Esten har brukt 20 år på å gjøre bilen helt unik

Video: Her snakker vi om å gå grundig til verks.

– Vi tok det fra bunnen av. Hele bilen har vært i ziplock-poser. Det sier bilentusiast Esten Borgos, samtidig som han lar en hånd varsomt stryke over forskjermen.

Å ta ting fra bunnen tar som kjent tid. Er man veldig nøye, kan det ta veldig lang tid.

20 år tok det i Estens tilfelle. Det skal riktignok sies at arbeidet med hans Dodge Power Wagon fra 1952 har vært satt på pause innimellom. Blant annet mens han bygget garasjen og fotostudioet vi besøker.

BENSINTØRST: Estens Dodge Power Wagon har blitt et beist av en bil. Tørst er den også. Det går fort tre-fire liter per mil …
BENSINTØRST: Estens Dodge Power Wagon har blitt et beist av en bil. Tørst er den også. Det går fort tre-fire liter per mil …

Bestefar-bil

– Jeg har angret mange ganger underveis, sier Esten på en måte som gjør at vi skjønner han ikke heeelt mener det.

Men det har vært utfordringer underveis. Både med deler og også med å få godkjent doningen i sin nåværende form. Som eklest kan beskrives som stor, tøff og brutal.

– Jeg var 20 år yngre da motorvalget ble tatt. Den gangen handlet det om størst mulig. Så en røslig V8 bensinmotor på 450 + hestekrefter finnes bak motordekslene, forklarer Esten.

Dodge Power Wagon i sivilversjon kan vel kanskje enklest beskrives som bestefaren til Dodge ram SRT10 og RAM TRX.

Når man ser videoen med denne, så skjønner man hvorfor.

Les også: For fire år siden mistet Terje nesten alt i en garasjebrann. Se hvordan det ser ut nå:

Video: Bli bedre kjent med Esten og Dodgen hans her