Et av yrkene som har forandret seg mest de siste årene
Å være bilmekaniker har endret seg stort. Mye handler om elbil også her.
Mange tenker nok på bilmekaniker som en små-møkkete kar med pussefille i baklomma og med skrutrekker og fastnøkkel i hendene. Gjerne i full gang med å skifte olje, justere forgassere og reparere dieselpumper.
Men det er snart en saga blott.
For det bildet er definitivt i ferd med å endre seg. Mye og fort. Visst finnes både pipenøkkel-sett og skrutrekkere på et moderne bilverksted. Men instrumenter og apparater som man kanskje forbinder mer med IT-folk og elektrikere, er i ferd med å ta over arbeidsbenken.
Elbilene tar over
Det er nemlig nye tider også bak verkstedportene. På VW-verkstedet hos Møller Bil på Hvam er anslagsvis mellom 40 og 50 prosent av bilene som er innom elbiler. Den andelen vokser stadig. VW var jo tidlig ute med både elbiler og ladbare hybrider.
Dette stiller nye krav til mekanikerne. De må tilegne seg kunnskap og kompetanse som kreves for å håndtere de nye bilene.
En av dem som har gjort det er Jim André Lund Berg (30) som nå kan smykke seg med tittelen «høyvoltsekspert».
– Det er mye mindre fysisk skruing på biler nå enn tidligere. Fastnøkler og skrutrekkere er langt på vei byttet ut med PC og andre diagnose-apparater, sier Jim.
Dette skal bli verdens raskeste elbil-lader
Høyvoltsekspert
Selvfølgelig skyldes dette flere biler med batteri, enten i form av ladbare hybrider, eller elbiler.
– Det er nok litt trist for noen, men jeg synes den nye teknologien er både morsom og interessant. Jeg er den typen som liker å fordype meg i og løse problemer, forteller han videre.
Tidligere jobbet han mer med tradisjonell service som oljeskift, bremse-overhalinger og slike ting.
– Det var gøy det også, men så opplevde jeg at det ble litt ensformig. Jeg hadde rett å slett lyst til å utvikle meg videre og å lære mer.
Nå har han fullført et utdanningsløp og kan altså kalle seg «høyvoltsekspert». En tittel langt flere vi trenge framover.
Skal klare 1.000 kilometer – nå er prisene klare
Kan være dødelig
Aller først må man ha fagbrev som reparatør av lette kjøretøy. Så kurses man videre i trinn én og blir høyvoltstekniker. Etter det kan man utdanne seg videre til ekspert.
– Forskjellen på disse to er at høyvoltsteknikere lærer hvordan en elbil eller en ladbar hybrid gjøres spenningsfri slik at man kan utføre andre reparasjoner på bilen på en trygg måte. Høyvoltseksperter kan i tillegg gjøre detaljerte reparasjoner på selve batteriet. Det kan ikke en tekniker, forklarer Jim.
Det er mye som må læres: Alt fra forståelse av vekselstrøm, brannvern, HMS og hvordan man klargjør biltypen bilen før man begynner å «skru» på den.
– Det er viktig at alt foregår i riktig rekkefølge. Kabler skal kobles av i tur og orden, demontering må skje på en bestemt måte, og når alt skal settes sammen igjen, må det foregå i motsatt rekkefølge. Dette er veldig viktig, forklarer Jim.
Ikke uten grunn. Batteriene kan inneholde så mye som 800 volt – spenning som kan være dødelig om man kommer i kontakt med den.
Kjøpte ny elbil: Måtte lade 12 ganger før han kom hjem
Sparer både penger og miljø
Så langt har Harald A. Møller AS utdannet rundt 1.100 høyvoltsteknikere og 500 høyvoltseksperter.
De savner mer fokus på dette med elektrisitet, batterier og høyvolt, i utdanningsløpet dagens bilmekanikere gjennomgår i videregående skole.
I en elbil er batteriet den suverent dyreste komponenten. Det å reparere framfor å bytte, vil gi enorme besparelser. I mange tilfeller kan det handle om mindre skader som kan repareres for en brøkdel av det et nytt batteri koster.
I tillegg til å spare mye penger, handler det å kunne reparere batteriet selvfølgelig også mye om miljø. Batteriene inneholder mange dyre elementer som litium, magnesium, nikkel og kobolt.
– Jo mer mine kolleger og jeg kan reparere, jo lengre vil batteriene kunne brukes og jo billigere blir det for bileierne, sier Jim helt til slutt.
Les også: Nå går betalingen av seg selv på bensinstasjonen
Video: Her får du viktig informasjon fra Jim André