EU-godkjent og kjørbar fra 3500 kroner

EU-godkjent i minst ett år til - og superlav pris: Her er fire for deg som skal ha bil til minst mulig penger.

Bruke minst mulig penger på bil? Da er denne Corollaen absolutt et alternativ. (Foto: Privat)
Bruke minst mulig penger på bil? Da er denne Corollaen absolutt et alternativ. (Foto: Privat)

Verditapet er gjerne den største kostnaden ved bilhold. Her er det utrolig mye å spare på å kjøpe en billig bil. Da er mesteparten av verditapet allerede tatt, og du trenger kanskje ikke å låne penger til kjøpet heller.

Vi har funnet fire superbillige. Så er det bare å krysse fingre for at du ikke ryker på store reparasjoner. Faren for at det skal skje, er selvfølgelig stor når du kjøper så billig bil. Men på den andre siden - du har heller ikke tapt mye penger hvis du må vrake bilen!

1993 Volvo 460, 3 500,-

Volvo-460
Volvo-460

Klikk her for å se annonsen

Se, du får EU-godkjent bil til 3 500 kroner. Og det beste av alt. Den skal ikke på kontroll før mars 2011. Det er lenge til. Selger skriver at den rister i fjerde og femte gir. Men vi tenker at du kanskje klarer deg med første til tredje...

460 var den første mindre sedanen fra Volvo Den var en brukbar salgssuksess i noen år, men fikk det snart tøft i forhold til konkurrentene. Mye av årsaken var nok at mange syntes bilen manglet den tradisjonelle Volvo-kvaliteten.

Denne selges som repobjekt. Kan du skru litt selv, se om du finner en brukt girkasse hos høgger'n. Da kan det være mulig å få en grei bil ut av en helg i garasjen. Kan du ikke skru? Gå for en litt dyrere bil.

Her finner du alle Volvoene i Brooms bruktbilguide:



1991 Toyota Corolla, 5 500,-

Toyota-Corolla
Toyota-Corolla

Klikk her for å se annonsen

Når du runder 5 000 kroner, runder du også en magisk grense. Nå er det med ett mye lettere å finne biler som både er EU-godkjent og fullt ut kjørbare. I Larvik står det en sliten Toyota Corolla som har brukbare odds for å komme seg fram til neste EU-kontroll som er 31. mars 2011. Vinterdekkene er i god stand, så kanskje slipper du noen som helst form for påkost.

For det meste er Corolla evighetsmaskiner, det som knekker dem er stort sett rust. Siden det allerede er blitt litt framtredende på denne bilen, bør du regne med at du ikke kommer gjennom neste EU-kontroll

Med så lav pris blir ikke taper du lite penger. Vraker du den 31. mars 2011, vil bilen ha kostet deg 235 kroner i måneden. I tillegg kommer selvfølgelig forsikring, bensin og løpende utgifter. Her er det bare å krysse fingrene for at den holder!

Toyota i Brooms bruktbilguide - klikk her:




1991 VW Passat, 6 999,-

VW-Passat
VW-Passat

Klikk her for å se annonsen

VW Passat var en slager også tidlig på 90-tallet. På tross av litt ujevn kvalitet, ble det raskt en populær bil. Denne, som står i Kristiansand, skal være hel og grei, og i god teknisk stand. Nå må vi nesten påpeke at det er naivt å tro at en bil til denne prisen er i perfekt teknisk stand, men den ble i det minste EU-godkjent i mars 2009.

Dette er en praktisk stasjonsvogn og i utgangspunktet utrolig mye bil for pengene. En ting må vi bare gjøre deg obs på. Prisen er veldig snedig. Her må du fiske opp seks tusenlapper, fire tohundrelapper, én hundrelapp, én femtilapp, fire tjuekroninger, én femmer og fire kronestykker. Hadde det ikke vært mer praktisk å selge den for sju tusen?

Les mer om VW Passat i Brooms bruktbilguide - klikk her:



1982 Mazda 323, 7 000,-

Mazda-323
Mazda-323

Klikk her for å se annonsen:

For én krone mer enn Passaten, får du en bil som er så gammel at den gir en fin nostalgifølelse. I løpet av sine 27 år har denne Mazda 323-en ikke rullet mer enn 79 500 kilometer, og vi elsker setetrekket. Det får oss til å tenke på bestemors gamle sofa.

Til tross for en kjip farge og at det er en "mann med hatt"-bil, er dette nok det beste kjøpet av de fire vi har plukket ut. Kilometerstanden er så lav at den antakeligvis ikke har begynt å bruke olje ennå. Rust er det største problemet med gammel japaner, og denne ser bra ut på bildene.

Den har såvidt under ett år igjen til neste EU-kontroll. 31. august 2010 er det tid for en ny sjekk, men dette er også bilen vi hadde vært mest fristet til å holde ved like. Om tre år er dette en veteranbil, og selv om det ikke er en direkte klassiker, håper vi den får leve litt til. Selgeren sier det er en gammel og god bil, og vi ser ingen grunn til å si han imot. Bilen står på Lena - ikke en jente, men et lite tettsted i Østre Toten.

Mazda i Brooms bruktbilguide - klikk her:

Kjøper du billigbil vil du neppe betale for mye for vinterdekkene. Les mer her:

Mye å passe på

Brooms bilekspert Benny Christensen har vært borti mange billigbiler gjennom sine år i bransjen. Han er veldig klar på at det er mange fallgruver å ramle i her. Men samtidig er det absolutt mulig å finne en grei bruksbil for veldig lite penger:

- Her er årsmodell og kilometerstand for en gangs skyld ikke så viktig. Det som teller er hvordan bilen har blitt behandlet - og ikke minst at den har blitt fulgt opp helt til salgstidspunktet. Nylig EU-godkjent er det nærmeste du kommer en "garanti" i denne markedet. Alt kan selvfølgelig skjære seg dagen etter EU-kontrollen, men den risikoen får du bare ta.

- Mitt beste råd er å finne en bil som har vært i daglig bruk helt fram til den selges. Som har blitt passet rimelig godt på - og der det meste virker. Det siste er en god indikator på om selgeren har tatt vare på bilen. Og så har jeg sans for å kjøpe biler som har hatt samme eier i veldig mange år. Det er også ofte en trygghet når vi snakker bil i denne prisklassen, sier Benny.