Fiat 500X: Kjenner du igjen denne fronten?

Ja – nå skal de lage SUV også.

Fronten og hekken skal gi familielikhet til 'vanlig' Fiat 500, i det øvrige er det ikke mye igjen fra originalen.
Fronten og hekken skal gi familielikhet til "vanlig" Fiat 500, i det øvrige er det ikke mye igjen fra originalen.

Fem år er gått siden Fiat lanserte sin nye 500 – en bil som har blitt en skikkelig retro-suksess.

Forleden skrev vi om 500L som skal markedsføres som stasjonsvognutgaven av 500. Og i forbindelse med de aller første prøvekjøringene av denne modellen, viste Fiat uventet fram en liten smakebit på enda en 500-modell. Denne skal hete 500X og er en liten SUV/crossover.

Del med Facebook-vennene dine

Suzuki-basert bil

Den skal komme på markedet om rundt 18 måneder, og erstatter da dagens Fiat Sedici som i praksis er en Suzuki med Fiat-logoer på.

Denne bilklassen vokser kraftig, derfor er det svært viktig for Fiat å være til stede med en helt egenprodusert bil.

Fiat 500 gjorde comeback og ble umiddelbart en stor suksess. Nå vokser denne modellen til en hel familie biler.
Fiat 500 gjorde comeback og ble umiddelbart en stor suksess. Nå vokser denne modellen til en hel familie biler.

LES OGSÅ: Fiat vs. Suzuki – samme bil, men stor prisforskjell

Smitter suksessen?

Familielikhetene med 500 er klare i fronten og hekken. Særlig forfra skal det overhodet ikke være tvil om hva dette er, selv om den er betydelig større og ikke minst høyere enn "opphavet".

Her håper Fiat helt klart at 500-suksessen skal smitte over på både 500L og 500X.

LES OGSÅ: Større Fiat-SUV – bør du ta sjansen?

Egen Jeep-utgave

Om kundene kommer til å bry seg med at de to sistnevnte har fint lite til felles med 500 under skallet gjenstår å se. De er nemlig begge basert på Fiat Punto, det grepet tar Fiat for å holde utviklingskostnadene nede.

500L skal bygges i Serbia, mens 500X etter planen skal rulle ut fra Fiats Mirafiori-fabrikk. Det er også ventet at søstermerket Jeep skal få sin egen versjon av bilen.

Det er en helt ny bil - men Fiat ønsker  å utnytte 500-suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.
Det er en helt ny bil - men Fiat ønsker å utnytte 500-suksessen mest mulig. Derfor har denne fått navnet 500L.

Les vår test av Fiat 500 her: