Endelig - nå starter rallysirkuset igjen

Talentene står i kø bak Petter og Henning. Blir det norsk seier i svenskerally?

Får vi en nordmann på sierspallen i svenskerally? (Foto: Erlend Aas, Scanpix)
Får vi en nordmann på sierspallen i svenskerally? (Foto: Erlend Aas, Scanpix)

Det kan bli en stor, norsk helg når svenskerally går i gang til helgen. Vi har mange førere i flere klasser som har mulighet til å ta steget helt øverst på seierspallen.

Begynner vi for en gangs skyld "nederst" på rangstigen, har vi navn som Andreas Mikkelsen i en S2000-Ford Fiesta, Eyvind Brynhildsen i en S2000-Skoda, og Anders Grøndal i en N4-Subaru - som alle kan konkurrere om gullet i den nest øverste klassen.

Andreas Mikkelsen skal kjøre sitt første løp i denne bilen. Andreas er lynrask, og bilen viste sitt potensiale da Mikko Hirvonen vant i Monte Carlo for noen helger siden.

Grøndal er wild card

Anders Grøndal (Foto: Erlend Aas, Scanpix)
Anders Grøndal (Foto: Erlend Aas, Scanpix)

Eyvind Brynhildsen er også en meget hurtig herremann, og han er forelsket i kjørefølelsen som Skodaen gir ham. I Norge har han vist tidvis kjempetempo på snø med denne bilen, men han har hatt litt tekniske problemer som bør være utelukket nå.

Anders Grøndal kjører bra her hjemme i WRC-klassen, men rykker "ned" til en Subaru Impreza i gruppe-N. Med en WRC-bil får man en del gratis, det gjør man ikke i samme grad i en N4-bil, så han blir et lite wild card tempomessig.

Eyvind Brynhildsen satser alt, les mer her.

I WRC kan det helt store skje

Vi har Mads Østberg som, etter at Mikkelsen rykket Ned til Gruppe-N, har vært helt suveren. Han er en veldig rask, ung herremann. Hvis han har dagen kan han hevde seg mot de aller beste.

I de siste rallyene i Norge har han slitt med uforklarlige avkjøringer. De har det nå faktisk blitt en forklaring på. De har funnet en feil i midtdifferensialen, så han har nok alle piggene ute når han ruller over startplata under den svenske VM-runden.

Henning er pallkandidat

Henning Solberg er en av verdens aller raskeste førere på snø. Nå ser det dessverre ut som om underlaget ikke er hardt nok til at det skal bli en ordentlig issåle, det er meldt om grus enkelte steder allerede på gjennomkjøringen, og dette favoriserer europeerne mer enn nordmennene. Men Henning er utrolig rask, og brøytekantene i de svenske skogene rundt Hagfors bør ikke føle seg så altfor trygge.

Men, Henning har måttet leve med en bil med stadige tekniske problemer, og et team som bare leverer "godt nok", og under slike forutsetninger er det vanskelig å nå helt til topps. Men funker både han og teamet er han en pallkandidat.

Gjenopplev Petter og Hennings trehjulssykkelduell her.

Petter kan vinne

Petter Solberg (Foto: Micke Fransson)
Petter Solberg (Foto: Micke Fransson)

Men, det er vel ikke en hemmelighet at den største spenningen knytter seg til lillebror Petter Solberg.

Han stiller i en Citroën C4 som er mye nærmere prestasjonsmessig enn fjorårets Xsara og C4 var. Sebastien Loeb og Mikko Hirvonen har kjørt mange år i gode biler, og det bygger opp selvtillit og erfaring.

Petter har derimot slitt med redskap som strengt tatt ikke hadde vært egnet for å frakte publikum i en gang. Nå skal vi få se ham i ordentlig materiell, og vi håper på det samme tempoet som han hadde i Sverige i 2004. Da kan han "vinne hele driden."

En spennende helg

Når det gjelder de utenlandske fortfarerne, er det selvfølgelig Loeb som må regnes som favoritten. Men han viste svakhetstegn i fjor, og liker ikke rally med altfor mye snø. Så vi får håpe at det laver ned. Mikko Hirvonen i Ford er rask på snø, og kan utfordre franskmannen. Lagkameraten Jari/Matti Latvala er kanskje den alle bør se opp for.

Han er verdens raskeste når han en gang i mellom treffer storformen, og kan være en seierskandidat. Mye mer enn Dani Sordo, som riktignok stadig blir raskere på alle underlag, men som kanskje ikke har det aller siste som trengs for å nå heeelt til topps.

Med nordmenn som kan vinne i flere klasser, Petter i ny bil, og skikkelig vintervær, er det ingen tvil om at dette gårmot å bli en vanvittig spennende helg! Men nå går det rykter om at Citroën plutselig vil bytte motor i bilen til Petter. Er dette for å gi han mindre effekt? Følg med, følg med!