EU sier ja: De skal skape ny bilgigant i Europa

Avtalen kan være i boks allerede i sommer.

Franske PSA har fått tommel opp fra EU-kommisjonen, dermed er sammenslåingen med Opel et viktig skritt nærmere.  Foto: Scanpix
Franske PSA har fått tommel opp fra EU-kommisjonen, dermed er sammenslåingen med Opel et viktig skritt nærmere.  Foto: Scanpix

Nyheten kom som lyn fra klar himmel i vinter: Det franske PSA-konsernet var i forhandlinger for å kjøpe Opel fra den amerikanske eieren General Motors (GM).

Her hadde begge parter holdt kortene særdeles tett til brystet. Vanligvis lekker bilbransjen som en sil i slike tilfeller. Men PSA og GM hadde klart å holde forhandlingene skjult fra offentligheten, inntil bare noen dager før de ble enige og signerte avtalen.

Kan bli gjennomført i sommer

PSA har fra før merkene Peugeot, Citroën og DS. Etter en tøff snuoperasjon leverer de nå plussresultater. Hos Opel er det tyngre. De har tapt penger i 16 år på rad og har vært en hodepine for GM-konsernet. Slik sett blir dette sett på som en god løsning for amerikanerne. De blir kvitt et problem på en mye enklere måte enn om de skulle vedta å legge ned Opel og søstermerket Vauxhall.

Et sammenslått PSA og Opel blir den nest største bilprodusenten i Europa, bare slått av Volkswagen. Derfor må en slik avtale også godkjennes av EU-kommisjonen, med tanke på konkurransesituasjonen.

Den godkjenningen fikk PSA denne uken. Dermed skal alle formaliteter være ryddet av veien og det er gode muligheter for at sammenslåingen kan være gjennomført allerede i sommer.

Etter mange år med røde tall har Opel fått ny eier. Det har gått fortere enn mange hadde sett for seg.  Foto: Scanpix
Etter mange år med røde tall har Opel fått ny eier. Det har gått fortere enn mange hadde sett for seg.  Foto: Scanpix

Monza 3,0: Dette var gromme saker fra Opel!

Legge ned fabrikker?

Da er det bare for PSA og Opel å sette i gang med det som kommer til å bli både krevende – og spennende. Stordriftsfordeler og kostnadsreduksjoner blir helt grunnleggende for at dette skal bli vellykket.

Opel har i dag rundt 38.000 ansatte i Europa. Halvparten av dem er i Tyskland, mens 4.500 jobber for søsterselskapet Vauxhall i England. Her frykter mange for framtiden nå. Brexit har gjort situasjonen ytterligere komplisert for den britiske delen av selskapet.

En av de store utfordringene i europeisk bilbransje er overkapasitet. Fabrikkene drives ikke effektivt nok. For å løse den utfordringen på sikt, er det vanskelig å komme unna nedleggelse av enkelte fabrikker. Det igjen betyr naturligvis færre arbeidsplasser.

Vauxhall er Opels britiske søstermerke. Et av usikkerhetsmomentene rundt den nye overtagelsen er hva som skjer med dem i framtiden. Foto: Scanpix
Vauxhall er Opels britiske søstermerke. Et av usikkerhetsmomentene rundt den nye overtagelsen er hva som skjer med dem i framtiden. Foto: Scanpix

Joda, det finnes biler fra Vauxhall også i Norge

Blir en kjempe

Overfor både politikere og fagforeninger skal GM og PSA ha anført at Opel ville fått det enda tøffere under GM de kommende årene, enn om de blir overtatt av PSA. Opel gikk rundt to milliarder kroner i underskudd i fjor.

For PSAs del er dette en gylden mulighet til å øke produksjon og salg betydelig. Et nytt PSA inkludert Opel vil bli en kjempe innen europeiske biliindustri. Her snakker vi årlig produksjon på rundt fem millioner biler.

Internt hos PSA skal man ha skissert at en overtagelse vil kunne spare dem for i underkant av 20 milliarder kroner årlig, gjennom kostnadskutt, samordning av modeller og lavere utviklingskostnader per bil.

De ville kjøpe Saab, men GM sa nei

Ampera-e er en stor suksess i Norge, se mer i videoen under: