Endelig på plass: Disse venter flere tusen kunder på
Men de som bestiller nå, får en utfordring.

Nissan og Skoda er to bilmerker som står sterkt i Norge. Skoda har lange tradisjoner med sine diesel og bensinbiler – mens Nissan var tidlig på elbil-ballen med sin Leaf.
Nå er det stort sett elbil som gjelder for begge to.
For Nissan er elbil nummer to, SUV.en Ariya, lenge etterlengtet. Den ble tross alt avduket for over to år siden.
Siden den tid har det kommet en rekke andre konkurrenter i dette segmentet. Blant annet Skodas SUV Enyaq – og akkurat nå den nye og mer sporty modellen Enyaq Coupe RS iV.
Over 10.000 solgte
Skoda Enyaq er det allerede solgt over 10.000 av i Norge. Et ekstremt tall på kort tid. Coupe RS iV – som har en fallende taklinje – er også ventet å bli populær.
Designet på nykommeren gir litt mindre luftmotstand og dermed bedre rekkevidde. Oppgitt etter WLTP-standarden er den på RS-modellen 478 kilometer.
Samtidig er egenskapene mange setter pris på med Skoda ivaretatt – blant annet at den har mulighet for hengerfeste og at bagasjerommet er på hele 570 liter.
Her kan du lese en av de første sakene våre på denne bilen

Rask
RS har 299 hestekrefter, slik som ID.4 GTX. Den gjør 0-100 km/t på 6,5 sekunder. SUV-en er med det en av de raskeste bilene Skoda har laget.
Prisen starter på 580.000 kroner – og de som bestiller bil nå, kan forvente å få den i løpet av fem til ti måneder.
Det betyr at du også må betale avgifter. Fra 1. januar blir det nemlig 25 prosent moms på den delen av prisen på elbiler som overstiger 500.000 kroner. Her blir det 20.000 kroner.
Dette blir trolig en av Norges mest solgte biler

Rimelig
Aryia har også fallende taklinje, og vi får opplyst at leveringstid for de som bestiller nå er første kvartal neste år. Det betyr at også denne blir påvirket av avgiftene.
Den bilen nordmenn flest ønsker seg, er nemlig toppmodellen.
Den har 306 hestekrefter, rekkevidde på 500 kilometer og koster fra 551.000 kroner. Denne får 12.750 kroner i avgifter fra 1. januar.
Med tohjulstrekk kan den gå inntil 533 kilometer.
Norske kunder stikker av med halvparten av bilene
Lite bagasjerom
Ariya regnes som en fullverdig familiebil, selv om bagasjerommet er litt lite. Det er på 415 liter på modellen med firehjulsdrift.
Til gjengjeld kan den ha både taklast (75 kilo) og hengerfeste. Opptil 1,5 tonn kan du dra med denne bilen.
Vil du unngå avgifter, kan du velge innstegsmodellen, som koster fra 425.000 kroner og har en rekkevidde på 403 kilometer. Denne har forhjulstrekk. Fordelen med det er at det ikke er elmotor bak, slik at bagasjerommet på denne er litt større.
Les mer om nye Nissan Ariya her:

– Ikke bare fornuft
Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen har kjørt begge bilene.
– Jeg er ikke overrasket over at disse er populære. Det er velkjørende biler. De byr dessuten på noe nytt for disse merkene. For Skoda sin del er det nå mulig å kjøpe en bil med følelser, ikke bare fornuft. Enyaq RS Coupe ser råtøff ut. Særlig med en av signaturfargene – knall grønn eller oransje, sier han.
Nissan Leaf er Norges mest solgte – nå forsvinner den snart
Test av Nissan Ariya: Denne setter en ny standard
Høy tech-faktor
For Nissan sin del er det interiøret som byr på noe nytt.
– Jeg synes de har hengt etter på interiør og tech i mange år. Men nå, med nye skjermer og bakgrunnsbelyste "knapper" integrert i listene, byr Ariya på både teknologi og mer moderne design. Det ser skikkelig tøft ut, og er lenge etterlengtet, sier Broom-Vegard.
Video: Se vår test av Skoda Enyaq RS Coupe her:
Skoda Enyaq Coupe: – Valget er enkelt - det er denne du skal ha