Endelig klar til levering – risikerer å bli 30.000 kroner dyrere

Nye avgifter kan svi på pungen for kundene.

Ventetiden er over. Nå kommer de 500 første av Toyota nye elektriske familie-SUV, bZ4X, til Norge
Ventetiden er over. Nå kommer de 500 første av Toyota nye elektriske familie-SUV, bZ4X, til Norge

Vi har hørt om den lenge, men så langt har få sett den. I alle fall på norske veier. Det handler om Toyotas første helelektriske familiebil – den med den vanskelige betegnelsen bZ4X.

Forsinkelser og ventetiden har de siste par årene nesten blitt mer vanlig enn uvanlig i bransjen. For Toyotas del er deler av grunnen til forsinkelsene litt spesiell.

En underleverandør av hjulbolter / muttere hadde ikke gjort jobben sin grundig nok. Hjulene kunne løsne, og sånt er jo litt dumt. Toyota tar ikke slike sjanser. Der skal ting være helt i orden fra dag én.

Om kun kort tid vil nye, elektriske Toyota bZ4X dukke opp på norske landeveier.
Om kun kort tid vil nye, elektriske Toyota bZ4X dukke opp på norske landeveier.

500 biler i første omgang

Uansett: Nå er bilene her og utleveringene til ventende kunder kan starte.

– Ja, dette gleder vi oss til. Vi har rundt 500 biler på lager for Norge nå. I tillegg håper vi å få flere biler fra fabrikken i år. Vi har ikke et konkret tall å meddele rundt dette akkurat nå, men det blir flere.

Det sier Espen Olsen som er Informasjonssjef i Toyota Norge AS.

Høyt forhåndssalg

Forventningene til Toyota bZ4X i Norge har vært høye.

Det har bidratt til et solid antall forhåndssalg, selv før potensielle kunder har fått anledning til å se og prøvekjøre modellen.

– Vi er glade for at de første kundene nå vil motta sin nye elektriske bZ4X nå. Det er stort for oss i Toyota, også.

– I tillegg er Toyota-forhandlere over hele landet er klare til å ta imot reservasjoner for prøvekjøring, sier Olsen videre.

Les også: Du kan få mange fine elbiler til 150.000 kroner

Slik ser Toyota bZ4X ut innvendig.
Slik ser Toyota bZ4X ut innvendig.

Prisøkning

Om man bestiller bilen nå, er ikke ventetiden avskrekkende.

– Vi er rimelig godt i rute. Basert på gjeldende informasjon kan vi indikere levering i mars neste år, for de som vil prøve bilen først.

Prisene starter på 424.900 kroner. Men toppmodellen – som mange nok ønsker seg – starter på 542.000 kroner. Den risikerer å få opptil 29.375 kroner i økte avgifter fra 1. januar – om det nye statsbudsjettet vedtas. Da blir det nemlig moms på elbiler som koster over 500.000 kroner - og vektkomponent, i tillegg.

Broom vet at det er svært mange kunder som har bestilt bil – og at mange av disse ikke får bilen sin før i 2023. Og da vil det altså være et helt annet avgiftssystem - med mindre Stortinget klarer å endre på budsjettet.

Om Toyota Norge vil kompensere for hele eller deler av de økte avgiftene, slik noen andre importører har valgt å gjøre, vites ikke.

218 hestekrefter

Toyota bZ4X er en familie-SUV der kundene kan velge mellom forhjuls- eller firehjulsdrevne versjoner. Den forhjulsdrevne modellen har en e-aksel foran, som produserer 204 hestekrefter og 265 Nm i dreiemoment.

Den firehjulsdrevne har e-aksler foran og bak – som til sammen yter 218 hestekrefter og 337 Nm.

Les også: Dette problemet kan også alle med elbil få

Toyota bZ4X vil sammen med RAV4 bli bestselgerne fra Toyota i det norske markedet den nærmeste tiden.
Toyota bZ4X vil sammen med RAV4 bli bestselgerne fra Toyota i det norske markedet den nærmeste tiden.

Batterigaranti: Inntil én million kilometer

Toyota garanterer at den vil beholde minst 70 prosent av batterikapasiteten i opptil ti år. I tillegg kan man få en ytterligere utvidet batterigaranti på opp til ti år eller én million kilometer. Da kreves det at man tar en årlig batteri-helsesjekk.

I elbillandet Norge er det liten tvil om at denne modellen blir viktig for Toyota.

– Ja, bZ4X blir den viktigste modellen for Toyota i Norge, siden elbilmarkedet er i kraftig vekst. Modellen er den første i en familie av flere kommende elbiler.

– Denne, sammen med legenden RAV4 vil, vil bli våre bestselgere her hjemme den nærmeste tiden, sier Olsen.

Vi tar med at Subaru også har en variant av samme bil - som heter Solterra. De skal ifølge bransjenettstedet Bilnytt har rundt 350 biler klare til levering.

Les også: Grusomt verditap på brukt dieselbil

Video: Her er vår første test av elbil-nykommeren fra Toyota.