Endelig klar til levering – risikerer å bli 30.000 kroner dyrere
Nye avgifter kan svi på pungen for kundene.
Vi har hørt om den lenge, men så langt har få sett den. I alle fall på norske veier. Det handler om Toyotas første helelektriske familiebil – den med den vanskelige betegnelsen bZ4X.
Forsinkelser og ventetiden har de siste par årene nesten blitt mer vanlig enn uvanlig i bransjen. For Toyotas del er deler av grunnen til forsinkelsene litt spesiell.
En underleverandør av hjulbolter / muttere hadde ikke gjort jobben sin grundig nok. Hjulene kunne løsne, og sånt er jo litt dumt. Toyota tar ikke slike sjanser. Der skal ting være helt i orden fra dag én.
500 biler i første omgang
Uansett: Nå er bilene her og utleveringene til ventende kunder kan starte.
– Ja, dette gleder vi oss til. Vi har rundt 500 biler på lager for Norge nå. I tillegg håper vi å få flere biler fra fabrikken i år. Vi har ikke et konkret tall å meddele rundt dette akkurat nå, men det blir flere.
Det sier Espen Olsen som er Informasjonssjef i Toyota Norge AS.
Høyt forhåndssalg
Forventningene til Toyota bZ4X i Norge har vært høye.
Det har bidratt til et solid antall forhåndssalg, selv før potensielle kunder har fått anledning til å se og prøvekjøre modellen.
– Vi er glade for at de første kundene nå vil motta sin nye elektriske bZ4X nå. Det er stort for oss i Toyota, også.
– I tillegg er Toyota-forhandlere over hele landet er klare til å ta imot reservasjoner for prøvekjøring, sier Olsen videre.
Les også: Du kan få mange fine elbiler til 150.000 kroner
Prisøkning
Om man bestiller bilen nå, er ikke ventetiden avskrekkende.
– Vi er rimelig godt i rute. Basert på gjeldende informasjon kan vi indikere levering i mars neste år, for de som vil prøve bilen først.
Prisene starter på 424.900 kroner. Men toppmodellen – som mange nok ønsker seg – starter på 542.000 kroner. Den risikerer å få opptil 29.375 kroner i økte avgifter fra 1. januar – om det nye statsbudsjettet vedtas. Da blir det nemlig moms på elbiler som koster over 500.000 kroner - og vektkomponent, i tillegg.
Broom vet at det er svært mange kunder som har bestilt bil – og at mange av disse ikke får bilen sin før i 2023. Og da vil det altså være et helt annet avgiftssystem - med mindre Stortinget klarer å endre på budsjettet.
Om Toyota Norge vil kompensere for hele eller deler av de økte avgiftene, slik noen andre importører har valgt å gjøre, vites ikke.
218 hestekrefter
Toyota bZ4X er en familie-SUV der kundene kan velge mellom forhjuls- eller firehjulsdrevne versjoner. Den forhjulsdrevne modellen har en e-aksel foran, som produserer 204 hestekrefter og 265 Nm i dreiemoment.
Den firehjulsdrevne har e-aksler foran og bak – som til sammen yter 218 hestekrefter og 337 Nm.
Les også: Dette problemet kan også alle med elbil få
Batterigaranti: Inntil én million kilometer
Toyota garanterer at den vil beholde minst 70 prosent av batterikapasiteten i opptil ti år. I tillegg kan man få en ytterligere utvidet batterigaranti på opp til ti år eller én million kilometer. Da kreves det at man tar en årlig batteri-helsesjekk.
I elbillandet Norge er det liten tvil om at denne modellen blir viktig for Toyota.
– Ja, bZ4X blir den viktigste modellen for Toyota i Norge, siden elbilmarkedet er i kraftig vekst. Modellen er den første i en familie av flere kommende elbiler.
– Denne, sammen med legenden RAV4 vil, vil bli våre bestselgere her hjemme den nærmeste tiden, sier Olsen.
Vi tar med at Subaru også har en variant av samme bil - som heter Solterra. De skal ifølge bransjenettstedet Bilnytt har rundt 350 biler klare til levering.
Les også: Grusomt verditap på brukt dieselbil
Video: Her er vår første test av elbil-nykommeren fra Toyota.