Porschen er morsommere enn den ser ut til
Halvparten Cayenne
Oktober ble en rekordmåned for Porsche. Da solgte de nemlig hele 13.393 nye biler, til kunder over hele verden.
Det er en økning på hele 14,6 prosent sammenlignet med samme måned i 2012. Og Porsche merker særlig økning av salget på firehjulsdrevne modeller.
Cayenne er bestselgeren deres, den sto for rundt halvparten av totalsalget i oktober. Men også de mer tradisjonelle modellene øker. Hjemme i Tyskland solgte Porsche i oktober 42,9 prosent flere biler enn samme måned i fjor.
Kina er også i ferd med å bli et svært viktig marked for Porsche. Der økte de ned over 20 prosent.
TT Roadster: Dyr som ny – nå er den billig
Ny bestselger
Likevel er nok dette bare en forsmak på hva som kommer de neste årene. Senere denne måneden skal Porsche nemlig ha verdensdebut på en bil som etter alt å dømme blir deres nye bestselger – og som kan gi et kraftig løft i salgstallene.
Med kompakt-SUVen Macan får Cayenne nemlig en lillebror – og en lillebror som skal inn i et segment som er et av de raskest voksende i bilverdenen.
Målsettingen er også å snu-opp ned på denne bilklassen – og stjele salg fra både dyre og rimeligere konkurrenter – sporty og mindre sporty biler.
Sportsbil – og SUV
Porsche mener nemlig at stadig flere kjøpere i denne klassen vil ha noe som skiller seg ut. Etter hvert som svært mange har "kjøpt seg opp" og gått for tradisjonell tysk premium i klassen, begynner BMW X3, Mercedes GLK og konsernets egen Audi Q5 å bli ganske dagligdagse biler.
Derfor mener de det vil være et sug etter en modell som legger seg over disse, skiller seg ut på både design, prestasjoner og merkevare. En bil som etter målsettingen skal være en kombinasjon av sportsbil og SUV.
Les vår test av Porsche Panamera her:
Stor kjøpegruppe
I starten er det ventet at Macan får en innstegsmodell med V6-bensinmotor, senere skal denne byttes ut med en firesylindret 2-liters motor med turbo.
Prismessig skal denne presses såpass mye ned at bilen blir tilgjengelig for en relativt stor kjøpegruppe. Men det skal også bli mulig å bruke veldig mye penger på en Macan, når man drar på med mye krefter og ikke minst mye utstyr.
Da vil den i praksis konkurrere mot biler som BMW X5 og Mercedes M-klasse, og naturligvis også Cayenne.
Bare firehjulstrekk?
Mye tyder på at Porsche bare vil tilby Macan med firehjulstrekk – ikke som mange av konkurrentene, som også har utgaver med trekk på bare to hjul.
Dette skal være med å gjøre bilen mer eksklusiv. Å spare penger skal ikke være en del av å kjøpe en Macan – her handler det om at det skal koste litt ekstra for en bil som skiller seg ut.
Foreløpig vet vi ikke når det blir norsk introduksjonen av Macan. Heller ikke noe konkret om prisen, bortsett fra at importøren lover at den skal være "konkurransedyktig".
Porsche til 200 000,-? Dette får du:
Porsche 944 – nå er denne veteran: