Feirer ett år i Norge med helt ny bil

BERLIN (Broom/TV 2): Vi prøvekjører den spennende nykommeren.

Broom-Benny er i tyske Berlin for å kjøre nye Nio ET7
Broom-Benny er i tyske Berlin for å kjøre nye Nio ET7

For ganske nøyaktig ett år siden åpnet det kinesiske elbilmerket, Nio dørene, i fasjonable lokaler på selveste Karl Johans gate i Oslo.

Vi var så klart til stede på den høytidelige åpningen. Oslo var merkets første etablering i Europa, slik sett var det ekstra spennende å få se hva Nio kom med.

Dessuten bød de på spennende innovasjoner også. Batteri-bytte istedenfor lading, var bare en av nyhetene.

Nye Nio ET7 er en stor bil med lengde på over fem meter.
Nye Nio ET7 er en stor bil med lengde på over fem meter.

Feirer ett år med ny modell

Så langt har de kun at én modell å tilby sine kunder. Nemlig SUV-en ES8. En bil som tydeligvis har falt i smak hos norske kjøpere. Så langt har rundt 900 eksemplarer blitt registrert i Norge.

Norge er for øvrig fortsatt det eneste landet i Europa hvor du kan kjøpe en Nio. Men her kommer det til å skje ting fort.

Nå i passelig tid til ettårs-jubileet kommer de med sin andre modell. ET7 heter den og er ganske så annerledes enn den første.

For å sjekke det hele har vi sendt vår egen bilekspert, Benny Christensen, til Berlin for å sjekke ut nyheten.

Nå tredobles prisen for elbiler i bomringen

Her er Broom-Benny på vei til en racerbane for å sette bilen skikkelig på prøve.
Her er Broom-Benny på vei til en racerbane for å sette bilen skikkelig på prøve.

Lik Tesla Model S

Vi gjør som vi ofte pleier å gjøre. Vi plukker opp telefonen og ringer for å få vite litt mer:

– Ring, ring...

– Hallo, ja?

– Heisann - kommet deg vel fram til Berlin?

– Javisst! Her er det forresten sol, knallblå himmel og nesten litt sommer i luften med 17-18 varmegrader.

– Det høres absolutt ikke feil ut. Men du - hva har du opplevd så langt, og hva kan du fortelle oss om Nio ET7?

– Jeg kan ikke si noe om kjøreinntrykk. Det er det sperrefrist på. Men det jeg kan si er at Nio ET7 er en stor og helelektrisk familiebil. Med fare for å fornærme både Nio og Tesla, vil jeg hevde at nye Nio ET7 er så nær en Tesla Model S en bil kan være, uten å være en Tesla Model S.

– Hva mener du med det?

– De er veldig like i fysisk størrelse. De har samme grunn-design, altså store familie-coupeer, de er minimalistiske innvendig, de ser bra ut, de går langt, de går bra, er komfortable og byr på god plass.

Denne elbilen skal ta opp kampen mot Audi og BMW

Mye minner om Tesla Model S her.
Mye minner om Tesla Model S her.

God plass og rask

– For ET7s del, særlig i baksetet. Jeg liker også interiøret godt, det er rett og slett lekkert og det er lett å finne seg til rette. Igjen det er litt vanskelig å ikke tenke Tesla.

– Bilen er utstyrt med to motorer, de gir til sammen 653 hestekrefter. 0-100 km/t skal gjøres unna på bare 3,9 sekunder. det er kjapt. Bilen jeg kjører har 100 kW batteri og en rekkevidde på 580 kilometer. Jeg skal forresten få prøve bilen på en racerbane etterpå. Det gleder jeg meg til.

Bekreftet: De er veldig snart på plass i Norge

Plassen er svært god, også i baksetet. Et baksete som ikke kan slås ned.
Plassen er svært god, også i baksetet. Et baksete som ikke kan slås ned.

Et par leie ulemper

– Skjønner, men noen forskjellige er det vel på denne og en Tesla, om vi ser bort fra detaljer. Hva er det viktigste?

– ET7 er en firedørs sedan. Det vil si med tradisjonelt bagasjelokk – og altså ikke stor kombi-bakluke. Dessuten kan baksetene IKKE felles ned. Dermed mister den litt av det praktiske, raus størrelse til tross.

– En liten skiluke i bakseteryggen finnes heldigvis, slik at ski og andre lange gjenstander kan fraktes. Det er et slags plaster på såret, tross alt. Men snowboardet ditt kan du bare glemme å få med.

Grusomt verditap på brukt dieselbil

På banen er det akselerasjons- og bremseprøver, samt en slalåmløype som testes. Til slutt et par runder med «ekte» banekjøring og full fart …
På banen er det akselerasjons- og bremseprøver, samt en slalåmløype som testes. Til slutt et par runder med «ekte» banekjøring og full fart …

2 tonn på kroken

– Men hva med tilhenger og taklast?

– Der har jeg én god og én dårlig nyhet. Vi kan bare glemme taklast. Per i dag er ikke det noen mulighet. Til gjengjeld kan den trekke tilhenger på inntil to tonn. Det er veldig bra og noe jeg tror mange vil sette pris på, avslutter Benny før han må løpe videre til en pressekonferanse.

Test av bilen kommer om kun kort tid her på Broom.no

Les også: Se hvem som gjør comeback

Video: Her kjører vi Nios første bil i Norge, SUV-en ES8