Er dette verdens mest irriterende bilentusiaster?

Merke-entusiastene får så ørene flagrer i amerikansk kåring. Se om du er enig:

Mopar entusiaster er av amerikanske Jalopnik.com kåret som de mest drøye og irriterende bilentusiastene av alle. Hvem mener du er verst? Foto: Fra brosjyren for 1970 Dodge Challenger
Mopar entusiaster er av amerikanske Jalopnik.com kåret som de mest drøye og irriterende bilentusiastene av alle. Hvem mener du er verst? Foto: Fra brosjyren for 1970 Dodge Challenger

Undersøkelse etter undersøkelse hevder at bestemte bilmerker trekker til seg bestemte folk. At egenskaper hos bilene appellerer til mennesker som har bestemte karaktértrekk - og ikke alltid like sjarmerende sådanne.

Men biler er i seg selv aldri hovne, og ser aldri ned på deg. Det er det i så fall eierne som gjør, minnet det amerikanske nettstedet Jalopnik om, i forbindelse med at de ba om innspill fra publikum til å kåre "de mest irriterende bilentusiastene".

Og innspill fikk de. Så mange og så fargerike at de har kommet opp med en liste over de 10 verste, med mange gode begrunnelser. Så får det være opp til den enkelte å avgjøre om begrunnelsene også er riktige, og ikke bare morsomme...

Les også: Likbil-entusiaster er ikke lik noen andre

Mopar-fans er verst

Verst av alle er Mopar-fans, altså tilhengere av bilene fra Chrysler-konsernet, mener amerikanerne. Vi så vel ikke helt den komme, men antar at mange også i Europa kan kjenne igjen argumentasjonen - men mene at den treffer entusiast-grupper som er mer fremtredende her:

Selvhøytidelighet og oppblåste ego som holdes under trykk av et svimlende prisnivå mener amerikanerne gjør Mopar-folk som disse tilfredse eierne av en 1967 Plymouth Belvedere GTX til en temmelig drøy skare. Foto: Fra brosjyren
Selvhøytidelighet og oppblåste ego som holdes under trykk av et svimlende prisnivå mener amerikanerne gjør Mopar-folk som disse tilfredse eierne av en 1967 Plymouth Belvedere GTX til en temmelig drøy skare. Foto: Fra brosjyren

"From the more money than taste million dollar Cuda crowd to the everyday numbers-matching pedant, nobody pisses on your breakfast cereal like a Mopar fan", konkluderer Jalopnik, og vi forstår at det er selvhøytidelighet, astronomiske samlerbil-priser og manglende evne til å akseptere at ikke alle ønsker å høre om enhver gammel Dodge Polaras overlegenhet som er grunnen.

Ikke bare de blærete

Allvitende og overlegne BMW-eiere får også høre det på andreplass, enten det dreier seg om kappkjørende 335i-eiere som stadig skal vise seg, eller E9-eiere som ikke tillater at noen puster på bilen sin.

Ei heller BMW-entusiastene får særlig rosende omtale i den amerikanske kåringen. De er allvitende og blærete nok til å få en andreplass. Foto: BMW
Ei heller BMW-entusiastene får særlig rosende omtale i den amerikanske kåringen. De er allvitende og blærete nok til å få en andreplass. Foto: BMW

Men ikke alle får kjeft for å være direkte overlegne og blærete.

På tredjeplass er det Subaru-gjengen som får unngjelde. Først og fremst fordi de "klumper seg" både på treff og internett-forum, og gjør det meste i flokk: De lakkerer bilene sine likt, de senker dem på samme måte, kjøper like felger og gjør strengt tatt alltid det samme, mener amerikanerne.

Eksentriske MG-eiere

På samme måte må VW-folket tåle å høre at de egentlig kanskje ikke er så interessert i bilene, men mer livsstilen med å samle på antikke takstativer, blomstervaser og annet krimskrams fra den gang bilene var nye.

Les også: Nå kan du bygge din egen VW T2 - i Lego

Jeep Wrangler-skaren ertes med at nesten alle er posører som ønsker å sammenlignes med de svært få som faktisk kjører offroad med offroaderne sine, og Smart-entusiaster latterliggjøres fordi deres automobile stolthet og skapertrang tar utgangspunkt i noe som faktisk er en form for en "anti-bil".

En Smart er skapt for folk som egentlig ikke har lyst på en bil i det hele tatt. Da blir det litt tullete å velge en slik som entusiastbil, mener amerikanerne. Foto: Smart
En Smart er skapt for folk som egentlig ikke har lyst på en bil i det hele tatt. Da blir det litt tullete å velge en slik som entusiastbil, mener amerikanerne. Foto: Smart

På bunnen av lista finner vi MG-eiere. Men også de får på pukkelen - mest for ikke å kjenne sin begrensning:

Greit nok at de trives med å tilbringe en flott søndagstur langs veikanten mens de reparerer hva som nå enn har blitt ødelagt av 1930-tallsteknologi på bilen sin. Men det mest irriterende er når man endelig har funnet en stille og fredelig britisk pub, uten fotball på TV, der man vil være helt i fred med ølen og tankene sine en times tid. DA kommer det alltid en MG-eier som absolutt vil diskutere ventiltetninger med deg, mener amerikanerne.

Her er den amerikanske lista:

1. Mopar-folket

2. BMW-entusiaster

3. Subaru-fans

4. VW-klanen

5. Moderne Ford Mustang-eiere

6. Jeep Wrangler-tilhengere

7. Chrysler PT Cruiser-fans

8. Smart-entusiaster

9. Honda-fans

10. MG-eierne

Del med Facebook-vennene dine!

Vi ser for oss at mange har en mening om dette også her i landet, men at både begrunnelser og valg kan være forskjellig.

Hvilke entusiaster mener du er verst, og hvorfor? Fortell i kommentarfeltet under!

Les også: Entusiast fikk hjerteinfarkt da Rollsen ble påkjørt