Glatte veier betyr at det gjelder å legge om kjørestilen radikalt. Spesielt skummelt er det i kryss og rundkjøringer som nå kan være som polert. Da kan fort gå galt. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)
Glatte veier betyr at det gjelder å legge om kjørestilen radikalt. Spesielt skummelt er det i kryss og rundkjøringer som nå kan være som polert. Da kan fort gå galt. Illustrasjonsfoto. (Foto: Scanpix)

Er det eierne eller SUV-ene det er noe galt med?

Det må jo være en grunn til at de stadig står i grøfta...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Ser igjen at SUV-ene er overrepresentert i ulykker og utforkjøringer og det blir vel ikke bedre i vinter med flere eksemplarer av denne biltypen enn noen sinne ute på norske veier.

Kan du gi meg en fornuftig forklaring på hvorfor store, trygge og sikre biler med firehjulstrekk kan komme ut verre enn ”vanlige” biler? Er det så enkelt som at de som kjører disse bilene ikke vet hva de driver med og ikke kan håndtere redskapen? PS: Håper på svar før snøen kommer!

Benny svarer:

Hei du! Her kommer svaret – og snøen har ikke kommet ennå. I alle fall ikke her.

Morsomt spørsmål du har der. Jeg skal gjøre et forsøk på å svare kort. Det er nemlig mange faktorer som spiller inn her – og svaret er ikke på noen måte enten eller – men litt mer både og. Men kanskje aller mest er nok dette sjåførenes feil.

Men om vi begynner med bilen, så er det høye tyngdepunktet og den (ofte) høye vekten bidragsytere til at det av og til bærer galt av sted. En del eldre SUV-er var utrolig nok også sent ute med ESP (antiskrens), selv om kanskje nettopp en del av disse bilene som – under vanlig kjøring er ”bakhjulstekkere” – ofte kunne trenge det mest.

50 prosent oftere

Under kategorien menneskelig svikt kan det jo nevnes at man ofte blir litt overmodig og føler litt falsk trygghet i en stor SUV som kommer opp og fram ”overalt”. Ofte er det litt verre å komme ned igjen – en doning på drøye to tonn sklir litt bedre enn en liten Yaris... Innimellom tar nok også SUV-eiere litt for hardt i og overvurderer bilen. Den er faktisk ikke ustoppelig - i alle fall ikke ”tøffel-SUV-er” som Honda CR-V, BMW X5 og Volvo XC90, som faktisk er avhengig av vei for at de skal komme fram...

Tallmateriale fra If Skadeforsikring viser at om vinteren kjører SUV-er og firehjulstrekkere 50 prosent oftere i grøfta enn vanlige biler. Om sommeren skiller de seg ikke ut på ulykkesstatistikken.

Tallmaterialet viser også at SUV-sjåførene som oftest havner i grøfta kommer fra Oslo. Og den mest "vanlige" utforkjøringen skjer på vei til eller fra et av de store vintersportssstedene. Her er forholdene gjerne svært forskjellige fra hovedstaden. Dermed går det galt.

Jeg må legge til at disse tallene riktignok er et par år gamle, men jeg tviler på at dette har endret seg veldig mye. Håper dette oppklarte litt!

Del med Facebook-vennene dine

Les også: SUV-ene kjører mye oftere av veien

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: