Denne Aston Martin DB4 ble gitt som lønn for en jobb. Det kan vise seg å være svært god betaling. Foto fra ebay.
Denne Aston Martin DB4 ble gitt som lønn for en jobb. Det kan vise seg å være svært god betaling. Foto fra ebay.

Fikk klassikeren som betaling for en jobb – så ble den stående

Her er det noen millioner i påkost – men det kan det være verdt.

Det britiske bilmerket Aston Marin har forlengst fått ikon-status. Merket forbindes gjerne med ærverdige tradisjoner, kompromissløst håndverk og med materialer av ypperste kvalitet. Bilene er nærmest for kunstverk å regne.

Merket er også udødeliggjort gjennom utallige James Bond-filmer, hvor agent 007 ofte er å finne bak rattet i nettopp en Aston Martin.

Sett i lys av dette burde jo bilene være attraktive å ta vare på – og å stå nypolerte i flotte garasjer og kun tas ut ved passende anledninger. Slik at en stolt eier kan sole seg i glansen.

Slik er nok bil-livet for de aller fleste klassiske Aston Martin. Men også her finnes det unntak. Noen biler får en relativt ublid skjebne, stolt stamtavle til tross. Slik som den noe medtatte bilen på disse bildene, som er en DB4 fra 1962.

Fikk bilen for en jobb

Den vakre bilen er unektelig noe medtatt og preget av tidens tann. Her må alt gjøres. Foto fra ebay.
Den vakre bilen er unektelig noe medtatt og preget av tidens tann. Her må alt gjøres. Foto fra ebay.

Den har stått gjemt unna i et gammelt skur i mer enn 30 år, før den nå, endelig, er ute i dagslys igjen. Den blå, originale bilen med rødt skinninteriør skal nemlig selges. Bilen er på ingen måte noe håpløst objekt, men 30 års stillstand har satt sine tydelige spor på den vakre, klassiske sportsbilen med karosseri designet av Carrozzeria Touring i Milano, Italia.

Slik vi forstår historien bak denne bilen, ble den gitt fra en kompis til en annen som betaling for en jobb.

Ikke vet vi hva jobben var, men det kan nå vise seg at vedkommende har fått svært godt betalt.

Den opprinnelige planen var selvfølgelig å sette i stand sportsbilen den gangen vedkommende fikk den. Slik ble det ikke. Kanskje strakk ikke tiden til, kanskje kom kone og barn i veien for den. Ikke vet vi.

Det vi vet, er at bilen havnet på en låve med annet skrot og rask. Der ble den stående. I 30 år.

Les også: Denne har vært eid av en av verdens rikeste artister

Her, sammen med annet rusk og rask, har bilen hatt tilholdssted de siste 30 årene. Foto fra ebay.
Her, sammen med annet rusk og rask, har bilen hatt tilholdssted de siste 30 årene. Foto fra ebay.

Selges – igjen

Men nå skal den selges. Igjen. For den har vært forsøkt solgt tidligere også, for ett års tid siden. Hva som skjedde da vet vi ikke. Men nå er den altså til salgs igjen. Denne gangen på den amerikanske nettstedet ebay.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Som du ser av bildene, er bilen er moden for en full restaurering etter alle årene på låven. Noe som ikke er billig på en slik doning. Har får du nemlig ikke kjøpt delene på Biltema – for å si det mildt. Vi snakker fort om noen millioner i påkost, om den skal bli strøken igjen. For absolutt alt må ha en gjennomgang.

Det positive er at den ser svært komplett ut og at den fortsatt har "matching numbers" det vil si at motor og drivverk er det originale som den ble levert med fra fabrikk. Noe som er av stor verdi på samlerbiler som dette.

Motoren er like vakker som resten av bilen. Vi snakker rekkesekser på 3,7 liter med to overliggende kamaksler. Effekten er på hele 240 hestekrefter. Det var heftig! Heftige var også ytelsene. 0-100 ble unnagjort på lynkjappe 9,3 sekunder og toppfarten var på rundt 220 km/t. (litt uavhengig av bakaksel-utveksling). Det var ikke mye som var raskere da DB4 debuterte tilbake i 1958. Modellen ble produsert fram til 1963.

Les også: Denne bruktbilen er så sjelden at entusiastene knapt har hørt om den

Motoren er en vakker rekkesekser på 240 hestekrefter, men den kunne fabrikk-trimmes til 300: Foto fra ebay.
Motoren er en vakker rekkesekser på 240 hestekrefter, men den kunne fabrikk-trimmes til 300: Foto fra ebay.

Avansert

Både motorblokk og topplokk ble støpt i RR50 aluminiumslegering. Noe som både var uvanlig og eksklusivt den gangen. Men dessverre var motorene utsatte for overoppheting, om vi skal tro ryktene. Mange av bilene har derfor fått ny motor underveis, men altså ikke denne.

Selvfølgelig måtte en sportsbil av dette kaliberet ha hvasse kjøreegenskaper. Tannstangstyring, uavhengig fjæring på alle hjul og servoassisterte skivebremser ble også montert.

De første bilene ble levert på 16-tommershjul, men fra 1962 kom de på 15-tommere. Aston Marin kunne også tidlig tilby radialdekk fra Pirelli på DB4. Noe som ellers ble vanlig først utover på 70-tallet på alminnelige biler.

Les også: Får ikke solgt bil-klassikeren – ikke en gang til halv pris

Også interiøret er overmodent for en restaurering. Foto fra ebay.
Også interiøret er overmodent for en restaurering. Foto fra ebay.

Friske priser, men kan lønne seg

Det er liten tvil om at den blå bilen med det røde skinninteriøret må ha vakt mye oppmerksomhet den gangen den var ny.

Fine Aston Martin DB4 selges ofte for rundt 8 millioner kroner.
Fine Aston Martin DB4 selges ofte for rundt 8 millioner kroner.

Nå er prisen er satt til 325.000 dollar. Det tilsvarer drøyt 3 millioner norske kroner. Om man vil ta den til Norge kommer 25 prosent moms på toppen av det igjen. På den annen side: Fint restaurerte biler selges for rundt 8-9 millioner kroner på det internasjonale markedet. Dermed kan det absolutt være regningssvarende å sette den i stand igjen.

Det er liten tvil om at dette fortsatt er en eksklusiv bil. La oss håpe bilen denne gangen får en eier som evner å sette den i stand og å få den ut på veien igjen. Det er der en Aston Martin hører hjemme – og ikke i en falleferdig låve.

Les også: Nei – denne bilen er nok ikke det du tror

Video: Norges råeste bil er en Aston Martin, se mer her