Etter mye kritikk: Nå svarer Toyota elbilkundene

Sier de tar bekymringene på største alvor.

Lanseringen av Toyotas nye elbil bZ4X i Norge har hatt en trang start. Først ble bilen forsinket i flere måneder, på grunn av problemer med hjulboltene.

Så startet Toyota nylig utleveringen av bZ4X og sendte også ut biler til test. Nettstedet Elbil24 var først ute her. De oppdaget umiddelbart at det var noe rart med rekkevidde og strømforbruk.

Offisiell rekkevidde er på opptil 512 kilometer. Det er med forhjulstrekk. I Norge er det firehjulsdrift som gjelder. Da klarer bZ4X opptil 470 kilometer.

– Dramatisk stor forskjell

Da er naturligvis overraskelsen stor, når man bare kom henholdsvis 307 og 318 kilometer, før bilen fortalte at det var null kilometer igjen på batteriet. Testen ble foretatt i rundt åtte plussgrader og på våt vei. Testbilen hadde offisiell rekkevidde på 456 kilometer – takket være utstyr og felger.

– Jeg har aldri opplevd så store avvik. Her er det dramatisk stor forskjell mellom oppgitt og faktisk rekkevidde, sa fagredaktør og testansvarlig i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, i en kommentar til Broom.

Vi har testet bZ4X i utlandet – se hvordan det gikk her

ETTERLENGTET: Interessen rundt bX4X har vært skyhøy i elbillandet Norge. Derfor har også vært mye oppmerksomhet rundt de første testene.
ETTERLENGTET: Interessen rundt bX4X har vært skyhøy i elbillandet Norge. Derfor har også vært mye oppmerksomhet rundt de første testene.

Bekymret for rekkevidden

Det har vært kjent at den norske Toyota-importøren har jobbet med saken helt siden Elbil24 slapp sin test. Nå har de sendt ut en e-post til alle bZ4X-kundene. Den starter slik:

Kjære kunde,

Som du kanskje vet har det vært gjennomført ulike biltester av journalister den siste tiden. I den forbindelse har vi fått tilbakemeldinger fra kunder som er bekymret for rekkevidden på sin Toyota bZ4X. Dette tar vi selvfølgelig på største alvor, og på bakgrunn av disse tilbakemeldingene gjennomfører Toyota nå nye vintertester i Norge, noe som gir et enda bedre grunnlag for å forstå hvordan bilens rekkevidde påvirkes i kalde temperaturer.

Den har alt som skal til for å bli en suksess i Norge

TRØBLETE: Toyota kommer sent med elbil, starten har på ingen måte gått på skinner.
TRØBLETE: Toyota kommer sent med elbil, starten har på ingen måte gått på skinner.

Stor buffer

Noe av det Elbil24 tidlig kom fram til, var at Toyota har lagt inn en unormalt høy buffer i visningen av gjenværende rekkevidde. Det er med på å forklare at bilen tilsynelatende går så mye kortere enn oppgitt.

Dette skriver Toyota nå:

Det er også kommet frem at batteriet i bZ4X har en relativt høy restkapasitet etter at displayet viser 0 kilometer. Bufferen er på minst åtte prosent av batterikapasiteten og denne er inkludert i beregningen av oppgitt rekkevidde (WLTP).

STOR BUFFER: Toyota har valgt å legge inn en betydelig buffer som gjør at batterivisningen viser null, lenge før batteriet egentlig er tomt. Nå innrømmer de langt på vei at dette kan være forvirrende.
STOR BUFFER: Toyota har valgt å legge inn en betydelig buffer som gjør at batterivisningen viser null, lenge før batteriet egentlig er tomt. Nå innrømmer de langt på vei at dette kan være forvirrende.

Endre visning

Her varsler de endringer:

Vi har forståelse for at dette ikke er tråd med forventningene til kundene, og vi studerer nå en endring som bedre visualiserer den tilgjengelige rekkevidden for sjåføren, samt visning i bilen av gjeldende kapasitet oppgitt i prosent. Endringene vil gjøres tilgjengelig i tiden fremover og vi vil informere kundene så snart de iverksettes.

Les hele saken: Krise-resultat i rekkeviddetest

Video: Her prater vi om Toyota bZ4X live på TV 2