Etter 100 kilometer test: Forskjellene er store

Det kan bli en lang dag i Tesla Model X...

FORSKJELLER: Den store rekkeviddetesten er godt i gang. Broom kjører tre av bilene – og det er ingen tvil om hvem som kommer lengst.
FORSKJELLER: Den store rekkeviddetesten er godt i gang. Broom kjører tre av bilene – og det er ingen tvil om hvem som kommer lengst.

NAF og Motors store rekkeviddetest startet fra Oslo sentrum i dag morges, nå har de 30 bilene kommer et stykke avgårde.

For første gang er vi i Broom med i år. Det er vi med tre biler som sannsynligvis kommer til å ende på ganske så forskjellige steder. Her er nemlig god variasjon på rekkevidden.

Vi tar et kjapt telefonmøte når bilene nærmer seg 100 kilometer ut i testen.

Lang dag

Vegard Møller Johnsen kjører Tesla Model X. Slik ser det ut hos ham:

– Jeg startet tidlig og har akkurat passert 100 kilometer. Forbruket ligger på 22,9 kWt/100 kilometer så langt. Det synes jeg er et absolutt godkjent tall for en så stor bil, i kuldegrader. Det er 76 prosent igjen på batteriet, måleren i bilen indikerer 380 kilometer rekkevidde igjen.

– Da kan det bli en lang dag?

– He, he, ja. Men det er jo også som forventet. Denne bilen har diger batteripakke og Tesla er jo kjent for å gå økonomisk. Det blir spennende å se hvordan dette utvikler seg etter hvert som det blir mer stigning på turen, sier Vegard.

I dag har det blitt dyrere å bryte trafikkreglene

IMPONERER: Tesla Model X kommer etter alt å dømme til å gjøre det bra i testen.
IMPONERER: Tesla Model X kommer etter alt å dømme til å gjøre det bra i testen.

73 prosent igjen

Mats Brustad sitter bak rattet i VW ID. Buzz. Han kommer garantert ikke like langt:

– Nei, jeg har kjørt 85 kilometer nå og har et snittforbruk på 24,8 kWt/100 kilometer. 73 prosent igjen og det skal ifølge bilens måling holde til 267 kilometer til. Jeg startet med veldig høy rekkevidde på måleren, men den har ramlet etter hvert som milene har rullet på og det også har blitt ganske kaldt, forteller Mats.

Her kan du følge hvordan det går med alle bilene – på Motor.no

VINTER: Ingen tvil, dette er vintertest!
VINTER: Ingen tvil, dette er vintertest!

Par ting som ikke stemmer...

Benny Christensen kjører en bil som er helt ny i Norge, nemlig Jac e-JS4. Og alt er ikke helt ukomplisert hos Benny akkurat nå.

– Nei, det er et par ting med elektronikken her som ikke fungerer helt som det skal. Jeg har kjørt 85 kilometer og bilen melder om et forbruk på 11,5 kWt/100 kilometer. Hvis det er riktig – ja, da må jeg være verdens mest økonomiske elbilsjåfør!

SPLITTER NY:Broom-Benny er på tur med Jac, sammen med Nils Sødal fra NAF.
SPLITTER NY:Broom-Benny er på tur med Jac, sammen med Nils Sødal fra NAF.

– Det stemmer nok ikke, dermed er jeg også skeptisk til om gjenværende rekkevidde på 305 kilometer kan være realistisk. Men akkurat det får jeg ikke gjort så mye med, det er bare å ta det pent og følge instruksene her, sier Benny.

I denne testen er poenget altså at bilene konkurrerer mot egen rekkevidde. De skal også kjøres helt tomme for strøm. Dermed kan det bli en god luke mellom når første bil stopper – og når den siste som etter alt å dømme er Model X går tom for strøm.

Få med deg vårt livesenter fra testen – her

Video: Her er ID.Buzz på vei ut av Oslo