Nå er det ikke lenge til nye MG4 kommer til Europa og Norge. Dette er en kompakt elbil, med lengde på drøyt 4,2 meter.
Nå er det ikke lenge til nye MG4 kommer til Europa og Norge. Dette er en kompakt elbil, med lengde på drøyt 4,2 meter.

Fikk en pangstart i Norge – nå er det klart for ny modell

MG4 får startpris rett over 300.000 kroner.

To og et halvt år har gått siden MG gjorde comeback i det norske markedet. Da rullet de første eksemplarene av den elektriske crossoveren ZS i land.

Da var det også 15 år siden MG forsvant ut, i kjølvannet av at eierselskapet Rover gikk konkurs. MG havnet etter en stund i Kina. Nå er de eid av bilgiganten SAIC og har etablert seg i flere europeiske markeder.

ZS viste seg snart å bli en kjempesuksess i Norge. Siden har MG utvidet modellutvalget her hjemme og nå er det snart klart for en helt ny modell.

Crossoveren ZS har vært en stor suksess for MG i Norge, nå gjenstår det å se om 4 kan følge opp dette.
Crossoveren ZS har vært en stor suksess for MG i Norge, nå gjenstår det å se om 4 kan følge opp dette.

Rekkevidde på 435 kilometer

MG4 Electric heter den og tilhører det vi gjerne kaller Golf-klassen. Bilen er 4,28 meter lang og har en batteripakke på 64 kWt. Det gir en offisiell rekkevidde på inntil 435 kilometer. Som på ganske mange andre elbiler er det her snakk om bakhjulsdrift. Flere varianter av MG4 Electric er planlagt, blant annet med firehjulsdrift.

Og MG fortsetter å prise aggressivt. Luxury-utgaven av 4 starter på 308.900 kroner, med blant annet med varmepumpe og varme i ratt og seter inkludert.

MG4 Electric akselererer fra 0 til 100 km/t på under 8 sekunder. Topphastigheten er 160 km/t.

– Derfor gikk Rover konkurs

Et relativt minimalistisk interiør, på dette området har det skjedd mye hos MG siden ZS først ble lansert.
Et relativt minimalistisk interiør, på dette området har det skjedd mye hos MG siden ZS først ble lansert.

Lavt batteri

Liggende battericeller har gjort det mulig å redusere høyden på batteriet til bare 110 mm. Det er bransjeledende og skal gi svært effektiv plassutnyttelse.

Batteripakken og relaterte komponenter er også klargjort for implementering av avansert teknologi. For eksempel kan systemspenningen til den elektroniske drivenheten oppgraderes fra 400 til 800 V, slik at batteriet kan lades raskere i fremtiden.

MG sier for øvrig ikke noe om ladefarten nå.

Vi har prøvekjørt ZS EV – les mer om hva vi synes om den her

Rekkevidde på 435 kilometer er ganske midt-på-treet i denne klassen.
Rekkevidde på 435 kilometer er ganske midt-på-treet i denne klassen.

Kommer i oktober

MG kjører nå de siste testene av bilen i Europa, her skal kamuflerte eksemplarer tilbakelegge 120.000 kilometer, under ulike forhold og i flere land.

De første demo- og utstillingsbilene skal være på plass hos de norske forhandlerne i fra midten av oktober. Så er de første kundebilene ventet i første kvartal 2023.

LES MER: Her snakker vi virkelig sjelden bruktbil

Video: Her er elbil nummer to fra MG