Filmbilene vi aldri glemmer
I går veltet katten DVD-hylla. Det førte til mange gjensyn.

Oppryddingen i etterkant viste blant annet at mye - mer enn vi trodde - er blitt kjøpt av nostalgiske årsaker. Film vi husker fra før i tiden, av en eller annen grunn. Ofte på grunn av spenstig bilkjøring.
I svært mange filmer fantes det stjerner på fire hjul som bet seg fast i minnet lenger enn selve filmen.
Vi har garantert glemt mange, så det kan hende vi må komme tilbake med en ny liste en annen gang. Men her er de fem første bilene vi kommer på fra filmer vi har sett i løpet av de siste to-tre tiårene...
Hvilke er dine egne uforglemmelige film-biler? Fortell i kommentarfeltet under!
1952 Kaiser De Luxe: Olsenbandens første skyss

Undertegnede var bare så vidt født da filmen var fersk, så vi så den først mange år senere på TV. Da hadde vi allerede lest litt bilblader, nok til å kjenne igjen en Kaiser med den hjerteformede frontruten.
Når vi googler bilen nå har andre slått fast at det er en De Luxe fra 1952.
Da DVD-formatet kom, med mulighet for å pause med noenlunde bildekvalitet, begynte vi å se gamle norske filmer med notisblokk ved siden av fjernkontrollen. Enormt mange registreringsnumre er blitt notert og sjekket gjennom årene, men Kaiseren er en av de vi aldri har klart å spore.
Gjennom 70-tallet kjørte Olsenbanden stort sett Chevrolet- og Ford-modeller som så litt falleferdige ut, men som man forsto at var i ferd med å bli tatt vare på. Denne filmen er fra 1969, og Kaiser var kanskje ikke det hotteste blant entusiastene i det gryende, norske Amcar-miljøet.
Ikke veldig mange år tidligere har bilhistorikeren Jan Tolfsby dokumentert at en tilsvarende Kaiser i grei stand, muligens en Manhattan, ble hogd. La oss håpe at Olsenbandens første skyss ikke ble offer for samme skjebne...
Les også: Kaiser-navnet betød kreativitet til siste slutt...
1972 Ford Escort: Da Wesenlund kjørte rally...

Favoritt-skuespiller Rolv Wesenlund i ca. åtte forskjellige roller i samme film er grunn god nok til å se denne om igjen og om igjen. En annen er gatescener fra Oslo på 70-tallet med sjeldne perler i bruk som vanlige bruksbiler. Slikt får vi aldri nok av.
Arve Opsahl kjørte ny og flott Dodge Dart coupé, eller muligens en søstermodell. Og i trafikken bet vi oss merke i en diger, amerikansk stasjonsvogn som så dobbelt så stor ut som alle de små Fiatene og Kadettene.
Men det er biljakten med stakkars huseier Olav Femte og deltids elektriker, deltids rallysjåfør hva-det-nå-var-han-het i Wesenlunds skikkelse vi husker. To røde Forder, en Taunus coupé og denne Escorten, fykende rundt på støvete bygdeveier. Sikkert et sted like øst for Oslo, hvor det i dag er rekkehus og boligblokker så langt øyet kan se.
Begge bilenes skiltnumre er ukjente i dag, men det skulle ikke forundre oss om Escorten kanskje var en seriøst trimmet rallybil som kan ha satt spor etter seg i norsk rally-historie.
Les også: Den aller verste Escorten het RS
1977 Pontiac Trans Am: Need we say more?

Denne er vi sikkert ikke alene om å huske. Tvert imot, "Smokey and the Bandit"-trilogien er vel - til tross for fallende kvalitet på manusene - pensum for alle som var barn eller barnslige på både 80-, 90- og 00-tallet. Eneren er best - og 77-modellen tøffere enn de senere bilene.
Filmen gikk på TV et par uker etter at vår første videospiller kom i hus. Den opptakskassetten slet vi ut, og da vi så den igjen på DVD for en stund siden "satt" fremdeles over halvparten av replikkene.
Pontiac Firebird Trans Am - og Chevrolet Camaro - var faktisk oppført med offisielle listepriser i Norge den gangen. Selv om de var dyre var de ikke mer ekstremt priset enn at noen faktisk ble solgt, og enda flere ble bruktimportert. Dermed så man slike biler i trafikken til litt inn på 90-tallet, da de plutselig forsvant.
Da var alle tydeligvis blitt så dårlige at de var blitt satt bort for å restaureres - eller rett og slett glemt.
Det var da man skulle tatt en runde og handlet seg et eksemplar. For i det øyeblikk de rundet 30 skulle plutselig "alle" ha svart Trans Am med gull-ørn igjen, og nå må man virkelig punge ut for et fint eksemplar av en ekte Special Edition. At vi aldri lærer...
Les også: Pontiac er borte - men kanskje ikke Trans Am?
1972 Toyota Celica: Gul og kul, med uviss skjebne

Vi er på Olsenbanden igjen, nærmere bestemt filmen "Olsenbanden tar gull" fra 1972. Da hadde sponsingen fra Toyota-importøren virkelig begynt å vise seg i form av produktplassering i disse filmene, og en meget iøyenfallende og uvanlig bil i Norge den gang - og senere på 70-tallet - var en knall gul Celica, trolig en ST-modell.
Bilen hadde mystiske, utenlandske skilter, og ble kjørt av en like mystisk, playboy-aktig fyr med hvitt hår som sa "fytti rakkern" med et trøkk og en overbevisning som vi aldri har hørt maken til. Den gule og åpenbart eksklusive sportsbilen, som ikke fantes i så stort antall på veiene, satte seg i hodet, ikke minst på grunn av dens dramatiske sorti under en flere tonns betongblokk.
I noen år levde vi i stuss over at man tok seg råd til å knuse en så kostbar bil i en norsk film. I sakte film på VHS oppdaget vi at det var juks, men det var først da DVD-utgivelsen kom at vi kunne avsløre "stuntbilen" som en gammel Saab med maskering i papp og aluminiumsfolie.
Deretter har vi lurt på hva som faktisk skjedde med den ekte, gule Celicaen - om den i det hele tatt ble solgt her i landet, og ikke bare var innlånt fra Sverige eller Danmark for bruk i filmen. Det vil vi antagelig aldri få svar på...
Les også: Celica - mye moro for lite penger
1976 International Scout: Bilen i Göta kanal...

En av de få skandinaviske filmene som er konstant morsomme fra første til siste bilde inneholder også noen gode bil-øyeblikk. Blant annet industrimagnatens strøkne - og den gang flunkende nye - Volvo 244 Turbo, og noen Mercedes 123-biler av lang type. En bilmodell som faktisk var mye brukt som taxi hos broderfolket.
Men den vi husker best var en råtøff firehjulstrekker, og en litt "udda" sådan. For mens Chevrolet Blazer K5 og Ford Bronco ville vært det mest åpenbare valget, kjørte "kronofogdens" hardt arbeidende innkrever i Magnus Härenstams skikkelse en International Scout av åpen type. Med boblevest og STP-caps i tillegg til blådressen, og med ABBAs "Money, Money" skrikende ut av en monstruøs walkman.
Blant flere spektakulære stunts i filmen husker vi da han tar fart og hopper ut på en ferge, og derfra langt ut i selve kanalen med Scout´en.
Fryktelig synd med den tøffe bilen, tenkte vi den gang. Men takket være den svenske Transportstyrelsens websider kan vi i dag konstatere at bilen fremdeles er i live, har hatt 12 eiere og sist ble godkjent i kontroll i 2009.
Hva er vel bedre enn en happy ending...