Etter en pause, lanserte Ford sjette generasjon Mustang i Norge. Nå er den ute av nybilutvalget – men på bruktmarkedet er det bra med biler.
Etter en pause, lanserte Ford sjette generasjon Mustang i Norge. Nå er den ute av nybilutvalget – men på bruktmarkedet er det bra med biler.

Ferdig i Norge – så billig får du den som bruktbil

Dette kan fort være en god investering.

Etter sju år på markedet, forsvant Ford Mustang ut fra bestillingslistene til den norske Ford-importøren i juni. Da var det slutt – for en modell som har solgt imponerende bra her hjemme.

Mustang-merkevaren er knallsterk. Og da bilen kom med relativt avgiftsgunstig motorisering i sin sjette generasjon, så importøren muligheten. De tok den inn i modellutvalget og resten er historie.

I overkant av 150 nye Mustanger har rullet ut fra norske forhandlere de siste årene. Det gjør også at det er bra med biler å velge på bruktmarkedet – som nå er eneste mulighet hvis du har lyst på denne bilen.

Norges billigste

Prisene kryper nå ned mot 400.000 kroner. Og ettersom dette er entusiast/sommerbil for ganske mange av eierne, er det nok også muligheter til å gjøre ekstra gode kjøp utover høsten – før flere skal sette bilen inn på vinterlagring.

Billigste Mustang akkurat nå er en 2015-modell som har gått 85.000 kilometer, prisforlangende her er 418.000 kroner og bilen selges fra privatperson. For 7.000 kroner mer, får du en 2016-modell som selges via merkeforhandler. Den har rullet 94.000 kilometer.

Helt unik bil dukket opp etter 50 år

Mustang har i mange år vært verdens mest solgte sportsbil, salget av sjette generasjon gikk også bra her hjemme.
Mustang har i mange år vært verdens mest solgte sportsbil, salget av sjette generasjon gikk også bra her hjemme.

MÅ ha V8?

De rimeligste bilene har alle 2,3-liters Ecoboost-motoren på 317 hestekrefter. Nesten alle Mustanger som ble solgt her hjemme hadde den under panseret. Den firesylindrede motoren ble i starten møtt med skepsis fra mange i den tradisjonelle Mustang-menigheten, men ytelsene kledde bilen godt og ga fine prestasjoner.

Mener du at Mustang MÅ ha V8-motor under panseret, er rimeligste alternativ akkurat nå en 2015-utgave av modellen som heter GT – til 699.000 kroner. Denne har ikke rullet mer enn 27.000 kilometer.

Broom-leserne har talt: Dette er tidenes amcar!

Cabrioletutgaven er mer sjelden enn coupéen, her snakker vi super sommerbil!
Cabrioletutgaven er mer sjelden enn coupéen, her snakker vi super sommerbil!

Ingen har gått langt

Det er også én cabrioletutgave til salgs akkurat nå. Også det en GT med V8-motor. Bilen er fra 2015, men har ikke gått mer enn 10.000 kilometer. Her vil selger som er en entusiast-bilbutikk, ha 849.000 kroner for bilen.

Apropos kilometerstand: Det er interessant å merke seg at ingen av bilene som ligger ute på bruktmarkedet har rundet 100.000 kilometer ennå, det til tross for at de eldste bilene altså har blitt sju år gamle. Dette er en indikator på at Mustang nok er bil nummer to (eller kanskje tre) for de aller fleste. Det betyr gjerne også ekstra godt stell og oppfølging.

Noen låvefunn er mer opphissende enn andre

Råskinnet Mach-1 rakk også å komme til Norge før det var slutt for Mustang. Her ble bare et fåtall biler solgt.
Råskinnet Mach-1 rakk også å komme til Norge før det var slutt for Mustang. Her ble bare et fåtall biler solgt.

Trygg investering

Derfor bør det absolutt ikke være noe problem å finne et ryddig og fint eksemplar. Som alltid på biler som dette er det smart å kjøpe fra en entusiast og sjekke at alt av servicer og oppfølging ellers er tatt.

Sannsynligvis er brukt Mustang av denne generasjonen også en temmelig trygg investering. De nyere bilene skal nok mer ned i pris, men det er ikke umulig at vi nærmer oss prisbunnen på de eldste.

Vi møtte den første gang i Tyskland: Bør selges med advarsel!

Sjuende generasjon Mustang har akkurat hatt premiere hjemme i USA. Det er ingen planer om å ta denne til Norge.
Sjuende generasjon Mustang har akkurat hatt premiere hjemme i USA. Det er ingen planer om å ta denne til Norge.

Stadig mindre aktuell for Norge

Sjuende generasjon er nylig vist hjemme i USA. Den bygger videre på mye fra dagens bil, Men til Norge kommer den ikke. Slik forklarer Fords norske informasjonsdirektør Anne Sønsteby det:

– Den norske avgiftsstrukturen gjør den stadig mindre aktuell her hjemme. Avgiftssystemet favoriserer salg av biler med lave og ingen CO2-utslipp – for å akselerere overgangen til "Det grønne skiftet". Det har bidratt til vår store suksess med Mustang Mach-E og våre ladbare hybrider, uttalte Sønsteby til Broom i forbindelse med premieren.

Brukt Mustang: Her er Brooms kjøpetips

Video: Dette er så langt unna elbil du kommer