Endelig i Norge: – Denne har vi ventet lenge på

Kjemperespons på nye Range Rover Sport.

Ni år har gått siden vi sist fikk en helt ny Range Rover Sport. Det betyr også at modellen er ganske mye på overtid, sammenlignet med det som er normal «levetid» for en bil.

Range Rover har altså tatt seg god tid, men nå er bilen her. I dag er det aller første eksemplaret på plass hos den norske Jaguar Land Rover-importøren på Fornebu. Der er også Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som har rukket å få en kjapp titt på bilen.

Har solgt 107 biler

– Denne har vi ventet lenge på! Range Rover Sport har vært drømmebil for svært mange i to generasjoner. Og jeg tror jeg kan garantere at det vil fortsette. Bilen ser rett og slett rålekker ut! Designet er erketypisk Range Rover. Sporty, aggressivt og minimalistisk. Interiøret har fått et solid løft. Kvalitetsfølelsen ser også ut som den skal være i en bil som starter på over 1,4 millioner kroner, sier Vegard.

– Det ryktes at responsen på bilen har vært god her hjemme?

– Ja, importøren bekrefter at de har 107 kontrakter på den allerede. Det er et veldig høyt tall for en bil som dette. Én ting er prisen. Vi ser jo også at veldig mange går mot elbil også i denne klassen. Men Range Rover har en knallsterk merkevare og de har også mange trofaste kunder. Det nyter de godt av her.

Første generasjon: Her var du kongen i gata

Demobilene kommer til Norge før jul, og skal ut til forhandlerne da.
Demobilene kommer til Norge før jul, og skal ut til forhandlerne da.

Påske-SUV?

Leveringstid er en utfordring for veldig mange bilmerker nå. Det gjelder også Land Rover/Range Rover.

– Ja, det jeg får opplyst her, er forhandlerne får demobiler i månedsskiftet oktober/november. Kundesolgte biler er det ingen konkret dato på ennå. Her er det mye usikkerhet generelt. Det importøren sier er at noen kunder kanskje får bil til påske neste år.

– Og dette er vel ikke den verste SUV-en å dra på påskeferie med?

– Nei, det kan du trygt si! Denne kommer til å vekke oppsikt, særlig i starten, sier Vegard.

Grombilen er 40 år gammel – har kun gått 18 mil

Interiøret har blitt vesentlig mer moderne enn i utgående Range Rover Sport. Det var da også helt nødvendig.
Interiøret har blitt vesentlig mer moderne enn i utgående Range Rover Sport. Det var da også helt nødvendig.

114 kilometer på strøm

Range Rover tilbyr bilen med både bensin- og dieselmotor, men i Norge er ladbar hybrid det mest aktuelle. Dette er også innstegsmodellen prismessig. P440e PHEV starter på 1.408.950 kroner. Som navnet tilsier, har bilen 440 hestekrefter.

Batteripakken er på hele 31,8 kWt. Dette gir en offisiell rekkevidde på strøm på 114 kilometer. Det er klasseledende og gjør at det meste av daglig kjøring vil være helelektrisk, så lenge man tar seg bryet med å lade bilen.

Ytelsene er solide. Dreiemomentet er på hele 560 Nm, 0-100 km/t går unna på 5,8 sekunder.

Knallstart i Norge: De har solgt bil for 400 millioner kroner

Video: Her vil du virkelig IKKE få motorstopp