Ferrari vil selge færre biler
Er man eksklusiv - så er man eksklusiv!

I bilbransjen handler det gjerne om én ting: Å selge flest mulig biler.
Det gjelder enten du er stor volumprodusent eller mindre nisjemerke. Mer salg, større markedsandeler – og dermed mer penger i kassa er det store mantraet.
Holde tilbake
Men noen unntak finnes. Nå har Ferrari akkurat kunngjort at de skal holde tilbake produksjonen av biler i inneværende år – og redusere antallet i forhold til fjoråret.
Under en strategipresentasjon ved hovedkvarteret i Maranello denne uka, bekreftet styreformann Luca Cordero di Montezemolo planene.
LES OGSÅ: Får du også lyst til å sitte her?
Eksklusive spesialversjoner
I 2012 solgte Ferrari 7318 biler. I år skal tallet under 7000 igjen. Ikke fordi etterspørselen svikter – men fordi Ferrari selv ønsker å ivareta eksklusiviteten til merkevaren.
De kutter særlig ned på de mer folkelige modellene – og prioriterer heller eksklusive spesialversjoner som gir enda bedre marginer. Et viktig moment her skal være at kundene skal oppfatte at de eier noe som virkelig er eksklusivt – og at forhandlerne har kapasitet til å gi servicen som da forventes.
Erkerival Lamborghini kommer med SUV – les mer om den her:
600 millioner i pluss
Dette skjer etter at Ferrari kunne legge fram en meget bra resultat etter årets første kvartal. De fikk et overskudd på rundt 600 millioner kroner, opp 43 prosent i forhold til samme periode i fjoråret.
Nylig presenterte de hybrid-superbilen LaFerrari på bilutstillingen i Genève, en bil som har startpris på en million euro.
Hjelpe Maserati
Ferrari skal for øvrig ansette 250 nye arbeidere i år. Over 200 av dem skal bygge motorer for Maserati.
Fiat-konsernet har nemlig store ambisjoner for Maserati, der særlig en stor satsing i USA blir viktig.
LES OGSÅ: Maserati skal ni-doble salget
