
Fikk ikke kjøre videre – du ser kanskje hvorfor...
Vogntoget hadde defekte pusserblader.
Kontrollørene til Statens vegvesen kommer over litt av hvert når de er ute og sjekker tunge kjøretøy.
Utekontroll øst hadde flere kontroller i forrige uke. På en av dem stoppet de et vogntog der sjåføren hadde mildt sagt dårlig sikt framover.
Ikke bare var det en stor sprekk over hele frontruta. I tillegg var det noe veldig viktig som ikke var i orden her.
– Greit å se veien
– Viskerne gikk, men hadde defekte blader, så det rengjorde veldig dårlig. Sjåføren måtte fikse det før videre kjøring. Ruta fikk de kontrollseddel på, sier Geir Thomas Finstad som er kontorsjef ved Utekontroll øst.
Han legger til:
– Det er greit å se veien!
Dette var alt mannen kunne se, likevel kjørte han avgårde

Fire tonn overlast
Det gjelder naturligvis uansett kjøretøy, men blir ikke mindre viktig når man ratter rundt på mange tonn. Norske vinterveier kan også være ekstra krevende her, blant annet med mye salting. Det legger seg fort som et grått lag over hele frontruta. Får man ikke fjernet det underveis, blir det fort trafikkfarlig.
I kontrollene avdekket Vegvesenet også flere brudd på reglene for kjøre- og hviletid. En annen gjenganger er overlast. Her ble det flere bruksforbud.
Blant annet på en varebil som var 4.000 kilo for tung. Denne ble også innkalt til Trafikkstasjon grunnet ombygging.
Stoppet i kontroll: Slik flyttet sjåføren 3.500 kilo last
Video: Her får politiet en skikkelig overraskelse