Enorm pågang – nå vet vi når den kommer til Norge

Salget er i gang – men ikke i Europa.

Salget av nye Chevrolet Corvette er i gang i USA. Men det er først i andre halvår 2021 nyheten kommer til Europa.
Salget av nye Chevrolet Corvette er i gang i USA. Men det er først i andre halvår 2021 nyheten kommer til Europa.

Forventingene er alltid store når Chevrolet lanserer en helt ny utgave av legendariske Corvette.

Sent i fjor presenterte de åttende generasjon – som vakte stor oppsikt.

Den nye modellen skiller seg nemlig radikalt fra den forrige utgaven. Blant annet er motoren nå for første gang midtplassert. Ønsket er å gi bilen bedre kjøreegenskaper og vektfordeling.

Stor pågang

Foruten motorplasseringen, har Chevrolet gjort flere grep på understellet. Det er både lettere og strammere satt opp enn tidligere. Målet med den nye toppmodellen er å ta opp kampen mot de tyske sports- og superbilene, i større grad.

Derfor er også designet, både utenpå og inni løftet til nye høyder.

Responsen på nye Corvette har ikke latt vente på seg. I USA har de første utleveringene allerede startet, og skal vi tro Michael Simcoe, designsjef for GM, er 2020-modellen av nye Corvette mer eller mindre utsolgt.

Corvette C8: Mange var skeptiske – men denne ble utsolgt i rekordfart!

For første gang i Corvette-historien er motoren midtplassert i C8.
For første gang i Corvette-historien er motoren midtplassert i C8.

Til Europa i 2021

Som vanlig drøyer det litt før vi ser nyheten fra USA på norske veier. Nå melder Chevrolet Europa at lansering for nye Corvette i vår del av verden først skjer i andre halvår 2021.

Vi må med andre ord smøre oss med enda litt mer tålmodighet, og vente minst ett år til.

Til forskjell fra de amerikanske bilene, blir alle utgavene som kommer til Europa bedre utstyrt enn basisversjonen. Her blir nemlig den såkalte Z51-pakken standard.

Det innebærer blant annet bremser fra Brembo med større skiver og bedre kjøling, manuelt justerbare dempere, sportseksos, elektronisk differensial og sportsunderstell.

Interiøret har fått et kraftig løft – både funksjonelt og på opplevd kvalitet.
Interiøret har fått et kraftig løft – både funksjonelt og på opplevd kvalitet.

Lekker nykommer – med krutt under panseret

Rundt 700.000 kroner

Utover Z51-pakken, leveres Europabilene også med LT2-utstyrsnivå som standard. Det innebærer 8-toms infotainmentskjerm med navigasjon, varme og kjølefunksjon i seter, lydanlegg fra BOSE, ryggekamera og head up-display.

På grunn av utstyrsnivået på bilene, blir også prisene høyere i Europa enn USA. Her er det snakk om at coupé-versjonen vil få en startpris på rundt 72.000 dollar – noe som tilsvarer nærmere 700.000 kroner. Dette er i tillegg før norske avgifter – så regnestykket vil fort ende opp mot en drøy million.

Som kjent har vi ingen offisiell Chevrolet-importør i Norge. Vi i Broom vet imidlertid at flere allerede er i gang med å importere biler selv. Dermed er det ikke utelukket at vi kan få se enkelte eksemplarer av nykommeren før 2021.

Nye Corvette C8 er selvfølgelig utstyrt med åtte sylindere. Nærmere bestemt snakker vi om en ny 6,2 liters motor, uten turbo. Den yter 502 hk og leverer hele 637 Nm. Det bidrar til at nye Corvette Stingray blir tidenes raskeste.
Nye Corvette C8 er selvfølgelig utstyrt med åtte sylindere. Nærmere bestemt snakker vi om en ny 6,2 liters motor, uten turbo. Den yter 502 hk og leverer hele 637 Nm. Det bidrar til at nye Corvette Stingray blir tidenes raskeste.

Les mer om nye Corvette her:

Dette er litt av en bilpark: