Fikk knallstart i Norge – så ble det prisøkning og ventetid

Men Ford Explorer henger fortsatt godt med.

Ford Explorer kom til Norge i 2020, ny og ladbar hybrid-drivlinje gjorde at den norske importøren valgte å satse på den da.
Ford Explorer kom til Norge i 2020, ny og ladbar hybrid-drivlinje gjorde at den norske importøren valgte å satse på den da.

Amerikanerne elsker store SUV-er. Det gjør også mange nordmenn. Men som regel har amerikanske SUV-er i størrelse XXL dratt på seg så mye avgift at de har vært omtrent uselgelige her hjemme.

Men da Ford for et par år siden lanserte sin store Explorer som ladbar hybrid, så den norske importøren en mulighet. Denne bilen kom såpass gunstig gjennom det norske avgiftssystemet at de bestemte seg for å ta den inn.

Det viste seg å være en smart vurdering. Salget gikk nemlig over all forventning, selv om bilen på ingen måte var billig. De to utgavene som ble tatt inn kostet i starten 847.500 kroner (ST-Line) og 864.500 kroner (Platinium). Men da snakket vi også «ferdig utstyrte» modeller, med mye utstyr du måtte betale ekstra for hos de fleste konkurrentene.

Dette er det første Explorer-eksemplaret som kom til Norge, en førproduksons-bil som vi i Broom fikk teste i 2020.
Dette er det første Explorer-eksemplaret som kom til Norge, en førproduksons-bil som vi i Broom fikk teste i 2020.

Klart for ny økning

Fra 1. januar i år ble avgiftsreglene så strammet inn. Explorer fikk 81.040 kroner i ekstra avgift. For å dempe prisøkningen, satte importøren ned prisen på bilen med nesten 40.000 kroner.

– Salget av ladbare hybrider har gått ned i 2022, men vi gjorde grep med å redusere prisen på Explorer betraktelig for å kompensere for mye av avgiftsøkningen – noe som har bidratt til at kontraktsinngangen har holdt seg relativt bra. I år har salget blitt redusert grunnet produksjonsutfordringer, på samme måte som for store deler av bransjen, forteller Anne Sønsteby som er informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Utfordringene for Explorer stopper imidlertid ikke der. Nå er det klart for en ny økning fra årsskiftet. Går regjeringens forslag til statsbudsjett gjennom, får Explorer da 45.126 kroner i økt vektavgift. Blir dette stående, er nye priser 1.042.326 kroner for ST Line, mens Platinium ender på 1.056.326 kroner.

Her var den aller første bilen i Norge

Designerne har ikke gjort noen forsøk på skjule at dette er en stor bil, tvert imot.
Designerne har ikke gjort noen forsøk på skjule at dette er en stor bil, tvert imot.

Fyller viktig funksjon

– Mustang forsvant fra det norske markedet i sommer. Hvor lenge tror dere Explorer er med i modellutvalget til Ford i Norge?

Anne Sønsteby er informasjonsdirektør for Ford i Norge.
Anne Sønsteby er informasjonsdirektør for Ford i Norge.

– Ford er en stor global bilprodusent, og er nå i full gang med det grønne skiftet. Vi har som mål at det innen 2035 skal være nullutslipp fra Fords bilsalg i Europa. Denne overgangen vil på kort sikt fortsatt medføre et behov for andre kjøretøy enn de som er helelektriske, for enkelte kunder og kundegrupper. Ford mener ladbare hybrider fyller en viktig funksjon i den overgangsfasen vi nå er inne i og kan bidra til å dekke behov som per dags dato ikke er mulig med helelektriske modeller, sier Anne Sønsteby.

Hun legger til:

– Derfor vil Ford også de neste årene selge ladbare hybrider. Potensialet i Norge vil blant annet avhenge av avgiftsstrukturen, sier Sønsteby.

Det startet med at kona ville ha ham litt ut av huset...

Elbilene enda dyrere

I et markedet der stadig mer handler om elbiler, får Explorer det naturligvis ikke enklere når prisen øker. Samtidig blir elbilene i denne prisklassen også betydelig dyrere fra nyttår, ettersom de får moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.

En elbil som i dag koster én million, får dermed 125.000 kroner i økte avgifter fra nyttår, i tillegg til vektavgift. Kanskje vil det gjøre ladbare hybrider som Explorer litt mer konkurransedyktige.

Interiøret skiller seg ganske klart fra andre SUV-er i millionklassen.
Interiøret skiller seg ganske klart fra andre SUV-er i millionklassen.

