
Fiat 127: Husker du denne raringen?
Planlegger comeback for småbilsuksessen.
Den ble umiddelbart en stor suksess. Allerede etter tre år – i 1974 – trillet eksemplar nummer 1 million av samlebåndet.
Vi snakker om Fiat 127 som kom i 1971 og var modellen som erstattet den aldrende og hekkmotoriserte Fiat 850.
Nyskapende

Fiat 127 var svært moderne for sin tid. Hele 80 prrosent av arealet var for passasjerer og bagasje, det rene designet var moderne, forhjulstrekk var forholdsvis nytt og bilen var både lettkjørt, kvikk og romslig – sine 3,5 meter til tross.
Den lille sjarmøren vant den ærefulle Årets bil i Europa-prisen i 1972, og den var en av Europas mestselgende bilmodeller i årevis. Etter tre generasjoner ble den erstattet av Fiat Uno i 1983.
Gjenoppstår?
Nå – 30 år etter – ser det jammen ut til at Fiat-legenden kan gjenoppstå!
Det er den kjente designeren David Obenhorfer som står bak dette designkonseptet som har vakt stor oppmerksomhet verden over.

Bilen er ment å dele plattform og motorisering med Alfa Romeo MiTo og Fiat Panda. Sistnevnte er den også ment å erstatte, ifølge ryktene.
Fiat Panda 4x4: Norges billigste firehjulstrekker
Kult konsept
David Obenhorfer har på mesterlig vis klart å forene fortid og nåtid og det nostalgiske med det framtidsrettede.


Klikk på bildene for høyere oppløsning
Linjene er som på den opprinnelige bilen fra 1971 rene og enkle. Bilen er større, men man kjenner tydelig igjen linjene. Særlig den særegne avrundede nedre del av karosseriet bak, baklyktene og bakre siderute.
Det samme med panseret som går ned over forskjermene, mens fronten med det store "overbittet" er noe forandret, men både grill og lykter gir klare hint om opphavet.

Minimalistisk innvendig
Også innvendig er den svært minimalistisk, nostalgisk med flere kjente 127-elementer – blant annet de runde luftdysene på dashbordet, instrumentene og rattet, men den er allikevel både moderne og kul med en god dose særegenhet.

Mini-Ferrari til 50 000 kroner:
Kan komme allerede neste år
En litt hårete Abarth variant er også planlagt (se toppbildet) og vi vil vel anta at også nykommeren – slik som "gamlefar" fra 1971 også blir tilgjengelig med 5-dører.
I og med at man har både plattform med hjuloppheng, drivverk og motorer mener man at denne kanskje kan komme allerede som 2015-modell neste høst og som nevnt erstatte Fiat Punto.
Les også: Husker du Fiat Argenta?