Litt mer primitiv

To år ut i livsløpet henger Explorer ellers godt med på de fleste områder. Bilen byr på et hav av plass, drivlinjen gir solid overskudd og bilen kjennes røff og robust.

Komforten er også svært god på motor- og landevei. Når veistandarden blir dårligere, merkes det at dette ikke er verdens mest påkostede understell.

Explorer er rett og slett litt mer primitiv enn premium-SUVene i denne klassen. Den krenger også litt i svingene. Det merkes at det er nesten 2,5 tonn bil her og Ford-ingeniørene har ikke klart å kamuflere vekten like godt som på de beste konkurrentene.

Se hva Roy har gjort med en helt vanlig familiebil

Ikke den beste rekkevidden

Samspillet mellom bensin- og elmotoren fungerer bra, men også her merker vi at Explorer er et lite hakk bak de mest sømløse, det virker nesten som bilen noen ganger nøler litt ved gasspådrag. Men her snakker vi små nyanser.

Der flere konkurrenter har gått for en relativt liten bensinmotor, knusler ikke Ford med det vi finner under panseret. Her er det en 3-liters V6-er. Systemeffekten er på svært solide 457 hestekrefter. Det gjør forbikjøringer til en lek. 6 sekunder blank på 0-100 km/t sier sitt, det er imponerende på en så stor og tung bil.

Rekkevidden på strøm er imidlertid et godt stykke under de beste konkurrentene. Det bidrar til ekstra avgiftskroner. 42 kilometer er ikke et høyt tall i 2022. Og når batteripakken er tom, må du regne med relativt høyt bensinforbruk, særlig ved kjøring der bilen ikke får regenerert veldig mye. Opp mot én liter på mila er fort normalen da.

Sjekk denne: Her snakker vi ekstra tøff Explorer

Plass er en paradegren for Explorer. Her får du med deg mange og mye.
Plass er en paradegren for Explorer. Her får du med deg mange og mye.

Koppholdere og smårom

Plassen er nevnt. Dette er ikke langt unna å være en fullverdig bil for sju voksne. Bare det midtre baksetet (litt smalt) og sittestillingen helt bakerst legger noen begrensninger. Som vanlig er setene her montert lavt, slik at du fort blir sittende med knærne litt under haka.

Bagasjerommet spenner fra 330 liter med alle setene i bruk, til 2.274 når du feller ned alle baksetene. Det er meget bra.

Ford har sørget for gode koppholdere, også helt bakerst. Noe annet skulle jo også bare mangle på en amerikansk bil! De to bakerste koppholderne kommer forresten i tillegg til ti (!) foran i bilen, og oppbevaringsrom på til sammen 123 liter. Kanskje ikke det viktigste når du kjøper en bil. Men dette er ting du setter pris på i daglig bruk.

Arbeidsklær og skitne støvler

Dette skrev da vi testet Explorer første gang:

Ford Explorer skiller seg ut. Den er røffere og mer grovbygget enn konkurrentene sine, slik sett er den nesten litt i en klasse for seg.

Det merkes på alt fra skinnet i setene, til understellet. Her vegrer du deg neppe for å sette deg inn i arbeidsklær og skitne støvler, det gjør du fort i mange andre biler i denne prisklassen.

Det gjelder absolutt fortsatt, også når startprisen har økt med over 150.000 kroner og etter alt å dømme passerer én million kroner over nyttår. Da blir Explorer en av annerledesbilene i den klassen.

Om den er med oss på det norske markedet i to år til – det er nok et ganske åpent spørsmål akkurat nå.

Sjekk hva norsk politi har kjøpt seg

Denne fronten ruver! Explorer er på mange måter en annerledes-bil på norske veier.
Denne fronten ruver! Explorer er på mange måter en annerledes-bil på norske veier.

Holder seg godt som bruktbil

PS: Explorer ser ut til å holde seg godt på bruktmarkedet. Rimeligste personbilutgave på Finn.no akkurat nå har prisforlangende på 749.000 kroner, dette er en 2020-modell som har rullet 56.000 kilometer.

Det er bra med biler å velge mellom oppunder 800.000 kroner, med kilometerstand helt ned til i overkant av 20.000.

Det dyreste eksemplarer er en 2021-modell med 17.000 kilometer på telleverket. Den blir din for 869.000 kroner.

Her sprakk nyheten om nye avgifter på ladbare hybrider

Video: Her snakker vi ekstrem offroadkjøring!